معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی بناهای تاریخ خانه عظیم نژاد واقع در بافت تاریخی اراک و موزه قلعه حاج وکیل مرمت شد.
کد خبر: ۱۱۱۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹ 26 June 2023

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، حسین محمودی افزود:در عملیات مرمتی انجام شده بنای خانه عظیم نژاد، بامسازی و مرمت بام، مرمت جداره های داخلی و جداره های خارجی، کف سازی و نصب درب های چوبی با اعتباری بالغ بر ۴۸۸میلیون ریال انجام شد.
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی یادآورشد: بنای تاریخی خانه عظیم‌نژاد مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است و در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ به شماره ۳۰۱۰۵در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و به تملک اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفت.
مرزبان با اشاره به اینکه این بنای تاریخی در گذر سپهداری بازار تاریخی اراک و در کنار خانه قنبری واقع شده است افزود: بعد از اتمام مرمت این بنای تاریخی برای علاقه مندان به تحصیل در هنرستان صنایع‌دستی آماده و تجهیز خواهد شد.
او گفت: خانه تاریخی عظیم‌نژاد از سبک و معماری درون‌گرایی ایرانی پیروی کرده و شامل یک حیاط مرکزی و فضاهای مسکونی و دو طبقه در اطراف است.
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به مرمت بنای تاریخی قلعه حاج وکیل گفت: در این فصل از مرمت قلعه و موزه حاج وکیل تمامی دربهای ورودی و اتاقها با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال مرمت و رنگ آمیزی شد.
وی گفت: موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی استان مرکزی، تعداد ۲۵۰ اثر شاخص از صنایع دستی هنرمندان استان مرکزی شامل فرش دستباف، گلیم، آثار قلمزنی، آثار چوبی، تابلو فرش و تابلو خطاطی را در خود جای داده است.
وی افزود: پنج اثر موجود در موزه شامل کمانچه، گیوه، قیچک، سه تار و تذهیب دارای مهر اصالت جهانی و در معرض دید علاقمندان قرار گرفته‌است.
قلعه حاج وکیل مربوط به دوره قاجار در شهر اراک است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار