مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به کاهش تعداد اهداکنندگان خون و پلاکت در روز‌های گرم سال، گفت : با توجه به این وضعیت در حال حاضر تامین پلاکت به سختی انجام می‌گیرد، چرا که این فرآورده تنها به مدت سه روز قابل ذخیره سازی است.
کد خبر: ۱۱۱۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴ 09 July 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان مریم میرزاده مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به کاهش تعداد اهداکنندگان خون در روز‌های گرم سال، گفت : بطور معمول در فصول گرم سال تعداد مراجعان کاهش می‌یابد و این در حالیست که در همین فصول به دلیل افزایش سفر‌های تابستانی و به دنبال آن افزایش تصادفات، نیاز به خون در مراکز درمانی تشدید می‌شود.

وی افزود: در همین راستا درخواست ما این است که افراد اهدای خون را در روز‌های گرم سال فراموش نکنند و بدانند نیاز به خون همیشگی است.

میرزاده با بیان اینکه ذخایر خونی استان در حال حاضر در وضعیت مطلوبی قرار دارد، گفت: کیسه‌های خون تا یک ماه قابلیت نگهداری دارند، بنابراین فعلا مشکلی در این زمینه نداریم، اما نگرانی اصلی ما در این روز‌ها بحث کمبود پلاکت است.

وی افزود: پلاکت تنها تا سه روز قابلیت نگهداری دارد و اگر اهداکنندگان به مدت سه روز کم شوند، در این زمینه دچار مشکل می‌شویم.

میرزاده گفت: در حال حاضر روزانه ۲۰۰ نفر مراجعه کننده داریم که از این تعداد ۱۵۰ نفر موفق به اهدای خون می‌شوند.

این مسئول گفت: پلاکت را می‌توان از خون‌های اهدایی جداسازی کرد، اما نیاز است تعداد مراجعان افزایش یابد تا بتوانیم به میزان کافی پلاکت دریافت کنیم.

میرزاده ساعت فعالیت مرکز اصلی اهدای خون استان را هشت صبح تا ۱۹:۳۰ بعدازظهر اعلام و تصریح کرد: در روز‌های تعطیل هم این مرکز از ساعت هشت صبح تا ۱۳ ظهر آماده خدمات رسانی است.

وی افزود: پایگاه اهدای خون در بیمارستان معتضدی هم از روز‌های شنبه تا سه شنبه از ساعت هشت صبح تا ۱۳ ظهر جهت مراجعه اهداکنندگان فعال است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار