آیا می‌دانید حدود ۶۴ درصد کل عوامل بیماری زا، بین انسان و دام مشترک هستند و سه چهارم بیماری های نوپدید و بازپدید منشاء حیوانی دارند؟
کد خبر: ۱۱۱۴۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵ 11 July 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر راضی ناصری‌فر، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حدود ۶۴ درصد کل عوامل بیماری زا، بین انسان و دام مشترک هستند، سه چهارم بیمارهای نوپدید و بازپدید منشاء حیوانی دارند، این آمارها اهمیت بحث پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام را دوچندان کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به اینکه متاسفانه در زمینه بیماری‌های مشترک در استان غفلت شده و به آمارها توجه نمی‌کنیم، افزود: چالش‌های بیماری‌های مشترک انسان و دام در ایلام متعدد است و همین قضیه باعث بالا رفتن آمارهای بیماری های مشترک انسان و دام در استان شده است.

وی گفت: در استان ایلام بیش از ۲.۵ میلیون راس دام سبک و سنگین وجود دارد و بخش قابل توجهی از جمعیت استان در بخش دامداری و دامپروری مشغول به کار است که اهمیت توجه به بیماری‌های مشترک انسان و دام را در استان دوچندان کرده است.

ناصری‌فر عنوان کرد: نگهداری حیوانان اهلی امروزه یکی از چالش‌های بزرگ در حوزه بیماری‌های مشترک در استان است، در حاشیه شهرهای استان شاهد نگهداری دام هستیم که این قضیه خود در افزایش بیماری‌های مشترک انسان و دام موثر است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام افزود: برنامه مشخصی در استان ایلام برای سگ‌های ولگرد وجود ندارد، لبنیات سنتی و محلی و به خصوص بستنی فروشی‌های محلی از دیگر چالش‌های حوزه بیماری‌های مشترک انسان و دام در استان است.

وی گفت: متاسفانه چالش اصلی استان خرید گوشت قرمز از مراکز غیرمجاز است و بدتر اینکه مردم دوست دارند گوشت را گرم مصرف کنند، این مسئله منجر به افزایش مبتلایان به بیماری مشترک انسان و دام می‌شود.

ناصری‌فر با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام باید در جلسات شورای سلامت استان حتماً به این موضوع توجه و پرداخته شود، تصریح کرد: بسته‌های آموزشی در دستگاه‌های اجرایی و مدارس برای پیشگیری از بیماری مشترک انسان و دام تعریف شود و باید در زمینه اطلاع رسانی و تولید محتوا، از رسانه‌ها برای پیشگیری از این بیماری‌ها در استان کمک کرد.

وی گفت: تلاش ما این است که کلاس‌های آموزشی برای افراد مختلف درگیر با دام، گوشت، لبنیات برگزار و آحاد جامعه را خطرات بیماری های مشترک انسان و دام آگاه کنیم.

دکتر یونس احمدی مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با اشاره به مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ازجمله هاری، تب مالت، تب کریمه کنگو وسالک از اجرای برنامه‌های پیشگیرانه دامپزشکی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌ها خبر داد.

وی با اشاره به اینکه استان ایلام جایگاه خوبی در کشور از نظر بیماری‌های مشترک دام و انسان دارد، اظهار کرد: برای پیشگیری از بیماری مشترک بین انسان و دام باید بهداشت دام به مسئله اول استان تبدیل شود چرا که تعدادی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مثل تب مالت تا آخر عمر با فرد همراه است، تعدادی از این بیماری خود عامل پیدایش دیگر بیماری‌ها در انسان می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام تاکید کرد: باید فرهنگ و ذائقه خرید گوشت مردم از کشتارغیرمجاز به سمت کشتار مجاز تغییر کند و امروز همه در مقابل بیماری‌هایی مشترک بین انسان و دام مسئول هستیم.

۱۳ تا ۲۱ تیرماه به عنوان روز و هفته اطلاع‌رسانی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نامگذاری شده است./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار