معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور با حضور در همايش فعالان ميراث فرهنگي در ورامين گفت:متأسفانه آثاری در دشت ورامین مانند کاخ ناصرالدین میرزا بین ورامین و پاکدشت در حال تخریب بوده و آئینه دق رهگذران شده که هم اکنون رسیدگی به این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفته و مسوولین اداره میراث فرهنگی باید برای احیاء آن سرمایه گذار مناسب پیدا کنند.
کد خبر: ۱۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴ 07 March 2015
به گزارش پايگاه اطلاع رساني استانداري تهران، سعید شیرکوند در همایش فعالان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ورامین که در فرهنگسرای رازی این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت : تلاش سازمان میراث فرهنگی این است که آثار تاریخی کشور از بزرگترین اثر به عنوان تخت جمشید و دیگر آثار در سطح پائین تر نظیر کاخ گلستان به صورت هیأت امنایی اداره شود.

وی افزود: استدلال سازمان این است که علاقمندان به عرصه میراث فرهنگی دلسوزی، برنامه ریزی و توانمندی بیشتری از بخش اداری سازمان میراث دارند، می توانند بهتر عمل کنند.

وی اظهار داشت: ما افتخار می کنیم که برای اداره مسجد جامع و دیگر آثار تاریخی ورامین نظیر برج علاء الدوله هیأت امنایی از افراد فعال فرهنگی انتخاب شوند که این افراد اداره، مرمت، نگهداری و بهره برداری از این آثار را بر عهده بگیرند.

شیرکوند افزود: هیأت امنای منتخب از بزرگان فرهنگی شهرستان و دیگر بزرگان شهر اداره مجموعه را برنامه ریزی کرده و دیگر کار را به کارمندان میراث فرهنگی نخواهند سپرد.

وی اظهار داشت: متأسفانه آثاری در دشت ورامین مانند کاخ ناصرالدین میرزا بین ورامین و پاکدشت در حال تخریب بوده و آئینه دق رهگذران شده که هم اکنون رسیدگی به این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفته و مسوولین اداره میراث فرهنگی باید برای احیاء آن سرمایه گذار مناسب پیدا کنند و اگر اداره ما نتواند در این زمینه کاری کند معلوم می شود که عرضه کار کردن را ندارند.

معاون سازمان میراث فرهنگی افزود : مسوولین میراث باید عمارت ها و آثار قدیمی را به دست سرمایه گذاران بسپارند تا این آثار مرمت شده و بهترین کاربری از آن صورت گیرد .

وی تأکید کرد: طبق قوانین موجود در صندوق احیا می توان ساختمانهای تاریخی که ثبت ملی شده اند را با اولویت به مالکین خصوصی و یا مالکین عمومی نظیر اوقاف سپرده تا با جذب سرمایه گذار و ایجاد کاربری متناسب برای آن و نیز احیاء و مرمت طبق ضوابط سازمان، بهترین استفاده را از این آثار ببرند.

شیرکوند افزود: خانه های قدیمی بسیاری در بخش جواد آباد ورامین وجود دارد که اگر به امید اعتبارات دولتی بخواهیم باشیم نمی توان کاری کرد و تنها با کمک بخش خصوصی است که می توان آن ها را احیا کرده و بهترین استفاده را از این مراکز برد.

وی تأکید کرد: اولویت سازمان میراث فرهنگی حفظ و نگهداری از آثار تاریخی در سراسر کشور است، ما از این آثار توقع در آمد زایی برای سازمان نداریم و نمی خواهیم برای سایر بخش های سازمان پولی به دست آوریم بلکه اولویت این است که این آثار مرمت و بازسازی شده و بهره برداری مناسبی از آن صورت گیرد.

وی افزود: شهرستان قرچک از میراث ناملموسی از حضور قومیت های مختلف کشور برخوردار است که می تواند این شهرستان را به ایران کوچک تبدیل نماید که تبلور آن را در ایام محرم می توان مشاهده کرد و اگر مسوولین از این میراث به درستی بهره برداری نمایند می توان شاهد توسعه فرهنگی این منطقه بود.

شیرکوند بیان داشت: نزدیکی ورامین به کویر به عنوان دیگر قابلیت گردشگری این شهرستان محسوب می شود و خوشبختانه با بهره برداری از اتوبان قم گرمسار دسترسی به کویر بهتر شده و اگر بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که در حاشیه کویر برای بوم گردی زیر ساخت های لازم ایجاد شود می توان شرایط را برای حضور کوبرنوردان در این منطقه ایجاد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار