مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون سه شنبه 27 تیر از آغاز پروژه ساخت دومین دستگاه تفکیک گر سیار نفت(MOS) توسط کارشناسان این شرکت در راستای صیانت از محیط زیست و منابع هیدروکربوری خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۵۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴ 18 July 2023

به گزارش روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون، مهندس قباد ناصری با بیان اینکه ایده استفاده از دستگاه MOS برای نخستین بار در  اوائل دهه 80 توسط کارشناسان شرکت ارائه و نخستین نمونه آن در کشور ساخته و عملیاتی شد، گفت: امسال نیز با هدف تسریع راه اندازی چاه های تعمیری و دارای افت فشار، ساخت یک دستگاه دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: ظرفیت فرآورشی پیش بینی شده برای این تفکیک گر سیار، 5 هزار بشکه در روز است که می تواند نقش برجسته ای را در حصول اطمینان از عدم نفت ریزی به محیط پیرامونی ایفا کند، هرچند در حال حاضر نیز این پدیده در تاسیسات فرایندی شرکت مشاهده نمی شود اما می بایست با اقدامات پیشگیرانه، ریسک بروز آن را به حداقل رساند.

مهندس ناصری ابراز امیداوری کرد که این دستگاه به زودی آماده و تا پیش از اتمام سال جاری، وارد فرایند تولید خواهد شد.

شایان ذکر است، درسال های گذشته، نفت برخی از چاه ها به علت داشتن آب نمک و افت فشار ناشی از آن، به گودال سوخت هدایت می شد تا فشار آن به بیش از 600 پوند بر اینچ مربع(پام) برسد. اما با ورود MOS، نفت مذکور به جای سوختن، در این دستگاه تفکیک و به مدار تولید باز می گردد؛ حدود 2 دهه از توسعه تفکیک گر سیار نفت در پی یک ایده خلاقانه از سوی کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون می گذرد و درحال حاضر، برخی از شرکت های داخلی نیز  این دستگاه را تولید می کنند.

برچسب ها: نفت و گاز مارون
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار