رئیس سازمان سینمایی کشور در مشهد با اشاره به لزوم ارزیابی از 12 دوره تجربه جشنواره امام رضا(ع) پرسید: اگر این رویداد را در بخش سینمایی برگزار نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا مطالبه‌ای وجود دارد؟!
کد خبر: ۱۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳ 07 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایکنای خراسان رضوی، جلسه کارگروه سینمایی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی کشور، حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت بر آثار سینمایی، علیرضا رضاداد، مشاور ارشد رییس سازمان سینمایی، محمدرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، آرش امینی، مدیرکل بخش بین الملل سازمان، فرید فرخنده کیش، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در سالن سازمان سینمایی و جمعی از مدیران ستادی برگزار شد.

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور در ابتدای این مراسم گفت: جشنواره امام رضا(ع) حرکتی عمومی، گسترده و یک کار فرهنگی برجسته است، دلم می‌خواهد این جشنواره رویدادی موفق و خوب باشد. اینکه همه بخش‌های وزارت ارشاد درگیر این جشنواره هستند اتفاق خوبی است اما فراگیری نیز موجب می‌شود همه معاونت‌ها با تمرکز و همه انرژی وارد این کار نشوند.

وی بیان کرد: اگر ما اعلام کنیم مثلا جشنواره فجر برگزار نشود بلوایی برپا خواهد شد و یا دیگر جشنواره‌ها مانند سینما حقیقت نیز همین شرایط را دارند. یک راه سنجش این است که اگر این جشنواره بخش سینمایی نداشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد و آیا جامعه سینمایی در انتظار برپایی این رویداد است لذا دوست نداریم این رویداد فرمایشی باشد و همه مدیران در سفری به مشهد تنها در یک گردهمایی شرکت کنند.

ایوبی اظهار کرد: تولید اثر صرف در زمینه امام رضا(ع) دشوار است؛ چنانچه فیلم‌ها در بخش‌های مختلف با موضوع ترویج فرهنگ دینی و شیعی تولید شود شرایط بهتری در این رویداد ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که همه آحاد جامعه جشنواره رضوی را رویداد اصلی و مهم خود ببینند زیرا علما، مدیران، جامعه و متدینان در این رویداد حضور پیدا می‌کنند و جشنواره امام رضا(ع) محمل آشتی جامعه متدین و هنر به معنای خاص آن است.

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه این جشنواره می‌تواند به فرهنگ و هنر کشور جهت دهد و هر سال آثاری برای این رویداد از سوی هنرمندان خلق شود،‌ ابراز کرد: حضور داوران با کیفیت به این جشنواره کمک می‌کند لذا امیدوارم با هماهنگی انجمن سینمای جوان شاهد حضور داوران خوب در این رویداد باشیم.

وی با اشاره به اینکه جوایز باید قابل اعتنا باشد،‌ عنوان کرد: با توجه به هزینه‌هایی که به جشنواره امام رضا(ع) اختصاص می‌یابد، جوایز این رویداد باید استاندارد و معقول باشد،‌ همچنین روی امکانات استان‌ها و شرکت‌های خصوصی می‌توان حساب کرد.

ایوبی یادآور شد: پرداخت هزینه ساخت فیلمنامه‌های اول و برگزیده جشنواره می‌تواند جایزه مناسبی باشد و استانداران نیز با توجه به اهمیت جشنواره رضوی پای کار باشند.

وی در ادامه با شنیدن گزارش‌های ارائه شده از سوی مسئولان بخش‌های مختلف این جشنواره، اظهار کرد: گزارش‌های ارائه شده امید بخش بود و اگر بتوانیم در قالب جشنواره رضوی فیلم‌های دینی را طراحی کنیم موفق‌تر خواهیم بود.

رئیس سازمان سینمایی کشور ادامه داد: این جشنواره‌ها در استان‌ها، ملی است از این رو باید به صورت ملی نیز دیده و از ظرفیت‌های موجود در این بخش استفاده شود.

وی با بیان اینکه انجمن سینمای جوانان در کنار دست اندرکاران این رویداد فرهنگی هنری ضامن برگزاری جشنواره است، ابراز کرد: ما با تمرکززدایی موافقیم و شعار ما است اما تمرکززدایی به معنای با هم کارکردن است، در بین بچه‌های انجمن سینمای جوان حس خانه وجود دارد و این دوستان پایدارند و به شما کمک می‌کنند.

ایوبی تأکید کرد: اختتامیه‌ها را با توجه به تلاشی که در طول سال انجام می‌شود، با شکوه برگزار کنیم و این مهم به دیده شدن جشنواره کمک بیشتری خواهد کرد.

وی با اشاره به راه اندازی بخش سینمای بلند در جشنواره رضوی اظهار امیدواری کرد این بخش در آینده به صورت بین المللی برپا شود.

تلاش برای ارتقای کیفی

سیدجواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) نیز در این نشست با بیان اینکه این جشنواره مورد عنایت امام رضا(ع) است، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه و آیات عظام، مردم و آحاد مختلف جامعه به واسطه نام جشنواره، نسبت به آن حساس هستند و کار کم کیفیت را در این رویداد نمی‌پسندند.

مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع)  ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر کیفیت آثار در بخش‌های مختلف تأکید دارد، از این رو کارگروه‌هایی ایجاد شد تا نظارت همه جانبه‌ای وجود داشته باشد و کار‌ها کیفی شود.

جعفری با بیان اینکه از سازمان سینمایی درخواست داریم بخش‌های زیر مجموعه سازمان همتی داشته باشند تا این رویداد در بخش‌های مختلف موفق باشند، پیشنهاد کرد که مستندسازی از برگزاری جشنواره در بخش‌های مختلف را به انجمن سینمای جوان واگذار کنیم.

اهمیت انتخاب داوران

حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی نیز در این نشست افزود: دوستان در استان‌ها از ظرفیت انجمن استفاده کنند، همچنین انتخاب درست داوران در این جشنواره اهمیت زیادی دارد و صرف شاخص بودن، اصلا در انتخاب آثار صحیح نیست.

در ادامه علیرضا رضاداد، مشاور ارشد رییس سازمان سینمایی و دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: جوایز مستند و کوتاه جشنواره رضوی قابل قبول است و در حوزه‌های دیگر نیز به دلیل مزین شدن نام جشنواره به نام امام رضا(ع)، جوایز باید قابل توجه باشد.

وی یادآور شد: غیر از استانداری، اگر نهادهای مختلفی بتوانند متولی اهدای جوایز شوند و یا بخش‌های خصوصی قابل قبول در این راه پیش قدم باشد می‌توان اتفاقات خوبی را رقم زد.

مشاورارشد رییس سازمان سینمایی ادامه داد: در هر هیئت انتخابی اگر ترکیب منتخب نمایندگان مدیران کل یا حوزه مربوطه حضور داشته باشند نگرانی‌ها رفع می‌شود، اینگونه شرایط بهتر از آن است که بخواهیم گلوگاه‌های مختلفی را برای رفع نگرانی‌ها ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه امسال با توسعه موضوعی، هیئت انتخاب با محدودیت روبرو نیستند و می‌توان فیلم‌های مرتبطی را انتخاب کرد،‌ یادآور شد: انتخاب افرادی به عنوان رابط جشنواره و بخش‌های مختلف جشنواره رضوی به انتخاب فیلم‌ها و تسهیل کار‌های انتخاب کمک خواهد کرد و اگر این نمایندگان به عنوان مشاور حضور داشته باشند می‌توانند به برگزاری جشنواره کمک کنند.

رضاداد ادامه داد: در این راستا می‌توان آثار دینی در کارهای نمایشی برجسته سازی شود و در استان‌ها نیز ظرفیت‌های بسیاری در این بخش وجود دارد. شاید موثر‌ترین بخش در تلویزیون حوزه تولیدات نمایشی است که صدا و سیما می‌تواند در این بخش متمرکز باشد.

فرید فرخنده‌کیش، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران نیز در این نشست یادآور شد: برای مشخص شدن اهداف جشنواره نیازمند ایجاد جریان سرمایه گذاری هستیم و امیدوارم این سرمایه گذاری‌ها در راه تولید صرف شود.

همچنین سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: موضوع و محتوای این بخش، دینی است و این جشنواره در بخش دینی با نگاه کلی به ترویج سبک زندگی، درخشش ایمان، اخلاق و ایجاد فضای معنوی و فضایل اخلاقی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: طرح کلی اجرای برنامه آماده و شورای سیاستگذاری در این بخش ایجاد و با حضور رئیس سازمان سینمایی جلسات مورد نظر برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار