معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد؛
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تعداد بیماران مبتلا به فشار خون بالا در سن بالای ۳۰ سال در استان کرمانشاه بر اساس سامانه سیب ۸۵ هزار نفر اعلام شد.
کد خبر: ۱۱۱۷۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷ 29 July 2023

محمد ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: فشار خون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی، مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن کلیوی و سکته مغزی در جهان و ایران است که ۲۱ میلیون نفر در جهان به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند.

وی افزود: بر اساس نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیر واگیر در سال ۱۴۰۰، ۲۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان کرمانشاه فشار خون بالا داشته‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: ۵۹ درصد بیماران مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود مطلع بوده و تنها ۵۲ درصد از بیماران تحت درمان قرار گرفته‌اند و حدود ۳۸ درصد آنان نیز درمان موثر دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: تعداد بیماران مبتلا به فشار خون بالا در سن بالای ۳۰ سال در استان کرمانشاه بر اساس سامانه سیب ۸۵ هزار نفر است که توسط بهورزان، مراقبین سلامت و پزشکان تحت مراقبت و پیگیری قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: نکته مهم برای کنترل بیماری فشار خون بالا، بحث بدون علامت بودن این بیماری و عدم اطلاع افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود و همچنین عدم درمان صحیح و کنترل بیماری است، به همین دلیل این بیماری به عنوان «قاتل خاموش» شناخته می‌شود.

شکیبا بیان کرد: یکی از موانع مهم در کنترل موثر فشار خون بالا عدم اطلاع مردم از بالا بودن میزان فشار خون خود است در حالی که فشار خون می‌تواند به سادگی در منزل و یا در مراکز بهداشتی درمانی شناسایی شود.

وی اذعان کرد: فشار خون بالا در ابتدا بدون علامت است، اما زمانی که به تدریج منجر به بروز عوارض یا چندین بیماری مانند بیماری کلیوی، بیماری قلبی و سایر بیماری‌ها شود، این بیماری علائم‌دار می‌شود که مربوط به تظاهر عوارض فشار خون بالا است.

 


سن و وراثت ۲ عامل اصلی ابتلا به فشار خون بالا

 

شکیبا درباره علل ایجاد فشار خون بالا عنوان کرد: نخستین علت ارثی است و مورد بعدی سن است که با افزایش سن احتمال بروز فشار خون بالا بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: مورد بعدی چاقی است و افرادی که وزن بالاتر از حد طبیعی دارند، شانس بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا دارند و علت‌هایی مانند فعالیت بدنی کم، مصرف الکل، مصرف زیاد نمک تاثیر زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مورد بعدی قرص‌های ضد بارداری خوراکی است و بانوانی که از قرص ضد بارداری خوراکی استفاده می‌کنند، احتمال بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا دارند مخصوصاً اگر همزمان سیگار بکشند.

شکیبا ادامه داد: مورد بعدی جنسیت است که تا سن ۴۵ سالگی، فشار خون بالا در مردان شایع‌تر است و از ۴۵ الی ۵۴ سالگی خطر در ۲ جنسیت برابر می‌شود و بعد از ۵۴ سالگی، خطر ابتلا به فشار خون بالا در زنان بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: ابتلا به بیماری‌های دیابت، بیماری مزمن کلیه، تیروئید، غدد فوق‌کلیه یا چربی خون بالا، احتمال بروز فشار خون بالا را بیشتر می‌کند.


شکیبا درباره علائم این بیماری بیان کرد: تاری دید، درد قفسه سینه، ادرار کردن بیش از یک بار در طول شب از علائم شایع این بیماری است.

وی ابراز کرد: در صورت وجود علائمی از جمله درد یا فشار (یا هر ۲) روی قفسه سینه، احساس سینکوپ و افتادن، تنگی نفس، احساس ناراحتی روی معده (زیر جناغ) و تعریق سرد باید به پزشک مراجعه کرد.

این مسئول عنوان کرد: علائم حمله مغزی (ضعف ناگهانی یا بی‌حسی صورت، بازو یا پا در یک طرف بدن، کاهش ناگهانی بینایی مخصوصاً در یک چشم، به سختی صحبت کردن یا تکلم نامفهوم در افراد مبتلا به فشار خون بالا نیارمند مراجعه سریع به پزشک است.

وی تاکید کرد: سردرد‌های ناگهانی و شدید، سبکی سر، ناتوانی در حفظ تعادل و افتادن ناگهانی) در فرد مبتلا به فشار خون بالا نیازمند مراجعه سریع به پزشک است.

وی افزود: اگر میزان فشار خون فرد بالاتر از ۱۱۰/۱۸۰ میلی متر جیوه باشد باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند.

شکیبا بیان کرد: اقداماتی برای کنترل فشار خون بالا ضروری است که شامل مراجعه منظم به پزشک و مصرف دارو به طور منظم است.

وی ادامه داد: رعایت رژیم غذایی مناسب (کم نمک و کم چرب و افزایش مصرف حبوبات، میوه و سبزی)، داشتن فعالیت بدنی منظم، عدم مصرف سیگار و الکل و کنترل وزن از دیگر اقدامات برای کنترل فشار خون بالا است.

وی تاکید کرد: در میوه‌ها و سبزیجات وجود ماده‌ای به‌نام پتاسیم موجب کاهش فشار خون می‌شود که توصیه می‌کنیم میوه و سبزیجات را مصرف کنند

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار