مدیر کل میراث فراهنیگ و گردشگری استان گفت فالوده کرمان در سال ۱۳۹۵ ثبت ملی شده است
کد خبر: ۱۱۱۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲ 05 August 2023

به گزارش تابناک کرمان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، فعالی افزود در پی ایجاد شائبه‌هایی در خصوص ثبت فالوه یزدی در فهرست اثار ملی گفت فرایند تولید فالوده کرمانی با یزدی کاملا متفاوت است و ثبت فالوده کرمانی در فهرست آثار ملی در سال ۱۳۹۵ انجام شده است.

وی افزود ثبت ملی فالوده یزد در روز‌های گذشته به معنای ثبت فالوده کرمانی نیست و دوستداران میراث فرهنگی باید این دو مقوله را جدا بدانند.

فالوده یا پالوده کرمانی در کنار قوتو (قاووت) و ده‌ها سوغات دیگر به همراه غذا‌های منحصر به دیار کریمان از قدیم برای پذیرایی از میهمانان در منازل کرمان و در روز‌های گرم سال جزو بهترین گزینه‌های موجود به حساب می‌آید که کام افراد را خنک و شیرین می‌کند.

در سال‌های نه چندان دور مردم کرمان اغلب تهیه فالوده که چندان آسان هم نبود را در منازل خود انجام می‌دادند، اما با تغییرات سبک زندگی امروز بیشتر باید سراغ این خوراکی مطبوع را از مغازه‌ها گرفت.

اگر چه فالوده در برخی شهر‌های دیگر ایران هم به اشکال مختلف تهیه می‌شود، اما در کرمان منحصر به این دیار و متمایز از فالوده‌های دیگر شهرهاست که با طعم گلاب و دیگر عرقیجات گیاهی مانند نسترن یا نعناع مصرف می‌شود.

قدمت فالوده را به دوران تیموری می‌دانند و تاریخ یکی از فالوده فروشی‌های بازار کرمان به ۱۵۰ سال می‌رسد؛ هر چند امروز فالوده با دستگاه تولید می‌شود، اما صرف آن در کاسه‌های چینی هنوز در خاطرات اهالی کرمان باقی مانده است.

فالوده کرمانی شامل نشاسته‌های گلوله شده همچون مروارید، یخ، آب و عصاره‌های گیاهی مطابق با سلیقه مصرف کننده و شیره خرما یا شکر است که گاهی به سلیقه افراد با بستنی هم مصرف می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار