مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: ۱۵ طرح مطالعاتی در حوزه معدن از سوی این اداره کل به دانشگاه‌های استان ارائه شده تا به صورت علمی برای رفع چالش‌های این حوزه، چاره‌ اندیشی کنند.
کد خبر: ۱۱۱۸۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶ 06 August 2023

حمید رضا فلاح یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این ۱۵ طرح مسائل و مشکلات حوزه معادن استان هستند که از دانشگاه های استان خواستار ارائه راهکار علمی در راستای افزایش بهره وری بیشتر از معادن با نگاه پژوهشی شدیم.فرآیند فعالسازی ۱۱۰ واحد معدنی غیر فعال در خوزستان با واگذاری به سرمایه گذاران جدید در حال انجام است.

وی گفت: پیوند دانشگاه با حوزه فعالیتی معدن استان باعث می‌شود تا بهره‌وری بیشتری را از ظرفیت‌های استان داشته باشیم و مشکلات این بخش را به صورت علمی حل کنیم.

مدیر کل صمت خوزستان با تاکید بر ارتباط هر چه بیشتر دانشگاه با بخش معدن ادامه داد: طرح‌هایی که ارائه شده بیشتر مربوط به استخراج، اکتشاف و بهره وری از معادن استان هستند.

سلب صلاحیت ۱۵ واحد معدنی در خوزستان

مدیر کل صمت خوزستان با اشاره به برگزاری نشست شورای معادن استان در روز گذشته افزود: در این شورا وضعیت صلاحیت و فعالیت ۴۰ واحد معدنی مورد ارزیابی قرار گرفت که از این تعداد ۱۵ واحد معدنی سلب صلاحیت شدند.

وی گفت: راکد بودن این معادن باعث سلب صلاحیت آن‌ها شده و به صاحبان این واحدها فرصت سه ماهه برای فعال شدن دوباره داده می‌شود که در صورت احیا نشدن، این معادن به مزایده گذاشته خواهند شد و به فرد دیگری واگذار می‌شوند.

فلاح با بیان اینکه عمده محصولات معدنی قابل برداشت در استان شامل مصالح ساختمانی، شن و ماسه و سنگ‌های تزئینی است افزود: یکی دیگر از ظرفیت های معدنی استان معادن دریایی است که برداشت مواد معدنی همچون منیزیم، سدیم، سولفات، کلسیم، پتاسیم و برم از این بستر امکان پذیر است.

آب دریا به طور متوسط ۳.۵ درصد مواد جامد محلول دارد ودست یابی به مواد معدنی در بالای سطح دریا امکان پذیر است و خوزستان به واسطه دسترسی به خلیج فارس از این ظرفیت برخوردار است.

وی افزود: برای شناسایی پهنه‌های جدید معدنی در استان از مرکز زمین شناسی خوزستان کمک گرفته شده تا مطالعاتی در این خصوص انجام دهند.

۱۹۰ واحد معدنی فعال در استان وجود دارد که ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در این معادن مشغول به کار هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار