یک قلاده توله پلنگ در منطقه حفاظت شده ارس سیستان شهرستان کلات توسط فردی بومی به صورت غیر قانونی زنده گیری و از طبیعت جدا می شود و متاسفانه با تاخیر و پس از گذشت چند روز به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع می دهد.
کد خبر: ۱۱۱۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴ 12 August 2023

به گزارش تابناک رضوی، مهدی اله پور مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی،، با بیان این خبر اظهار کرد: متاسفانه با وجود تمام آموزش هایی که توسط محیط بانان و کارشناسان در روستاهای حاشیه مناطق حفاظت شده به بومیان مناطق داده شد، این توله پلنگ از مادر خود جدا شده و با توجه به دیر اطلاع دادن به حفاظت محیط زیست، این گونه از نظر جسمی ضعیف و آسیب پذیر شده بود.

مهدی اله پور افزود: با عنایت به وضعیت توله پلنگ، سریعاً ماموران یگان حفاظت محیط زیست و کارشناسان تخصصی حوزه حیات وحش استان و شهرستان، پس از تحویل گرفتن توله پلنگ، آن را به مشهد منتقل می‌کنند تا مورد معاینه دامپزشک و کارشناسان و متخصصین قرار گیرد.

وی افزود: پس از انجام اقدامات اولیه کارشناسی توسط دامپزشک و متخصصین، و رسیدگی به این گونه، حال توله پلنگ مساعد گزارش شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: با عنایت به مساعد بودن حال این توله پلنگ اقدامات فنی و کارشناسی در خصوص همرسانی توله پلنگ به طبیعت و پلنگ مادر مورد بررسی قرار گرفت، اما با عنایت به تولد دیر هنگام این توله پلنگ و نیز کوچک بودن توله و لزوم حفاظت و سلامت از این گونه بر اساس شرایط توله پلنگ و پلنگ مادر علیرغم تلاش برای همرسانی توله پلنگ و پلنگ مادر در شرایط تحت کنترل، امکان آسیب به توله پلنگ وجود داشت و ریسک عدم بازگشت آن را به پلنگ مادر افزایش داده بود، این گونه به صورت امانی و موقت جهت نگهداری و رسیدگی به تیمارگاه باغ وحش تحت نظارت کارشناسان حیات وحش مرکز استان تحویل داده شد.

اله پور اضافه کرد: منطقه حفاظت شده ارس سیستان شهرستان کلات، یکی از بهترین زیستگاه‌های پلنگ در کشور می باشد و همیشه توسط محیط بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست و شهرستان، آموزش های لازم در خصوص نحوه برخورد و مشاهده این گونه ارزشمند در منطقه صورت پذیرفته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی بیان داشت: به رغم آموزش‌ها و هشدارهای مکرر، گاهی برخی از افراد هنوز هنگام مواجهه با توله‌ها یا نوزادان حیوانات وحشی در طبیعت، به جای اینکه محل را ترک کنند و یا با اداره حفاظت محیط زیست یا سامانه 1540 تماس بگیرند، با گرفتن حیوان و خارج کردن آن از زیستگاه، فرصت برگشتن به طبیعت و پذیرش توسط مادر را از بین میبرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار