ناظر گمرکات استان کرمانشاه با بیان اینکه روند صادرات کرمانشاه به عراق کاهشی نیست، بر لزوم راه‌اندازی هرچه زودتر مرکز لجستیک مرزی پرویزخان تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۲۰۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳ 16 August 2023

 

 

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، با اشاره به به وضعیت صادرات چهار ماهه کرمانشاه گفت: در این مدت بالغ بر ۹۵۰ میلیون دلار کالا با وزن حدود ۲۵۰۰ تن از مرزهای استان کرمانشاه صادر شده که از نظر ارزشی یازده درصد و از نظر وزنی ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وی گفت: تقریبا ۵۰ درصد این کالاها در گمرکات استان اظهار شده و ۵۰ درصد دیگر هم در سایر گمرکات اظهار و از مرزهای استان کرمانشاه صادر شده است.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه با بیان اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد صادرات استان مربوط به کالاهای تولید داخل استان است، افزود: البته بخشی از صادرات واحدهای تولیدی کرمانشاه از سایر مرزهای کشور خارج می‌شود.

عباس‌زاده عمده کالاهای صادراتی استان در چهار ماهه امسال را نیز میل گرد، آهن آلات، کاشی و سرامیک، مصالح ساختمانی، لبنیات، مصنوعات پلاستیکی، ظروف یکبار مصرف و ... عنوان کرد.

وی از سهم صادراتی هر یک از مرزهای استان در صادرات امسال نیز یاد کرد که پرویز خان با ۳۶ درصد بیشترین سهم، خسروی ۲۸ درصد، سومار ۲۱ درصد، شیخ صله ۹ درصد، شوشمی پنج درصد و گمرک کرمانشاه سهم یک درصدی داشته است.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه تعداد کامیون‌های خروجی از مرزهای استان در چهار ماهه امسال را نیز ۱۳۰ هزار دستگاه عنوان کرد که سهم مرز پرویزخان روزانه ۴۵۰ دستگاه، خسروی ۳۱۷ دستگاه، سومار ۲۲۳ دستگاه، شوشمی ۱۲۲ دستگاه و شیخ صله ۱۳۲ دستگاه بوده است.

سهم کرمانشاه از صادرات به عراق کاهشی نیست

عباس‌زاده با بیان اینکه در چهار ماهه امسال مرزهای استان کرمانشاه با سهم ۳۹ درصدی بیشترین سهم از صادرات ایران به عراق را داشته، گفت: مرزهای ایلام با ۲۳ درصد، آذربایجان غربی با ۱۶ درصد، کردستان با ۱۲ درصد و خوزستان با سهم ۱۰ درصدی از صادرات ایران به عراق در جایگاه های بعدی قرار داشتند.

وی درباره اینکه آیا در سال‌های اخیر شاهد کاهش سهم کرمانشاه از صادرات ایران به عراق بوده ایم نیز با رد این موضوع، خاطرنشان کرد: در مجموع سهم کرمانشاه از صادرات به عراق روند روبه رشدی دارد و نگران کننده نیست.

 ناظر گمرکات استان کرمانشاه افزود: در برخی مقاطع زمانی به دلیل اینکه در سایر مرزهای صادراتی با عراق زیرساخت‌های کافی وجود نداشته، بخش عمده صادرات به سمت کرمانشاه سوق داده شده است، اما اکنون با بهبود وضعیت سایر مرزهای کشور، آنها نیز سهم بیشتری در صادرات به عراق دارند.

عباس‌زاده سپس از وضعیت زیرساخت‌های مرزی استان و مناسب نبودن زیرساخت‌ها در برخی از مرزها یاد کرد و افزود: در برخی مرزها از جمله خسروی و پرویزخان زیرساخت های بسیار خوبی داریم و حتی گمرک نیز در این مرزها کارهای خوبی انجام داده است. برای نمونه در مرز پرویزخان بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم و در مرز خسروی نیز در حال هزینه برای اجرای برخی کارها هستیم.

وی اضافه کرد: در برخی از مرزها از جمله سومار، شیخ صله و شوشمی نیز به جهت اینکه در گذشته ساختار بازارچه‌ای داشتن، اکنون که به مرز رسمی تبدیل شده اند، زیرساخت‌های بیشتری نیاز دارند.

وی فراهم کردن زیرساخت در این مرزها را مستلزم تدوین و تصویب طرح جامع دانست که متولی آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است و یادآور شد: بعد از تدوین طرح جامع لازم است زیرساخت های این مرزها با همراهی راهداری توسعه یابد.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه به این نکته هم اشاره کرد که فراهم کردن زیرساخت در برخی مرزها نیازمند همکاری و تعامل طرف عراقی نیز هست.

مرکز لجستیک مرزی، محرکی برای رونق تجارت کرمانشاه

عباس‌زاده سپس از راه‌اندازی مرکز لجسیتک مرزی در مرز پرویزخان نیز یاد کرد و گفت: بر اساس طرح آمایش سرزمینی استان کرمانشاه مقرر شد دو مرکز لجستیک در مرز پرویزخان و همچنین در خود کرمانشاه راه‌اندازی شود که مصوب و ابلاغ نیز شده و کارهای آن در دست اقدام است.

وی راه‌اندازی مرکز لجستیک مرزی در پرویزخان را محرکی برای رونق تجارت خارجی استان دانست که بسیار فراتر از بندرخشک عمل خواهد کرد و می‌تواند محلی برای تجمیع فعالیت‌های صادراتی، وارداتی، ترانزیت و ... باشد.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه تاکید کرد: به محض اینکه این مرکز لجستیک مرزی راه‌اندازی شود، گمرک آماده مستقر شدن خواهد بود.

صادرات ۱۰ میلیارد دلاری کرمانشاه دور از انتظار نیست

موضوع دیگری که ناظر گمرکات استان کرمانشاه به آن اشاره کرد صحبت از صادرات ۱۰ میلیارد دلاری برای کرمانشاه در سنوات گذشته بود که رسیدن به این میزان صادرات را بعید ندانست.

وی با بیان اینکه برای تحقق این میزان صادرات باید سهم خود را در بازار عراق  با صادرات کالاهای با کیفیت بیشتر و قیمت مناسب بیشتر کنیم، خاطرنشان کرد: هم اکنون ترکیه و چین رقبای اصلی ما در عراق هستند.

عباس‌زاده عنوان کرد: از سوی دیگر در کنار بازار عراق، باید بر سایر بازارها خصوصا سوریه نیز متمرکز شویم و در زمینه‌های جدیدی از جمله صادرات خدمات فنی مهندسی نیز بیشتر ورود کنیم.

چالشی به نام نبود مدیریت واحد در مرزها

ناظر گمرکات استان کرمانشاه سپس به مهمترین چالش‌های پیش روی تجارت خارجی استان نیز اشاره کرد که نبود مدیریت واحد در مرزها از مهمترین این موارد است و گفت: حدود ۲۷ سازمان و دستگاه در حوزه تجارت خارجی دست اندرکار هستند که لازم است هماهنگی بیشتری بین آنها ایجاد شود.

عباس‌زاده گفت: اگرچه در زمینه مدیریت واحد در مرزها قانون هم داریم، اما متاسفانه به خوبی اجرایی نشده است. البته اوضاع نسبت به سنوات گذشته بسیار بهتر شده و تعامل خوبی با دستگاه‌ها ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بخش عمده فرایند صادرات از طریق پنجره واحد الکترونیکی انجام می‌شود که زمان مورد نیاز برای فرآیند صادرات کالا را به یک ساعت رسانده است. به علاوه با استفاده از ظرفیت کارگروه توسعه صادرات و تعامل با سایر بخش‌ها، مشکلات در مرزها به حداقل رسیده است.

لزوم تعادل تراز تجاری و تخفیف ۲۵ درصدی تعرفه واردات برای مرزهای کرمانشاه

ناظر گمرکات استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹۸ درصد تراز تجاری استان مثبت و به سمت صادرات است، بر لزوم رونق واردات از مرزهای استان تاکید کرد.

به گفت عباس زاده، پیگیری هایی صورت گرفته تا کرمانشاه بتواند از تخفیف ۲۵ درصدی واردات از مرزها برخوردار شود که موافقت اولیه آن نیز اخذ شده است.

وی با بیان اینکه از این طریق می توان واردات بسیاری از کالاهای اساسی مورد نیاز را انجام داد، افزود: البته این واردات نباید بگونه‌ای باشد که به واحدهای تولیدی استان صدمه بزند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار