تابناک هرمزگان- فوتسال یک ورزش گروهی توپی است متشکل از پنج بازیکن که یک دروازه بان و چهار بازیکن را شامل می‌شود ورزشی با توپ شبیه فوتبال است که در محوطه کوچکتر انجام می شود و بخاطر فضای کمتر دارای تحرک بیشتر است.
کد خبر: ۱۱۲۰۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۶ 16 August 2023

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان//فوتسال با داشتن تحرک بیشتر به نوعی فوتبالی سرعتی است با پیش نیازهای اختصاصی از جمله تکنیکهای پایه، تاکتیک ها، چرخشها که زیر مجموعه سیستم بازی فوتسال است و انواع سیستمهای دفاعی فوتسال که یا براساس سیستم حمله حریف اتخاذ می شود و یا سیستم دفاعی واحدی که برای مقابله با انواع سیستم حمله اتخاذ می گردد که مبتنی بر دفاع از فضاست.
فوتسال دارای سیستمهای حمله اختصاصی از جمله 4-0 ، 3-1 ، 2-2 ، 1-2-1، 2-1-1 میباشد که هر کدام از سیستمهای حمله فوتسال را با دفاع اختصاصی آن مقابله می کنند. به طور مثال سیستم حمله 2-2 را در فوتسال با دفاع ترکیبی مقابله می کنند.


تاریخچه فوتسال

منشا شکل گیری فوتسال به شهر مونته‌ ویدئوی اوروگوئه باز می‌گردد. در سال ۱۹۳۰، ژوان کارلوس سریانی، فوتبال ۵ نفره را برای مسابقات جوانان در YMCA پی‌ ریزی کرد. فوتسال به سرعت در آمریکای‌جنوبی بخصوص برزیل محبوبیت پیدا کرد.

زمین فوتسال

زمین فوتسال دارای ابعاد و اندازه های منحصر بفرد خود می باشد.اندازه زمين بازی فوتسال: طول زمین فوتسال حداقل 25 متر و حداكثر 42 متر می باشد. عرض زمین فوتسال حداقل 15 متر و حداكثر 25 متر است.
در مسابقات بين المللی اندازه زمين فوتسال برابر است با طول حداقل 38 متر و حداكثر 42 متر و عرض حداقل 18 متر و حداكثر 25 متر می باشد

اندازه دروازه های زمین فوتسال : فاصله بين دو تير دروازه زمین فوتسال 3 متر و ارتفاع تير افقي تا سطح زمين 2 متر است.

توپ فوتسال
جنس توپ فوتسال : توپ فوتسال از چرم يا مواد مشابه مي باشد و محيط آن حداقل 62 و حداكثر 64 سانتيمتر است.
وزن توپ فوتسال : توپ فوتبال درشروع بازی نبايستي كمتر از 390 گرم و يا بيشتر از 430 گرم باشد.

مدت بازی فوتسال
فوتسال دارای دو وقت 20 دقيقه ای برای بازی و زمان بين دو نيمه استراحت 15 دقيقه ای می باشد. هر تيم فوتسال مي تواند در هر نيمه يك تايم درخواست كند (در بازي هاي حذفي فوتسال در وقت اضافي تايم اوت وجود ندارد)


در فوتسال بازیکنان فوتسال از قواعد خاصی پیروی می کنند
1- تعداد بازيكنان فوتسال : در يك مسابقه فوتسال با شركت دو تيم فوتسال نبايد بيش از بازیکن 5 يا كمتر از 5 بازيكن براي هر تيم فوتسال باشد كه يكي از آنها دروازه بان با لباس مشخص است.
2 - تعداد بازيكنان ذخيره فوتسال حداكثر 7 نفر مي باشد.
3 - تعداد تعويض در فوتسال سيار و نامحدود است حتي دروازه بان فوتسال. تعويضها در فوتسال بايد از محل مشخص شده براي هر تيم فوتسال صورت پذيرد.
4- عمل تعويض در بازی فوتسال زماني خاتمه مي يابد كه بازيكن جانشين وارد زمين فوتسال شود.چنانچه در جريان تعويض سيار در بازی فوتسال، بازيكن جانشين قبل از اينكه بازيكن تعويضي كاملاً زمين فوتسال را ترك كند وارد زمين شود، داور بایستی بازی فوتسال را قطعو بازيكن تعويضي را به بیرون بفرستد

برخی از قوانین فوتسال عبارتنداز :
در شروع مسابقه حداقل بازیکن هر تیم فوتسال باید ۵ نفر باشد.

حداکثر بازیکن ذخیره در فوتسال ۷ نفر می‌باشد. تعداد تعویض در فوتسال سیار و نامحدود است حتی دروازه بان فوتسال.
استفاده از کفش مخصوص فوتسال برای بازیکن فوتسال اجباری است.

وقتی توپ بازی فوتسال به طور کامل از خط طولی یا عرضی زمین فوتسال، چه از هوا و چه از زمین گذشته باشد، همچنین برخورد توپ به سقف سالن فوتسال، اوت اعلام می شود و ادامه بازی فوتسال از روی خط طولی نزدیکتر از سر گرفته می شود.

برای اداره بازی فوتسال یک داور اصلی یا سر داور تعیین می‌گردد. قدرت داور فوتسال که قانون به او تفویض نموده‌ است از هنگام شروع بازی فوتسال تا هنگام اتمام بازی است.

گل در فوتسال: تمام توپ فوتسال از خط دروازه بین تیرهای عمودی و افقی عبور کرده به شرطی که بازیکن مهاجم توپ فوتسال را با دست یا بازو و پرتاب، حمل یا هل نداده باشد

ضربه پنالتی در فوتسال: از نقطه پنالتی زمین فوتسال زده می‌شود. زننده ضربه باید مشخص باشد. ضربه پنالتی فوتسال حتماً باید به طرف جلو (دروازه حریف) زده شود.

پرتاب اوت دروازه: پرتاب اوت دروازه به این معنی است که توپ توسط دروازه بان با دست به بیرون از محوطه جریمه پرتاب گردد. پرتاب اوت دروازه خطای ۴ ثانیه ندارد.

خطاهای فوتسال : هرگاه بازيكن فوتسال سهواً يا از روي بي احتياطي يا نيروي نامتعادل يا بيش از اندازه 11 خطاي زير را مرتكب شود يك ضربه آزاد مستقيم - يك ضربه پنالتي- به نفع تيم فوتسال مقابل گرفته مي شود :لگد زدن، پشت پا زدن، پريدن روي حريف -تنه شديد و خطرناك، تنه از پشت به حريف، گرفتن حريف، هل دادن حریف، تكل كردن است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار