استاندار یزد در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح کرد؛
استاندار یزد با بیان اینکه مدیران استان نسبت به پیگیری مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی متعهد هستند، گفت: موضوعات کلان و ریشه‌ای به‌عنوان دستورکار جلسات تعیین و این شورا با حضور یکی از مقامات ملی در تهران و یا یزد برگزار شود.
کد خبر: ۱۱۲۱۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵ 19 August 2023

به گزارش خبرگزاری تاابناک یزد، نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به ریاست استاندار و به منظور بررسی مسائل مربوط به حوزه صادرات  محصولات استان برگزار شد.
 
استاندار یزد در این نشست با بیان اینکه مدیران استان نسبت به پیگیری مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی متعهد هستند، اظهار کرد: دیدار با دکتر فرزین رئیس بانک مرکزی در همین راستا انجام و خوشبختانه گشایش‌هایی حاصل شد.
 
وی با تاکید بر لزوم تعیین دستورکارهای راهبردی به جای صرفا مسائل روزمره در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، گفت: می‌توان در کمیته‌های فرعی، کارگروه‌ها و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان به مسائل روزمره و خرد پرداخت.
 
دکتر مهران فاطمی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از حضور وزرا و روسای سازمان ها در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان متناسب با دستور کار جلسات، تصریح کرد: این موضوع مستلزم تکمیل بسته عملیاتی پیشنهادی است.
 
وی به ضرورت استفاده از سند یزد نوین به عنوان محور دستور کار جلسات شورای گفتگو و دولت بخش خصوصی استان اشاره کرد و گفت: انتظار داریم این سند که با مشارکت بخش خصوصی تدوین شده مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
 
دکتر فاطمی با بیان اینکه ۹۰ درصد سند یزد نوین به مسائل اقتصادی اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه اولویت اول کشور مسائل اقتصادی است همه محورهای این سند از جمله ایجاد زیرساخت‌ها با نگاه اقتصادی تدوین شده است.
 
وی با تاکید بر پیگیری اقتصاد دریا پایه در سواحل جنوبی کشور عنوان کرد: این موضوع سیاست کلان کشور بوده و در صورت غفلت، در آینده فرصت ها را از دست داده و با مشکل مواجه خواهیم شد.
 
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت تکمیل زنجیره کامل نساجی در استان، تاکید کرد و یادآور شد: تنها ۵ درصد تولیدات شرکت‌ یزدباف استان به پوشاک تبدیل می‌شود در حالی که ۹۵ درصد ظرفیت دیگر مغفول مانده است.  
 
فاطمی با بیان اینکه همه فعالین بخش اقتصادی استان در یک کشتی هستند و نسبت به کل استان ماموریت دارند، اظهار داشت: چنانچه در شهرستان های کم برخوردار بهاباد، خاتم، مروست و ابرکوه توسعه اتفاق نیفتد سربار نیروی کار این مناطق به مرکز استان سرازیر و باعث مشکلات و آسیب‌های اجتماعی مختلفی خواهد شد.  
وی با اشاره به لزوم اتخاذ رویکرد جدید از سوی فعالین بخش خصوصی برای توسعه مناطق کمتر برخوردار استان گفت: هرچند زیرساخت‌های این مناطق برای صنایعی مانند کاشی و سرامیک، فولاد و پتروشیمی مناسب نیست اما می‌توان با راه‌اندازی صنعت پوشاک به توانمندی مردم، حفظ جمعیت و ایجاد امنیت در این مناطق کمک کرد.  
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد با بیان اینکه تاکنون رویکرد استان بر اساس نوآوری‌های فناورانه بوده است، تصریح کرد: تاثیر این رویکرد در GDP استان حداکثر ۲ درصد بوده است در حالی که نوآوری‌های غیر فناورانه مبتنی بر اصلاح فرایندها تا ۱۰ درصد GDP را تحت شعاع قرار خواهد داد.
 
وی بهره‌وری برای استان یزد را یک ضرورت و الزام دانست و گفت: هدف گذاری استان تحقق سهم ۴۰ درصدی بهره‌وری از رشد اقتصادی است که ۱۰ درصد از این بهره‌وری در سیستم اداری و ۳۰ درصد مابقی در بخش اقتصادی اتفاق میفتد.
 
دکتر فاطمی با بیان اینکه با ادامه سیاست‌های گذشته توسعه صنعتی استان امکان کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان وجود ندارد، تصریح کرد: مسئله اشتغال فارغ التحصیلان استان باید با تدوین طرحی جهت مهندسی نیروی کار و پرورش تکنسین، به عنوان یکی از نیازهای اساسی صنایع رفع شود.  
وی به ضرورت تاسیس شرکت تامین مالی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: یزد، استان پنجم از نظر انتقال سرمایه‌های مردم به بورس است اما بخش خصوصی این استان صنعتی از بازار سرمایه استفاده نمی‌کند.  
رئیس شورای گفتگو و دولت و بخش خصوصی استان با اشاره به ظرفیت هایی نظیر اعطای زمین و تسهیلات که دولت برای احداث مسکن کارگری واحدهای صنعتی ایجاد کرده است، گفت: به همین منظور باید یک کمیته و تیم کاری در اتاق بازرگانی استان این مسئله را بررسی کند.    
دکتر مهران فاطمی در پایان بار دیگر تاکید کرد: موضوعات کلان، توسعه محور، اساسی و ریشه‌ای به‌عنوان دستورکار شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تعیین و جلسات با حضور یکی از مقامات ملی مرتبط با دستور کار در تهران و یا یزد برگزار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار