مرز «خسروی» قدیمی‌ترین و در عین حال بزرگترین پایانه مرزی ایران با کشور عراق است. مرزی بین‌المللی که اولین گذرگاه زائران ایرانی کربلا محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۱۸۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷ 22 August 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا این مرز که نزدیک‌ترین مرز به پایتخت دو کشور ایران و عراق (تهران و بغداد) بوده، حالا دو سالی است که بعد از آرام شدن اوضاع عراق به روی زوار بازگشایی شده و در اربعین امسال هم قرار است بصورت شبانه روزی برای تردد زوار فعالیت داشته باشد.

امسال در کنار مرز خسروی، مرزهای مهران، شلمچه، چذابه، تمرچین و باشماق نیز برای تردد زوار اربعین فعال هستند، اما این میان مرز خسروی از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که هر زائری را برای تردد از این مرز ترغیب کند. برای اطلاع از برخی مزیت‌های این مرز با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه به گفت‌وگو نشستیم.

مرز خسروی؛ نزدیک‌ترین مرز به استان‌های مرکزی کشور

اولین نکته مهم در ارزیابی مرزهای اربعین برای تردد زوار، فاصله آنها از مبدا تا مقصد سفر (شهرهای زیارتی عراق) است.

علی شعبانی در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه می‌گوید: مرز خسروی فاصله نزدیکی با استان‌های مرکزی کشورمان دارد و زوار این استان‌ها با طی مسافت کمی می‌توانند خود را به مرز خسروی برسانند.

او ادامه می‌دهد: ۷۰ درصد زوار برای عبور از مرزهای مهران و خسروی باید وارد استان کرمانشاه شوند و نقطه جدایی آنها در استان، شهر اسلام آبادغرب است. از این شهر تا مرز خسروی با خودرو حدود یک ساعت راه است، اما اگر زوار بخواهند از این شهر به سمت مرز مهران حرکت کنند باید سه ساعت در مسیر باشند.

بنابراین فاصله کوتاهی برای رسیدن به مرز خسروی وجود دارد که موجب صرفه جویی در وقت و تسهیل تردد زوار می شود. از طرفی مرز خسروی فاصله اندکی هم با شهرهایی مانند سامرا و کاظمین دارد و زوار می‌توانند اول به این شهرها سفر کرده و زیارت کنند و بعد راهی نجف و کربلا شوند.

بسیاری زوار پس از سفر به کربلا مشکلات بسیاری برای رفتن به سامرا و کاظمین دارند، درحالیکه با عبور از مرز خسروی می‌توانند اول به این شهرها که فاصله کمی با مرز خسروی دارند سفر کرده و زیارت کنند و سپس راهی نجف و کربلا شوند.

فاصله مرز خسروی تا شهر کاظمین ۲۰۳ کیلومتر و تا شهر سامراء ۳۲۶ کیلومتر است، درحالیکه فاصله مرز مهران تا این دو شهر به ترتیب ۲۸۳ و ۴۴۴ کیلومتر است.

علاوه بر این، مرز خسروی با شهرهای کربلا و نجف هم فاصله کمی دارد و فاصله این مرز تا شهر کربلا ۳۱۵ کیلومتر و تا شهر نجف ۳۸۰ کیلومتر است.

تمام مسیرها به سمت مرز خسروی "بزرگراهی" است

نکته مهم بعدی برای ارزیابی مرزها راه های دسترسی به آنهاست که مرز خسروی با شبکه بزرگراهی متصل به آن از مزیت ویژه‌ای در این زمینه برخوردار است.

شعبانی دراین باره هم به اجرای پروژه بزرگراه کربلا در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: این پروژه سال‌هاست در استان کرمانشاه اجرایی شده و در حال حاضر مسیرهای منتهی به مرز خسروی همگی به شکل بزرگراهی هستند.

این مسیرها علاوه بر چهارخطه بودن، بدون پیچ یا تونل بوده و خبری هم از گردنه‌های خطرناک در مسیرهای منتهی به مرز خسروی وجود ندارد.

برقراری ۵ پرواز از کرمانشاه به نجف

بسیاری از زوار توانایی پیاده‌روی نداشته و سفر زمینی هم برای آنها دشوار است، بنابراین در این شرایط گزینه اصلی سفر هوایی به عتبات عالیات است.

شعبانی در همین راستا از برقراری پروازهای کرمانشاه-نجف در ایام اربعین خبر می‌دهد و می‌گوید: یکی از مزیت‌های مرز خسروی این است که زوار می‌توانند با پرواز خود را به کرمانشاه رسانده و از آنجا با پرواز بسیار کوتاه به نجف سفر کنند.

کرمانشاه تا نجف مسافت کوتاهی دارد و انجام پرواز در این مسیر کوتاه برای شرکت‌های هواپیمایی به صرفه نبود، اما برای رفاه حال زوار این پروازها از هفتم شهریور امسال برقرار شده است.

با رایزنی‌های صورت گرفته در ایام اربعین پنج پرواز از فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه به سمت نجف اشرف برای زوار برقرار خواهد بود.

تردد روزانه چهار رام قطار در مسیر تهران-کرمانشاه

قطار و سفرهای ریلی هم گزینه دیگری برای دسترسی بهتر و آسان تر زوار به مرز است و در همین راستا سفرهای ریلی در مسیر تهران-کرمانشاه در ایام اربعین افزایش یافته است.

شعبانی هم در همین راستا از افزایش سفرهای ریلی در ایام اربعین خبر می‌دهد و می‌گوید: با رایزنی‌های صورت گرفته تردد قطار در این مسیر روزانه شده و هر روز چهار رام قطار در این مسیر تردد خواهد داشت.

همچنین در تلاش هستیم از قطارهای دو طبقه در این مسیر استفاده شود که بتوانیم ظرفیت جابجایی زوار را بیش از پیش افزایش دهیم.

با توجه به اینکه پیش از اربعین تردد قطار در مسیر تهران-کرمانشاه بصورت یک روز در میان بود، عملا می‌توان گفت با افزایش روزهای تردد و افزایش رام‌های قطار، ظرفیت جابجایی مسافر در این مسیر به هشت برابر افزایش یافته است.

۱۵۰دستگاه اتوبوس زوار را در مرز "خسروی" جابجا می‌کنند

یکی از موضوعات حائز اهمیت در مرز بحث حمل و نقل زوار است، اینکه به تعداد کافی خودرو در مرز جهت جابجایی زوار فراهم شده باشد.

شعبانی در این رابطه از کمک استان‌های معین به کرمانشاه می‌گوید و ادامه می‌دهد: دو مسیر اصلی جابجایی زوار را در قصرشیرین داریم که اولین مسیر جابجایی زوار از شهر قصرشیرین به سمت سه راهی نصرآباد است که در این زمینه به تعداد کافی خودروهای سواری فراهم شده تا کار جابجایی زوار را انجام دهند.

مسیر اصلی بعدی هم جابجایی زوار از پارکینگ‌ها به سمت پایانه خسروی است که در این زمینه هم ۱۵۰ دستگاه اتوبوس آماده خدمات‌رسانی هستند.

این ظرفیت به کمک استان‌های معین در حال افزایش است تا بتوانیم به راحتی زوار را جابجا کنیم.

خودروها و اتوبوس هایی هم که قرار بود زوار را به اولین شهر عراق یعنی "حسینیه" رسانده و زوار از آنجا راهی عتبات شوند، با تصمیمات صورت گرفته بصورت مستقیم راهی شهرهای عتبات عالیات در کشور عراق می شوند تا زوار بدون معطلی بتوانند از مرز خسروی به شهرهای زیارتی عراق سفر کنند.

فعالیت ۲۴ ساعته مرز با ۹۲ گیت عبوری

سرعت و زمان عبور از مرز هم برای زوار بسیار حائز اهمیت است که با ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز خسروی این مشکل مرتفع شده است.

شعبانی با اشاره به رایزنی‌های متعدد برای ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز خسروی می‌گوید: سال گذشته محدودیت‌هایی در بحث تردد زوار داشتیم و در ساعات خاصی مرز فعال بود، اما خوشبختانه امسال فعالیت ۲۴ ساعته مرز خسروی را شاهد هستیم.

علاوه بر این امسال گیت‌های عبوری مرز هم افزایش داده شده تا زوار با سرعت بیشتر و بدون معطلی از مرز عبور کنند و در حال حاضر ۹۲ گیت در مرز خسروی مستقر است و در هر دقیقه حدود ۱۰۰ نفر می توانند از این مرز عبور کنند.

ظرفیت پارک ۱۵۰ هزار خودرو در مرز خسروی

موضوع بعدی در ارزیابی مرزها، امکانات زیرساختی و رفاهی آنهاست که در این زمینه مرز خسروی با امکانات و زیرساخت‌های مناسب یکی از مجهزترین مرزها محسوب می‌شود.

شعبانی در این رابطه با اشاره به احداث پارکینگ‌های بسیار در مرز خسروی می‌گوید: در حال حاضر ظرفیت پارک ۱۵۰ هزار خودرو در قالب ۳۵ پارکینگ در مرز خسروی فراهم شده است.

او به احداث احداث موکب‌ها و مراکز اسکان برای زوار هم اشاره می‌کند و می‌گوید: موکب‌های بسیاری در مرز برپا شده و تنها در یک موکب بزرگ سپاه ظرفیت اسکان ۴۵۰۰ زائر فراهم شده است.

در بحث تغذیه هم تنها وزارت دفاع چهار سوله بزرگ به همراه آشپزخانه فراهم کرده و مشکلی بابت اسکان و تغذیه زوار در مرز خسروی نداریم.

مرز خسروی خنک‌تر از مهران و شلمچه/ احداث ۱۲ هزار مترمربع "سایه‌بان"

گرمای هوا قطعا چالش اصلی اربعین امسال است و مرز خسروی با داشتن هوای نسبتا خنک از مزیت بیشتری نسبت به سایر مرزها برخوردار است.

شعبانی می‌گوید: در مسیر به سمت مرز خسروی در استان کرمانشاه، زوار هوای نسبتا کوهستانی و خنکی را تجربه می‌کنند و با ورود به مرز خسروی هم علی‌رغم اینکه منطقه گرمسیری است، اما دمای آن نسبت به مرزهای مهران و شلمچه پایین‌تر است.

در کنار دمای پایین مرز، تمهیداتی هم برای راحتی زوار اندیشیده شده که از جمله آن احداث ۱۲ هزار متر مربع سایه بان در مرز است.

شعبانی به تجهیزات درمانی مرز هم اشاره می‌کند و می‌گوید: هفت بیمارستان و درمانگاه در مرز مستقر شده است، علاوه بر این اتاق های سرد هم برای درمان بیماران گرمازده در مرز تدارک دیده شده است.

حالا مرز خسروی با مزیت‌های بسیار خوب برای میزبانی از زوار آماده است و طبق پیش‌بینی‌ها این مرز خود را برای پذیرایی و تردد روزانه ۱۰۰ هزار زائر در روزهای مانده به اربعین آماده می‌کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار