رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رزن از واکسیناسیون ۱۸ هزار راس دام سبک علیه بیماری تب مالت در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۲۰۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۷ 22 August 2023

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رزن از واکسیناسیون ۱۸ هزار راس دام سبک علیه بیماری تب مالت در این شهرستان خبر داد.

به گزارش تابناک همدان، بهروز شیرزادی با بیان اینکه آموزش، واکسیناسیون، خونگیری و رصد بیماری از اقدامات دامپزشکی رزن در راستای کنترل بیماری تب مالت است اظهار کرد: بیماری بروسلوز (تب مالت) یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان وحیوان است که در دام با سقط جنین در ماه‌های آخر آبستنی و به ویژه در زایش اول همراه است.

وی بیان کرد: مصرف شیر و فراورده‌های لبنی غیر پاستوریزه و آلوده و نیز تماس مستقیم مخاطات بدن انسان با ترشحات دام آلوده به بیماری تب مالت از عوامل انتقال این بیماری به انسان است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رزن با بیان اینکه در راستای کنترل بیماری تب مالت و کاهش موارد انسانی اقداماتی نظیر آگاه‌سازی دامداران و شهروندان نسبت به استفاده از فراوده‌های دامی و لبنی و نیز واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب مالت در دستور کاری جدی قرار گرفته است عنوان کرد: امسال بیش از ۱۸ هزار راس بره و بزغاله علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

وی با اشاره به انجام عملیات خونگیری و پایش بیماری تب مالت در واحد‌های گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی خاطرنشان کرد: تاکنون یک‌هزار و ۸۰۶ راس دام سنگین مورد پایش بیماری تب مالت قرار گرفته‌اند که تعداد ۵ راس از نظر بیماری مثبت شناخته و روانه کشتارگاه شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار