حوزه صنعت و معدن خراسان جنوبی طی دو سالی که از عمر دولت سیزدهم می گذارد گام های محکمی در این زمینه برداشته و سبب شده تا این دو حوزه بر روی ریل توسعه و پیشرفت قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۲۲۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳ 24 August 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی و به نقل از خبرگزاری فارس، حامد حسن نژاد، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در نشست خبری اظهارداشت: ۵ هزار جواز تاسیس در بخش معدن استان صادر که برای ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شد.

وی با اشاره به صدور ۵۵۰ پروانه بهره برداری صنعتی در خراسان جنوبی ادامه داد: این پروانه‌ها با سرمایه‌ای حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان صادر شد و برای ۱۲ هزار نفر نیز با بهره برداری از ان شغل ایجاد شده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان داشت: در حوزه اصناف نیز ۳۹ هزار و ۵۰۰ پروانه صادر شده که ۹۰ هزار نفر در این بخش مشغول به کار هستند.

به گفته حسن زاده در حوزه صنعت، معدن و اصناف خراسان جنوبی در مجموع ۱۱۰ هزار نفر فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی در بخش صنعت با وجود واحد‌های تولیدی همچون کاشی و سرامیک با تولید ۲۱ میلیون مترمکعب، کنسانتره زغال سنگ و تولید لاستیک با ظرفیت هزار تن جزو استان‌های برتر کشور است گفت: اکنون ۱۴ واحد صنعتی بزرگ و ۲۱ واحد صنعتی متوسط در خراسان جنوبی فعال است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۱۱ طرح ناتمام صنعتی در استان تصریح کرد: سرمایه گذاری در این طرح‌ها ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

حسن‌نژاد در ادامه سرمایه گذاری انجام شده در دوسال عمر دولت سیزدهم را در خراسان جنوبی ۱۲۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و از رشد ۱۴۴ درصدی در این زمینه خبرداد.

وی از افزایش ذخایر اکتشافی معدنی در استان طی دو سال عمر دولت سیزدهم خبر داد و یادآور شد: در ابتدای دولت این میزان در استان ۳ هزار و ۹۰۰ میلیون تن بود که اکنون به ۷ هزار میلیون تن با رشد ۸۰ درصدی رسیده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طی فعالیت دولت سیزدهم در استان ۵۰ پروانه بهره‌برداری معدنی صادر شد افزود: تعداد پروانه‌های بهره‌بردای صنعتی صادر شده در استان اکنون ۵۲۵ مورد است.

حسن‌نژاد ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم در استان طرح‌های صنعتی مهمی، چون واحد آهن اسفنجی، ۵ واحد کنسانتره آهن، ۳ واحد تولید شمش طلا و واحد مس کاتولیک ایجاد شده است.

سرپرست صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان داشت: همچنین طی دو سال گذشته ۱۰ واحد صنعتی معدنی دانش بنیان در استان ایجاد شد.

سرپرست صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اضافه کرد: ۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در دولت سیزدهم پروانه صنفی خود را در استان دریافت کردند.

حسن نژاد از آزادسازی ۲۳ هزار کیلومتر از مساحت استان در حوزه معدن خبر داد و گفت: پروانه‌های اکتشاف موید این موضوع است.

وی به افزایش دو برابری استخراج کانسنگ طلا طی دو سال گذشته در استان اشاره و خاطرنشان کرد: در مساحتی به میزان ۱۵ هزار کیلومتر مربع طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف معدنی انجام شد.

سرپرست صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان اشاره کرد و بیان داشت: دراین مدت ۹۰ واحد تولیدی نیمه تعطیل و راکد به چرخه تولید در استان بازگشته اند.

وی با بیان اینکه سال گذشته میزان تسهیلات پرداخت شده به واحد‌های صنعتی رشدی بالغ بر دو و نیم برابر نسبت به سال قبل از آن داشت، یادآور شد: راه‌اندازی پست ۴۰۰ کیلوولت نهبندان و انتقال آب از دریای عمان دو اتفاق زیرساختی بزرگ در حوزه صنعت و معدن استان است که مجموع سرمایه‌گذاری آن ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار