مسئول پایانه مرزی خسروی با اعلام اینکه ۶۸ هزار و ۵۲۲ زائر طی ۲۴ ساعت گذشته از این گذرگاه رسمی راهی کربلای معلی شده‌اند، گفت: در مجموع ۲۸۷ هزار و ۲۱۹ نفر از اول ماه صفر تا پایان روز دوازدهم این ماه از این مرز عازم عراق شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۲۳۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱ 30 August 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «میثم پرهیخته» افزود: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ هزار و ۱۵ زائر از گذرگاه رسمی خسروی وارد کشور شده‌اند و هم اکنون نیز شاهد حضور زائرانی از سراسر کشور در این مرز برای خروج از کشور هستیم و تردد به صورت کاملا روان در جریان است.

وی اظهار کرد: در مجموع آمار زائرانی که از مرز خسروی در بازه زمانی اول تا روز دوازدهم ماه صفر از مرز رسمی خسروی وارد کشور شده اند ۲۸ هزار و ۵۲۰ نفر است و با نزدیک شدن به ایام اربعین هر لحظه بر تعداد زائران خروجی و ورودی در این گذرگاه افزوده می شود.

مسئول پایانه مرز خسروی در ادامه گفت: تردد در این گذرگاه پرحجم اما روان و شبانه روزی بوده و هیچ مشکلی نداریم و آمادگی کامل را در این پایانه مرزی برای میزبانی زائران اربعین داریم، زیرساخت ها مطلوب است و امکانات موجود پاسخگوی حضور بیش روزانه ۱۰۰ هزار زائر و در مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین امسال است.

پرهیخته ادامه داد: ۱۵۰ اتوبوس در مسیر پارکینگ های شهر قصرشیرین به سمت مرز خسروی برای جابجایی و انتقال زائران خدمات دهی می کند و تعدادی اتوبوس نیز برای کمک به سرویس حمل و نقل عراق به منظور خدمات دهی به زائران به منذریه منتقل شده است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته ی مسوولان با توجه به توسعه زیر ساخت ها و ۲۴ ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش بینی ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا است.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار