استاندار یزد گفت: باید برنامه ریزی های لازم جهت افزایش مهاجرپذیری نخبگانی به استان و توسعه مهارت در بین نیروهای کار صورت گیرد.
کد خبر: ۱۱۲۴۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵ 06 September 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، جلسه «کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان یزد» به ریاست استاندار و به منظور بررسی روند اجرایی رویداد جذب سرمایه گذار در سطح روستاها و عملکرد روند اشتغالزایی دستگاه های اجرایی استان در سال 1402 در سامانه رصد اشتغال، برگزار شد.

استاندار یزد در این نشست با بیان اینکه طی دو سال اخیر در دولت سیزدهم نرخ بیکاری استان یزد تک رقمی شده و اکنون به کمتر از ۷ درصد رسیده است، اظهار کرد: در حال حاضر نرخ بیکاری مردان به کمتر از ۳ درصد و نرخ بیکاری زنان از ۳۱ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود شغل کافی در واحد‌های تولیدی استان به تعداد همه افراد جویای کار گفت: البته ممکن است این مشاغل مد نظر فارغ التحصیلان دانشگاهی نباشد اما افراد جویای کار نیز باید صاحب مهارت باشند.

دکتر فاطمی در ادامه به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص وجود برخی رشته‌های دانشگاهی غیر ضروری اشاره و عنوان کرد: ایشان می‌فرمایند «بعضی از رشته‌های علمی در ایران هست که مورد نیاز نیست، شغلش هم وجود ندارد؛ خب‌ چه فایده‌ای دارد؟ بعضی از کارهای دانشگاهی و رشته‌های دانشگاهی هست که اصلاً وجودش ضرورتی ندارد. ما الان شاید چند صد هزار دیپلمه آماده‌ی به کار داریم که می‌توانند در بخش‌های مختلف مشغول به کار بشوند؛ اینها را می‌آوریم داخل دانشگاه، بعد از مدتی چند صد هزار کارشناس یا کارشناس ارشد بیکارِ متوقعِ عصبانی تحویل کشور می‌دهیم!»

وی با بیان اینکه در تمام دنیا به ازای هر یک کارشناس ۵ تکنسین وجود دارد، اذعان کرد: متاسفانه در ایران به ازای هر ۳ کارشناس فقط یک تکنسین داریم و بر اساس نیاز امروز بازار کار افراد تکنسین و صاحب مهارت وجود ندارد.

استاندار یزد از حوزه دانش بنیان به عنوان بهترین راه حل اشتغال‌زایی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی نام برد و افزود: در هر واحد تولیدی با ۳۰۰ نیروی کار فقط ۳۰ متخصص وجود دارد، لذا برای اشتغال ۲۴ هزار فارغ التحصیل بیکار در یزد باید واحدهای تولیدی بسیار زیادی راه اندازی شود.

وی نسخه اشتغالزایی فارغ التحصیلان را توجه به شرکت‌های تخصصی، فناور و دانش بنیان دانست و گفت: به همین منظور باید در اطراف محیط‌های دانشگاهی، شرکت‌های فناور و دانش بنیان وجود داشته باشد.

دکتر فاطمی با تاکید بر ضرورت ارتقا سطح تکنولوژی صنایع استان، خاطرنشان کرد: توجه به قطعه سازی و ماشین سازی به جای خط تولید وارداتی، منجر به اشتغال فارغ التحصیلان و نخبگان خواهد شد لذا باید زیست بوم داخل استان مستعد جذب و نگهداشت نخبگان شود.

وی با بیان اینکه با مهاجرپذیری استان در سطح نیروی کار ساده مخالفیم و مانند تمام کشورهای پیشرفته دنیا به دنبال مهاجر پذیری نخبگانی هستیم، گفت: بدون شک استان یزد دیگر نیازی به رشته‌های بدون بازار کار ندارند و این مهم باید در کارگروه آمایش آموزش عالی استان تعیین تکلیف شود.

عالی ترین مقام اجرایی استان یزد در ادامه با تاکید بر لزوم «توسعه مهارت و انقلاب مهارتی» در استان، یادآور شد: امروز بدون توجه به مسئله مهارت نمی‌توان، اشتغال ایجاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت تغییر فرهنگ کار در استان، تصریح کرد: باید این فرهنگ سازی برای نسل جوان انجام شود که صرفاً امکان به کارگیری در مشاغل اداری وجود ندارد و تمامی مشاغل مشروع ارزشمند هستند.

دکتر مهران فاطمی در ادامه به برخی اقدامات انجام شده در حوزه اشتغال روستایی استان، اشاره و عنوان کرد: رویداد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اشتغال در روستاها مصوب و برنامه‌ریزی شده و به زودی اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اعمال محدودیت در ایجاد صنایع کاشی و سرامیک و فولادی مخصوصاً در محور مهریز -عقدا، یادآور شد: بر همین اساس، آمار صدور سالانه ۳ هزار مجوز در سال‌های گذشته به هزار مجوز رسیده است که اغلب در حوزه برق، الکترونیک، پلیمر، نساجی و صنایع دارویی و پزشکی هستند.

استاندار یزد در پایان با بیان اینکه اکنون تغییر ریل به سمت اقتصاد دانش بنیان و فرصت‌های جدید و غیرآلاینده و کم آب‌خواه اتفاق افتاده است، گفت: امیدواریم پس از استمرار این روند، زیست بوم اشتغال استان آماده به کارگیری تمامی یزدی‌های شایسته، نخبه، برگزیده و صاحب مهارت در حوزه جغرافیایی و تخصص دلخواه آنان باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار