معاون میراث فرهنگی استان زنجان گفت: مرمت خانه تاریخی حکیمیان استان طی چهار ماه انجام می‌شود و منابع مورد نیاز آن از اعتبارات استانی و ملی تامین شده است.
کد خبر: ۱۱۲۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷ 07 September 2023

به گزارش تابناک زنجان و به نقل از ایرنا، محمدرضا محمدپور روز پنجشنبه افزود: حفظ، نگهداری و احیا این بنا می‌تواند در معرفی دوره تاریخی این بنا مفید باشد و همچنین به عنوان یک شناسنامه شهری مورد توجه متخصصان و گردشگران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح با نظارت کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی استان انجام می‌شود، اضافه کرد: طی سال‌های گذشته مرمت‌هایی در این بنا در چندین مرحله به لحاظ وسعت این بنا و آسیب‌های وارد شده به آن صورت گرفت که بیشتر این مرمت‌ها سازه‌ای و استحکام‌بخشی بود، ولی این بنا با این دوره مرمت، قابلیت بهره‌برداری را خواهد داشت.

این مسوول ادامه داد: نصب در‌های چوبی، حفر چاه جذبی، عایق کاری رطوبتی پشت بام و حوض در حیاط، اجرای کاشی کاری حوض در حیاط مرکزی، چربی‌زدایی و رنگ‌کاری در و پنجره‌ها، اجرای ستون و سرستون‌های گچی، تکمیل سقف کاذب ایوان و اتاق‌ها، اجرای ابزار گچی ایوان و اتاق‌ها، ایجاد رمپ معلول و پله، آجرکاری در بخشی از بنا و بندکشی، تکمیل کف سازی اتاق‌ها و نخاله برداری از جمله اقداماتی است که در محوطه خانه حکیمیان انجام خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: خانه تاریخی حکیمیان شهر زنجان به عنوان یکی از مهمترین آثار سنتی شهرستان زنجان محسوب می‌شود که هم اکنون با همکاری کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در حال مرمت است.

قدمت خانه حکمیان زنجان به اواخر دوره قاجار می‌رسد و به موجب تفاهم نامه بین اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل میراث فرهنگی، این خانه در قبال مرمت و احیا به مدت ۱۰ سال به میراث فرهنگی استان برای کاربری گردشگری و فرهنگی واگذار شد.

خانه حکیمیان زنجان متعلق به ادیب عزیزالله حکیمیان است و بنا به بررسی‌ها و اطلاعات به دست آمده، وی پزشک طب سنتی بوده است و گفته می‌شود که اجدادش از شاگردان ابن سینا پزشک شهیر شرق زمین بوده اند.

خانه تاریخی حکیمیان با مساحت یک هزار و ۳۰۰ متر در آینده به یکی از مکان‌های دیدنی استان زنجان تبدیل خواهد شد.

این خانه از ۲ بنا تشکیل شده که یکی از آن‌ها متعلق به دوره مظفرالدین شاه قاجار است و مساحتی بیش از ۹۰۰ متر دارد.

بنای دیگر متعلق به اواخر دوره پهلوی اول و اوایل پهلوی دوم است که بیش از ۲۰۰ متر مربع مساحت دارد.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار