قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی از توزیع روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم گوسفندی و گوساله در بازار پایتخت خبر داد و گفت: اکنون این محصول با قیمت‌های مصوب در میدان بهمن، فروشگاه های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار تهران عرضه می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۶۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲ 12 September 2023

به گزارش تابناک تهران، علیرضا پیمان‌پاک درباره وضعیت تولید و تامین کسری گوشت قرمز از محل واردات، افزود: با توجه به نیاز کشور به گوشت قرمز، از آنجایی که پارسال بحران‌هایی در حوزه تولید به وجود آمد، در حوزه جهاد کشاورزی برنامه ریزی شد تا میزان کسری تولید کشور را بتوانیم از محل واردات به موازات برنامه ریزی برای ترمیم زنجیره های تولید دام دنبال کنیم.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی تصریح‌کرد: در دو ماه گذشته با همکاری با بانک مرکزی و مجموعه‌ها و واردکنندگان مختلف، مسیرهایی طراحی شد تا بتوانیم تا پایان امسال بخشی از نیازها را در قالب واردات روزانه حدود ۳۰۰ تن گوشت گرم (چه دام سنگین و چه دام سبک) تامین کنیم.

وی اظهار داشت: اکنون روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم تامین می شود که نزدیک به ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن آن گوشت گوسفندی است که از کشورهای مختلف تامین می شود و حدود ۸۰ تن گوشت گرم گوساله در قالب دام زنده سنگین به سیستان و بلوچستان وارد و گوشت کشتاری آن به بازار عرضه می شود.

به گفته پیمان‌پاک، طبق برنامه ریزی ممکن است در فصل سرد افزایش تقاضا داشته باشیم که در این صورت باز هم به نوعی واردات را افزایش می‌دهیم تا حدی که نیاز کشور تامین و بازار تنظیم شود.

وی افزود: گوشت های وارداتی به صورت قطعه بندی شده در سه مسیر میدان بهمن، فروشگاه های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار توزیع می‌شود و طی ۲ تا سه هفته گذشته با تامین مالی انجام شده توسط بانک مرکزی، روند واردات به اندازه کافی بوده و حتی در برخی موارد ظرفیت جذب تکمیل بوده است؛ با این حال برنامه های مختلفی داریم که هر زمان نیازمند افزایش واردات بودیم بتوانیم به سرعت این کار را انجام بدهیم.

این مقام مسوول گفت: این فرایند تا زمانی که قیمت ها به تعادل برسد ادامه پیدا می کند، اما وزارت جهاد کشاورزی همواره این را مد نظر دارد که در کنار تنظیم بازار و واردات محصولات پروتئینی، بحث مدیریت عرضه و تولید قراردادی و بحث واردات دام زنده پایه پرواری را چه در حوزه دام سبک و سنگین دنبال کند که در کنار تنظیم بازار بحث زنجیره های تولید را تقویت کنیم تا بتوانیم در سال آینده به طور کامل نیاز خود را از محل تولید داخل تامین کنیم.

تامین ارز گوشت منجمد صنف و صنعت از طریق تالار دوم

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی افزود: در کنار این موضوع، برنامه ریزی شده که حجم قابل توجهی از گوشت منجمد مورد نیاز صنعت و اصناف کشور را در قالب واردات از برزیل و هند و کشورهای دیگر انجام شود، این فرایند طی یکی دو ماهه گذشته با تامین ارز از مسیر تالار دوم محقق شده است و کاهش قیمت خوبی در زمینه گوشت منجمد داشتیم.

وی براین باور است که واردات گوشت منجمد باعث می‌شود صنف و صنعت به حوزه گوشت گرم که مصرف خانوار است ورود نکنند و این تقاضا از مسیر گوشت گرم خارج شود که همین امر باعث کنترل و تنظیم بازار می شود.

پیمان‌پاک اضافه‌کرد: اکنون گوشت مورد نیاز کشور از مبادی متنوعی همچون حوزه اوراسیا و سی آی اس، شرق اروپا، استرالیا و مغولستان تامین و وارد می‌شود.

تاکید دولت سیزدهم واردات گوشت با کیفیت است

این مقام مسوول گفت: تاکید دولت واردات گوشت با کیفیت است، در این دوره از واردات ما واردکنندگان را به طور کامل ارزیابی و اهلیت سنجی کردیم و واردکنندگان غربال شدند و این مهم در قالب یک برنامه منظم کار می شود حتی مجوزی را دادیم برای اینکه دامپزشکان و ناظرین ما در مبدا نظارت بر کیفیت گوشت داشته باشند.

وی اضافه کرد: اکنون گوشت گرم گوسفندی و گوساله در تهران توزیع می شود و در صورت نیاز به استان های اصلی و شهرهای بزرگی که نیاز به تامین گوشت دارند در شروع فصل پاییز استارت خواهد خورد.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم لاشه بر پایه ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزارتومان، نرخ هر کیلوگرم گوشت ران و سردست زیر ۳۹۰ هزارتومان است و سایر قطعات براساس قیمت گذاری معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده و به فروش می رسد.

وی افزود: براساس قیمت لاشه قطعه بندی می شود بحث هر قطعه یک فرمولی دارد که گران ترین و با کیفیت ترین قطعات که ران و سردست است حداکثر به نرخ ۳۹۰ هزارتومان در بسته بندی به فروش می رسد البته در میادین میوه و تره بار به دلیل اینکه این عرضه به صورت غیرقطعه بندی است حدود ۲۰ تا ۳۰ هزارتومان با محصول قطعه بندی تفاوت دارد یعنی قیمت ها در میادین میوه و تره بار پایین تر است.

وی با تاکید براینکه این میزان واردات روزانه در تهران توزیع می شود ادامه داد: تهران یک استان وارد کننده گوشت قرمز و گوشت مرغ است به طوری که تهران روزانه بین ۸ تا ۱۰ هزار گوسفند از استان های دیگر جذب می کرد بنابراین این استان در اولویت قرار دارد.

وی براین باور است که اگر بتوانیم بازار گوشت تهران را کنترل کنیم در بازار شهرهای دیگر قیمت ها کنترل می شود و بازار به تعادل می رسد، اما با شروع فصل سرما در صورت نیاز استان ها گوشت مورد نیاز برای استان ها و شهرهای بزرگ پرمصرف تامین می شود.

پیمان پاک تصریح کرد: به طور حتم واردات گوشت قرمز تا پایان سال ادامه می یابد اما اگر قیمت این محصول در بازار همانند بازار مرغ به حد تعادل و ثبات رسید و واردات باعث زیان تولیدکنندگان شد واردات را کنترل خواهیم کرد.

برنامه ریزی تامین گوشت گرم گوساله وارداتی به ۱۵۰ تن

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون با توجه به اینکه واردات گوشت گوسفندی اولویت کشور است اما روزانه حدود ۸۰ تن گوشت گرم گوساله از محل واردات دام زنده به سیستان تامین می شود که طی یکی دو هفته آینده تلاش داریم این میزان را به ۱۵۰ تن برسانیم زیرا علاوه بر تامین گوشت مورد نیاز کشور بحث اشتغال و رونق استان سیستان و بلوچستان نیز مدنظر قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار