مدیرکل بهزیستی البرز گفت: با اشاره به اینکه بهترین زمان برای شناسایی اختلالات بینایی به ویژه تنبلی چشم بین سه تا شش است، ابراز کرد: اگر طی این دوران اختلالات بینایی شناسایی نشود، منجر به معلولیت کودک خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۲۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰ 04 October 2023

به گزارش «تابناک البرز» وجهیه محمدی فلاح با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۰۰ پایگاه دائم و غیردائم بینایی سنجی در البرز فعال است، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۵۹ غربالگر، ۲۰ اپتومتریست و سه چشم پزشک در بحث غربالگری چشم کودکان سه تا شش سال استان فعالیت دارند.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۳۱۳ هزار کودک غربالگری بینایی شدند که چهار هزار و ۲۷۴ نفر از آنها دارای انواع اختلال بینایی بودند.

وی توضیح داد: ۳۶ نفر از این کودکان دارای تنبلی چشم بودند و مابقی هم با سایر اختلالات درگیر بودند.

این مسئول اضافه کرد: در شش ماهه اول امسال هم ۲۵ هزارکودک تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و کسانی که نیازمند بررسی‌های تخصصی بودند به مراکز مربوطه ارجاع داده شدند.

وی با اشاره به اینکه بهترین زمان برای شناسایی اختلالات بینایی به ویژه تنبلی چشم بین سه تا شش است، ابراز کرد: اگر طی این دوران اختلالات بینایی شناسایی نشود، منجر به معلولیت کودک خواهد شد.

محمدی فلاح تاکید کرد: طرح غربالگری بینایی درتمامی مناطق روستایی، شهری، محروم و حواشی استان انجام می‌شود وکسانی که امکان مالی برای پرداخت هزینه این طرح را ندارند، غربالگری فرزندشان رایگان صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی البرز ادامه داد: علاوه براین، به اقشار محروم ۵۵۰ هزار تومان کمک هزینه خرید عینک و پنج میلیون تومان کمک هزینه جراحی پرداخت می‌شود.

وی گفت: پیگیری و مداخلات لازم از سوی بهزیستی تا حصول نتیجه لازم و رفع اختلال بینایی کودکان انجام می‌شود و شاید یکی از دلایل موفقیت این طرح هم همین باشد.

این مسئول توضیح داد: برای بهبود تنبلی چشم معمولا از روش بستن چشم استفاده می‌شود و البته این به تشخیص پزشک هم بستگی دارد.

محمدی فلاح ابراز کرد: والدین کودکی که دچار تنبلی چشم است باید تا ۱۰ سالگی فرزندشان پیگیری لازم را انجام دهند تا احتمال بازگشت اختلال را به صفر برسانند.

وی افزود: اگرتنبلی چشم دیر تشخیص داده شود که معمولا از ۱۰ سالگی به بعد است، معمولا درمان اثربخشی لازم را نخواهد داشت به همین دلیل از والدین درخواست می‌شود در سن طلایی فرزندان خود را برای بینایی سنجی به پایگاه‌های استان  ببرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار