کاهش دمای هوا و به موازات آن آغاز فصل آنفلوآنزا باعث شده است عده‌ای بدون آگاهی به تزریق واکسن آنفلوآنزا روی آورند. آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نشان می‌دهد که فصل گذشته در ایالات متحده دست‌کم ۲۶ میلیون مورد ابتلا، ۲۹۰ هزار مورد بستری در بیمارستان و ۱۹ هزار مرگ ناشی از آنفلوآنزا ثبت شده است.
کد خبر: ۱۱۳۰۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ 07 October 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: به رغم آنکه موارد واکسیناسیون و ابتلا‌های قبلی به ویروس کرونا در بسیاری از کشورها، نگرانی از شدت گرفتن این بیماری ویروسی را کاهش داده، اما در عین حال همراه شدن کووید ۱۹ با موارد فزاینده ابتلا به آنفلوآنزا در زمستان پیش‌رو، همچنان یکی از دغدغه‌های متخصصان و پزشکان است و تاکید بر این است که برای کاهش موارد ابتلای همزمان به این دو عفونت ویروسی، مراقبت بیشتر از مردم، کاهش بار مضاعف بر کادر درمان و همچنین کاهش بار مالی معالجات در فصل سرما، موضوع واکسیناسیون از جمله تزریق واکسن آنفلوآنزا به ویژه برای گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر جدی گرفته شود.

از آنجا که در بعضی از کشور‌های اروپایی و ایالات متحده مخالفت‌هایی از سوی برخی گروه‌ها نسبت به تزریق واکسن صورت گرفته در این مقاله به نقل از «نیویورک پست»، پزشکان درباره چند باور اشتباه در مورد آنفلوآنزا و واکسن این بیماری توضیحاتی را ارائه کردند تا از سردرگمی و نگرانی‌های عمومی در این زمینه کاسته شود.

واکسن آنفلوآنزا افراد را به این بیماری مبتلا می‌کند

پزشکان می‌گویند این امکان وجود ندارد، چون واکسن آنفلوآنزا حاوی یک ویروس غیرفعال است و نمی‌تواند به شما آنفلوآنزا بدهد.

این امکان وجود دارد که سیستم ایمنی بدن با کمی درد یا آبریزش بینی به واکسن پاسخ دهد، اما این وضعیت با ابتلا به آنفلوآنزا بسیار متفاوت است. افرادی که تصور می‌کنند پس از واکسینه شدن به آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند، احتمالا بیماری تنفسی فوقانی غیرمربوط داشته‌اند یا پیش از تزریق واکسن به آنفلوآنزا مبتلا بوده‌اند.

حدود دو هفته طول می‌کشد تا واکسن بتواند از ابتلا به آنفلوآنزا جلوگیری کند.

بیماری آنفلوآنزا چندان جدی نیست

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالانه ۶۵۰ هزار نفر در سراسر جهان بر اثر آنفلوآنزا جانشان را از دست می‌دهند.

افرادی که می‌گویند فقط یک آنفلوآنزای «خفیف» دارند در واقع اغلب یا سرما خورده‌اند یا آلرژی فصلی دارند، زیرا علائم آنفلوآنزا بسیار جدی‌تر است. تب بالا، استفراغ، مشکلات تنفسی، گلودرد، سرفه، لرز، بدن درد، سردرد، خستگی و اسهال از علائم این بیماری هستند.

آنفلوآنزا حتی می‌تواند یک بیماری کشنده باشد. این بیماری به ویژه برای افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند مانند نوزادان و افراد مسن یا افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، بسیار خطرناک است.

زنان باردار نباید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند

واکسن آنفلوآنزا به ویژه برای زنان باردار بسیار مهم است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا توصیه می‌کند همه زنان باردار برای مقابله با بیماری آنفلوآنزا واکسینه شوند.

در واقع زنان باردار نسبت به سایر زنان، بیشتر در معرض خطر ناشی از عوارض جدی آنفلوآنزا قرار می‌گیرند. تزریق واکسن این بیماری در دوران بارداری به نوزاد هم تا ماه‌ها پس از زایمان مصونیت می‌دهد که بسیار مهم است، زیرا نوزادان زیر شش ماه نمی‌توانند واکسن آنفلوآنزا بزنند و در صورت ابتلا به این بیماری با خطرات جدی مواجه هستند.

از آنجا که واکسن آنفلوانزا به دو شکل ارائه می‌شود؛ یعنی به شکل واکسن که حاوی ویروس زنده نیست و اسپری بینی که حاوی یک ویروس ضعیف است، باید دقت کنیم که زنان باردار حتما واکسن آن را تزریق کنند.

اگر سال گذشته واکسن آنفلوآنزا زده‌اید، در امان هستید

هر سال، نسخه متفاوتی از ویروس آنفلوآنزا در گردش است و واکسن هر سال به طور سفارشی و برای سویه مختص آن سال ساخته می‌شود. علاوه بر این، واکسن آنفلوآنزا با گذشت زمان کارآیی‌اش را از دست می‌دهد، بنابراین واکسنی که یک سال پیش تزریق شده است، نیاز به یادآوری دارد.

جوانان در برابر ابتلا به آنفلوآنزا مصونیت دارند

همه افراد ممکن است به آنفلوانزا مبتلا شوند، حتی اگر در گروه پرخطر نباشند. علاوه بر این، افراد جوان و سالم می‌توانند آنفلوآنزا را به فردی که در گروه پرخطر قرار دارد منتقل کنند و احتمالا باعث مرگ آن‌ها شوند.

با توجه به پژوهش سال ۲۰۲۲، جوانانی که دلشان برای برگشتن سر کار تنگ می‌شود یا می‌خواهند در مهمانی‌ها و تفریح‌های دوستانه شرکت کنند، تقریبا ۳.۲ میلیارد دلار مستقیم و هشت میلیارد دلار غیرمستقیم، هزینه پزشکی روی دست اقتصاد ایالات متحده می‌گذارند.

واکسن آنفلوآنزا عوارض جانبی زیادی دارد

واکسن آنفلوآنزا یکی از ایمن‌ترین و قابل اعتمادترین واکسن‌هایی است که تاکنون ابداع شده است. عوارض جانبی تزریق در صورت بروز کردن هم معمولا بسیار خفیف است و به درد در محل تزریق محدود می‌شود.

در موارد بسیار نادر (حدود یک در یک میلیون) فردی ممکن است به سندرم گیلن‌باره مبتلا شود که ضعف و فلج عضلانی را به دنبال دارد، اما با توجه به گستردگی، شیوع و کشندگی آنفلوآنزا، این میزان خطر عوارض جانبی شدید را می‌توان ناچیز تلقی کرد.

برچسب ها: واکسن ، آنفولانزا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار