امیرعبداللهیان در پاسخ به این که آیا ایران وارد جنگ خواهد شد، گفت: هر احتمالی متصور است. تاکید می کنم که هیچ طرفی نمی تواند نسبت به تداوم این وضعیت بی تفاوت باشد. ماهها عربستان به دنبال عادی سازی با رژیم صهیونیستی بود؛ اما اکنون موضع روشنی در پیش گرفته نشده است. امروز وقتی از مقاومت صحبت می کنیم، تنها حزب الله نیست.
کد خبر: ۱۱۳۲۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱ 17 October 2023

حسین امیرعبداللهیان دوشنبه شب در یک گفت‌ وگوی تلویزیونی در خصوص تحولات غزه و سرزمین‌های اشغالی نسبت به هرگونه ماجراجویی جدید اسرائیل هشدار داد و عنوان کرد که زمان رو به پایان است و منطقه در حال رسیدن به نقطه جوش است.حسین امیرعبداللهیان اظهار داشت: در سفری که به منطقه داشتم و دیداری که با رهبران مقاومت انجام شد آنها یک توجه داشتند که اگر راهکارهای سیاسی به نتیجه برسد، فرصتی برای اینکار در نظر خواهند گرفت؛ اما در صورت تداوم جنایات جنگی رژیم اسراییل علیه غیرنظامیان هر اقدامی متصور است.

وی گفت: امروز در گفت وگو با برخی وزرای خارجه کشورهای اسلامی به این جمع بندی نزدیک شدیم که اگر از فرصت های محدود و فشرده ای که نزد سازمان ملل است استفاده نشود، امکان گشایش جبهه های جدید علیه رژیم اجتناب ناپذیر است.

 

وزیر امور خارجه در این خصوص تاکید کرد: امروز وقتی از مقاومت صحبت می کنیم از مقاومتی می گوییم که جنگ هایی را پشت سر گذاشتند؛ اما نکته مهم این است که بدترین شیوه برای برخورد را صهیونیست‌ها انتخاب کردند و آن نسل کشی کودکان و زنان است. 

 

امیرعبداللهیان ادامه داد: در آمار آمده که بیش از ۷۴۰ کودک تاکنون به شهادت رسیدند، در حالی که در اوکراین ۵۹۳ کودک کشته شدند. ما به صراحت به طرف های آمریکایی گفتیم و اعلام می‌کنم که آنان نمی توانند همه را به خویشتنداری دعوت کنند، اما تمام قد در کنار جنایت کاران اسرائیلی قرار بگیرند.

وی افزود: زمان برای این پیام های آمریکا رو به پایان است. من هشدار می دهم تا دیر نشده به جای ارسال پیام های ریاکانه، کشتار کودکان و زنان را متوقف کنید. ما به نیروهای مقاومت در منطقه دستور نمی دهیم، بلکه آنها خود تصمیم می‌گیرند. اگر تداوم جنایات جنگی متوقف نشود و جهان فورا توقف جنایات را شاهد نباشد، جبهه های دیگر گشوده خواهد شد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این که آیا ایران وارد جنگ خواهد شد، گفت: هر احتمالی متصور است. تاکید می کنم که هیچ طرفی نمی تواند نسبت به تداوم این وضعیت بی تفاوت باشد. ماهها عربستان به دنبال عادی سازی با رژیم صهیونیستی بود؛ اما اکنون موضع روشنی در پیش گرفته نشده است. امروز وقتی از مقاومت صحبت می کنیم، تنها حزب الله نیست.

وی با بیان اینکه گسترش جنگ در حوزه مقاومت، صحنه ای را ایجاد خواهد کرد که آن تغییر نقشه جغرافیایی رژیم اشغالگر قدس خواهد بود، تصریح کرد: من در سفر با آقای هنیه، نخاله و دیگر رهبران مقاومت و همچنین آقای نصرالله گفت وگو کردم. آقای نصرالله نقش تاثیرگذاری دارند. نقش عمده رایزنی ما بر وضعیت کنونی منطقه شامل می شد.

وزیر امور خارجه گفت: ایشان ضمن تبیین بحران های رژیم صهیونیستی ایده هایی را مطرح کردند. همه گزینه ها و سناریوهای ممکن در مقابل حزب الله قرار دارد. همه چیز در محاسبات به درستی دیده شده و رهبران مقاومت اجازه نخواهند داد که رژیم صهیونیستی هر اقدامی را در منطقه انجام دهد. هر اقدام پیش دستانه در ساعت های رو به رو متصور است.

امیرعبداللهیان در خصوص امنیت ایران و تاثیر جنگ بر اقتصاد بیان داشت: اولا امنیت امروز در جهانی که زندگی می کنیم یک مجموعه به هم پیوسته است؛ چرا وقتی در اوکراین جنگ می شود اقتصاد دنیا متحول می شود؟ به لحاظ حقوق بین الملل وقتی سرزمینی اشغال می شود، قواعد اشغال بر آن حاکم است. 

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی کل امنیت منطقه را هدف قرار داده، وقتی رژیم، نخبگان ما را در وسط خیابان در تهران ترور می کند، نمی توانیم نسبت به وجود چنین غده سرطانی بی تفاوت باشیم. مردم ما امنیت برایشان بسیار مهم است. در مبارزه با داعش کاری که سردار سلیمانی انجام دادند، اولین محور آن به امنیت ملی ما برمی گشت.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: با داعش یا باید در متروهای تهران رو به رو می شدیم یا دو هزار کیلومتر آن طرف‌تر. عربستان در نزدیکی عادی سازی به تعبیر برخی ها قرار داشت، اما آن ها وقتی می‌بینند که این وضعیت اقتصاد عربستان را تحت تاثیر قرار می دهد، همه اتفاق نظر دارند که ریشه بی امنی ها به غده سرطانی صهیونیستی بر می‌گردد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: اگر امروز از غزه دفاع نکنیم، باید از شهرهای خود دفاع کنیم. آقای نصرالله هم گفتند اگر ما اقدام پیش دستانه نکنیم باید فردا در بیروت با نظامیان صهیونیستی بجنگیم. مساله اینجاست اتفاقی که رخ داده یک زلزله در رژیم صهیونیستی بوده است.

وی افزود: هفت سرویس اطلاعاتی برای اسرائیل کار می کنند، اما در این عملیات حتی یک هشدار صادر نشد. روز هفتم اکتبر رژیم جعلی اسرائیل فرو ریخت. نتانیاهو به خاطر ضعف، نبرد را به خانه ها کشانده است. امنیت مقوله بهم پیوسته است و برای ما فرصت است که صهیونیست ها در درون متوقف شوند.

وزیر امور خارجه در خصوص موضع کشورهای دیگر به مساله فلسطین گفت: وجه مشترک همه بخش های جهان در این است که افراط گرایی نتانیاهو، یکی از عوامل این اقدام خودجوش مقاومت است. برخی مقامات اروپایی گفتند که بارها به نتانیاهو هشدار دادیم که دست از تندروی بردارد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در کشورهای عربی یک توافق نسبی وجود دارد. آمریکایی ها پیام هایی دادند و ما پاسخ می دهیم که ما به دنبال جنگ نیستیم. در اقدامات سیاسی وظیفه اصلی این است که در هماهنگی با بخش های مختلف جهانی، اقدام هماهنگ برای توقف جنایات جنگی و نسل کشی شکل بگیرد.

وی بیان کرد: برای این مرحله درخواست کردیم نشست وزرای سازمان همکاری اسلامی انجام شود. بیانیه اتحادیه عرب بیانیه مورد انتظار نبود. این رسالتی است که وزرای خارجه در نشست روز چهارشنبه بر عهده دارند. در تماسم با وزیر خارجه مصر و خواستم که حتما معبر برای ارسال کمک های انسانی فراهم شود.

وزیر امور خارجه افزود: غربی ها در تبلیغات خود می خواهند حماس را با داعش مقایسه کنند. اولا اینها کسانی هستند که به لفظ قانون برای رفع اشغال از سرزمین مادری خود تلاش می‌کنند.

امیرعبداللهیان با اشاره به جریان رسانه‌ای غرب علیه حماس تصریح کرد: مقایسه حماس با داعش یک جنایت رسانه ای است که علیه یک گروه آزادی بخش مطرح می شود. برخی مقامات اروپایی گفتند که اگر اینها ارزش های انسانی را رعایت می کنند، زندانی های غیرنظامی را ازاد کنند. ما با رهبران حماس و غیره گفت‌وگو داشتیم و گفتند به محض تغییر وضعیت این آمادگی وجود دارد که نسبت به آزادسازی آنان اقدام شود.

وی در خصوص رایزنی مجدد با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد هم افزود: بعد از این مکالمه با وزیر خارجه برزیل و دبیرکل سازمان ملل صحبت می کنم. آقای دبیرکل پیشتر پیامی دادند و از تلاش های خود گفت. مایل هستم با همان مطلب خود در توئیتم این توجه را به آقای دبیرکل بدهم که اقدامات شما به گونه ای است که زمان رو به پایان است؛ بنابراین، تا دیر نشده، هر اقدامی می خواهید انجام دهید. ممکن است آنان به توصیه های ما توجه کرده باشند اما به این معنا نیست که به توصیه های ما برای فردا هم توجه کنند.

وزیر امور خارجه بیان داشت: زمان رو به پایان است. آنان باید قبل از بحرانی تر شدن چاره ای در چارچوب بین المللی بیندیشند و نتانیاهو را متوقف کنند. بدانند که زمان رو به پایان است و قبل از رسیدن به نقطه جوش باید راهکارهای سیاسی آثار خود را داشته باشد. 

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: همه تلاش ها برای تضمین امنیت ملی ایران و منطقه است و در این چارچوب همه اقدامات انجام می شود، ولی امنیت از مسیر عقلانیت می‌گذرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار