نشست فرهنگی و محفل اُنس با قران مجموعه صنعت آب و برق استان با حضور حجت الاسلام محمودرضا مهاجری مشاور وزیر و رئیس امور فرهنگی و دینی و قبادی؛ رئیس مرکز قران و عترت وزارت نیرو در سالن اتاق بازرگانی یاسوج برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۳۳۴۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴ 22 October 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مشاور وزیر و مدیر امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو در یاسوج با بیان اینکه مجموعه وزارت نیرو در کنار کار‌های فنی و مهندسی این چنین جلساتی در حوزه فرهنگی نیز برگزار می‌کند گفت: کهگیلویه و بویراحمد یک درصد جمعیت، یک درصد مساحت کشور، ۱۰ درصد منابع آب و ۲۵ درصد گاز را تامین و در یک منطقه خاص جغرافیانی قرار دارد.

حجت الاسلام مهاجری افزود: در سفر رئیس جمهوری به استان ۲ هزار میلیارد طرح افتتاح، کلنگ زنی شد که ۹۰ میلیون یورو نیز ارزش آن‌ها است، امیدواریم طرح‌های استان در حوزه برق و آب در این دولت محقق شود چرا که برخی از این طرح‌ها مربوط به ۱۲ و یا ۱۷ سال قبل است.

وی گفت: در کنار اقدامات عمرانی، اما توجه به شاخصه‌های فرهنگی باید مد نظر مسئولان باشد، خوشبختانه در وزارت نیرو بنیه خوبی برای فرهنگ دیده شده است و این یک برگ برنده برای ما است.

مشاور فرهنگی وزیر نیرو گفت: گل سر سبد اقدامات فرهنگی باید تأسی به قران کریم باشد، اینهمه قران سوزی را می‌بینید خب این‌ها بخاطر ترس از این منبع هدایت و نور است، اگر به دنبال رفع گرفتاری‌ها و حرمت به سمت هدایت و نور هستیم باید به قران توسل کنیم، قران کتاب حیات است و با مراجعه به آن بصیرت و برهان برایمان محقق می‌شود.
مهاجری ادامه داد: در نظام نامه شورای فرهنگی وظایف و باید‌ها به خوبی آمده است در حوزه خاص فرهنگ دینی برای سال جاری در ۸ محور برنامه‌های مهمی مد نظر است.
وی اساس محور‌های فرهنگی وزارت نیرو را اینطور بیان کرد: قران که فضلیت بر همه موارد دارد، مشارکت همکاران و خانواده هایشان در حوزه‌های قرآنی و فرهنگی، فعال کردن هیئت ها، امر به معروف و نهی از منکر البته نه فقط در حجاب که در همه موارد و با رعایت همه اصول اخلاقی، انسانی و دینی، توجه به نماز جماعت و گرامیداشت آن بعنوان ابزار رایگان اطلاع رسانی و دوری از بسیاری از بدی ها، توجه به خانواده به عنوان زیربنا و شالوده سلامت جامعه، برنامه ریزی اوقات فراغت فرزندان، جهاد تبیین و تبلیغ مصرف بهینه این‌ها بخشی از اساس کار ما در امور فرهنگی است.

وی در پایان توصیه‌ای هم به ائمه جماعت حاضر در صنعت آب و برق داشت و گفت: خواهش من این است که ائمه جماعت صنعت آب و برق به صورت ریز و مصداقی در انتخابات ورود نکنند، باید همه را تشویق کرد و به گرم شدن فضای انتخابات کمک کرد، اما نباید به صورت ریز و جزئی ورودی داشت.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان هم در این جلسه گفت: اینکه گفته می‌شود یک درصد و یا پنج درصد بودجه سازمان‌ها مربوط به فرهنگ است محقق نشده چرا که برخی از مدیران ادارات می‌گویند یک ریال بودجه فرهنگی نداریم.

حجت الاسلام عبودی افزود: مسئله فرهنگ مهمترین مسئله و در تریبون هم میگویند زیربنای همه مسایل است و اگر هم به آن خوب بپردازیم مابقی مسائل هم درست می‌شود.

حجت الاسلام عبودی با بیان اینکه لازم است مسائل فرهنگی برنامه ریزی مدون داشته باشد و متاسفانه ندارد، گفت: بودجه‌های فرهنگی یک بودجه معین و مشخص شود در این زمینه برای دستگاه، که مدیران میتوانند از ان استفاده کنند. اگر مشخص نشود بودجه فرهنگی نمیتوان درست آینده نگری کرد و تنها میتوان به صورت مقطعی جلو رفت.


وی گفت: اساس کار فرهنگی عمل انسان است، اگر همه کار انجام دهد، اما دروغی بگوید نتیجه عکس شده و فرار از دین صورت میگیرد.

نماینده، ولی فقیه نیز در این دیدار اظهار داشت: فرهنگ سازی باید مد نظر دستگاه‌های خدمات رسان باشد.

آیت الله سید نصیر حسینی گفت: اگر مقایسه‌ای با گذشته داشته باشیم به خوبی شاهدیم که نزولات جوی کاهش چشمگیری داشته است و این یعنی ضروری است فرهنگ سازی ویژه تری در خصوص مصرف بهینه آب و برق داشته باشیم.

وی گفت: مدیریت چالش‌ها در همه ابعاد آن نیازمند کار فرهنگی و تبیین است، باید با مد نظر داشتن منویات جهاد تبیین گام‌های مؤثری در آگاهی بخشی به مردم صورت بگیرد.

حسینی بیان کرد: اینکه آب این کشور با محصولاتی مثل هندوانه هدر می‌رود یعنی اینکه هنوز در زمینه فرهنگ سازی قدردشناسی نعمت‌ها اشکالاتی هست، اصلاح ریخت و پاش منابع با مشارکت دادن همگانی ممکن است و این نیز فقط و فقط در سایه کار فرهنگی و روشنگری است.

رئیس مرکز قران و عترت وزارت نیرو نیز گفت: امروز بیش از هر زمانی نیازمند بازگشت به قران هستیم. اگر تمسک به قران نبود پیروزی عملیات طوفان الاقصی هم ممکن نبود. این عملیات درواقع تحقق نصرت الهی بود.

مهدی قبادی بیان کرد: قران دژ مستحکم اسلامی است. مادامیکه در پناه قران هستیم بر دشمنان غلبه میکنیم، اما اگر از قران دور شویم و اُنس را با قران زیاد نکنیم باید به ذلت بشینیم. سعادت ما در توجه به قران و آموزه‌های قرانی است.

وی تصریح کرد: امروز توجه به قران و فرهنگ قرانی محور اقدامات شورای فرهنگی و دینی وزارت نیرو است. در کمتر از یکسال اخیر ۱۳ هزار نفر از کارکنان همکار و خانواده هایشان در مسابقات قرانی شرکت کردند. این نشان از دغدغه وزارت نیرو در امور اعتقادی است.
رئیس مرکز قران و عترت وزارت نیرو افزود: در راستای گرامیداشت مقام قران دستورالعمل برپایی کرسی‌های تلاوت ماهانه به سراسر کشور ابلاغ شده است.

قبادی در پایان خاطر نشان کرد: مدیران صنعت آب و برق استان همانطور که در عرصه اجرایی و فنی جهادی، ولایی و خدمت گذارند، انتظار داریم در عرصه‌های قرانی و فرهنگی نیز بدرخشند.

امید صالحی سخنران پایانی این مراسم نیز از ضرورت فرهنگ گفت و بیان کرد: در کنار خدمات رسانی و سقایی آب به ۹ شهرستان و حدود ۱۷۰۰ شهر و روستا توجه به فرهنگ را همواره نصب العین داریم.

مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: خشت نخست توسعه و آبادانی از توسعه فرهنگ و بارو‌های عمومی میگذرد، در صنعت مهم آب و برق مساله فرهنگ بنیادی است چرا که ما مسئول توزیع حیاتی‌ترین نیاز مردم هستیم و برای مصرف درست این مایع کمیاب به فرهنگ سازی و آگاهی بخشی نیازمندیم.

امید صالحی بیان کرد: خوشبختیم امروز بانی مراسمی شده ایم که مزین به نام قرآن است و امیدواریم همکاران ما با توسل به راهنمایی‌های قران در خدمت صادقانه به مردم توفیق روز افزون داشته باشند.

در پایان این مراسم با اهداء لوح تقدیر و هدیه از مقام آوران استانی مسابقات قرانی صنعت آب و برق کهگیلویه و بویراحمد تجلیل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار