معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:۱۸ خوراکی سنتی این استان که به صورت وعده‌های اصلی و میان وعده صرف می‌شوند تاکنون در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
کد خبر: ۱۱۳۳۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹ 23 October 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، اصغر آتشفراز روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: دمپخت گوشتی؛ شله ماشکی؛ گونه؛ دوا لبنی؛ دوا زردکی؛ دمپخت اشکوه و چهار لقمه اشکوه از مهم‌ترین غذا‌های سنتی کهگیلویه و بویراحمد است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی با یاد اوری پخت انواع نان سنتی توسط مردم استان عنوان کرد:نان تیری شیرین؛ نان بلبلی یا مشتک روغنی و نان شلشلی از جمله نان‌های سنتی مردم استان است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

آشفراز گفت: آجیل محلی گندم برشته از خوراکی‌های مهم است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:همچنین به تازگی طریقه فراوری۲ سوغات محلی استان شامل میوه‌های جنگلی بنه و رب ربنیک یا به گویش محلی رملیک در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی افزود:طریقه جداکردن میوه جنگلی بنه از هسته و درست کردن رب ربنیک یا به گویش محلی رملک در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

آتشفراز ابراز کرد:غذا‌های سنتی در کنار رنگ و بوی دلپذیرشان، در بردارنده پیشینه فرهنگی مردمانی است که دسترنج مزرعه را با هنر کدبانوی خانه در هم می‌آمیزند تا سفره‌های ساده، اما سرشار از سلامتی را نثار مهمانان خود کنند.

وی تاکید می‌کند که غذا‌ها و خوراکی‌های محلی در این استان به دلیل استفاده از مواد اولیه محلی ظرفیت‌های زیادی برای ثروت آفرینی دارد.

سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و چند میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه‌های این استان دیدن می‌کردند.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار