رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت:دبیرخانه دائمی زرشک در استان مستقر شد و برای همه ساله جشنواره ملی زرشک در خراسان‌جنوبی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۴۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳ 25 October 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی امروز در مراسم اختتامیه جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی اظهارداشت: سفره یک سوم از مردم خراسان جنوبی را زرشک رنگی می‌سازد.

وی تصریح کرد: آنچه اتفاق افتاده حاصل اعتمادی است که به خانواده جهاد کشاورزی شده و همکاری‌هایی که صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به دستاورد‌های جشنواره ملی زرشک سال گذشته گفت: سال گذشته جشنواره ملی زرشک با شعار زرشک برای تمام مردم ایران برگزار شد، اما قول دادیم جشن آینده با موضوع زرشک برای تمام مردم جهان خواهد بود امروز تفاهم نامه‌هایی را خواهیم داشت که متفاوت از تفاهم نامه‌هایی ست که سال گذشته امضاء شد.

جعفری با اشاره به اینکه در تفاهم نامه‌های سال گذشته دو مورد به نتیجه نشست افزود: خرید محصول زرشک‌کاران در حال اتفاق افتادن است و فاز یک شهرک زرشک نیز راه اندازی شده است.

وی افزود: دبیرخانه دائمی زرشک در استان مستقر شد و برای همه ساله جشنواره ملی زرشک در خراسان‌جنوبی برگزار می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه زرشک در استان اولین بار در افین ۲۵۰ سال گذشته کشت شد به همین دلیل تدوین نظام میراثی تولید زرشک به عنوان نظام میراثی جهانی در دست ثبت است، اضافه کرد: این موضوع بدون شک نگاه جهانیان را به این محصول معطوف خواهد کرد و گردشگری کشاورزی به نحو مطلوب استفاده خواهیم برد.

جعفری با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف در طرح‌های تحقیقاتی سه طرح با پیشرفت ۷۰ درصد در دست اقدام بوده که نتایج علمی آن را خواهیم دید، گفت: مبارزه دولتی اولین بار با زنگ جارویی زرشک اتفاق افتاد در حالی که این یک آفت خصوصی بوده، اما به عنوان آفت عمومی وزارت جهاد با آن برخورد کرد.

وی از راه اندازی ایستگاه ملی زرشک و عناب در قاینات خبر داد و افزود: دو ایستگاه ملی دیگر در استان تثبت شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چاپ کتاب و رونمایی و تهیه طرح جامع زرشک با همت بنیاد علوی از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه زرشک استان عنوان کرد و گفت: ایجاد کلکسیون باغ زرشک اعتبار گرفت.

جعفری اضافه کرد: دو مجتمع بزرگ زرشکی جهان در افین و زهان آماده شد.

وی ادامه داد: دغدغه زرشکاران استان این بوده که دسترسی نداریم که بارگاه بسازیم و زمین برای این امر در اختیار زرشکاران استان قرار گرفت، ولی مشکل آن‌ها نداشتن تسهیلات برای ساخت است که نیاز به همراهی مسوولان ملی و استانی برای در اختیار قرار دادن این تسهیلات به زرشکاران استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص شهرک تخصصی زرشک گفت: این شهرک ایجاد شده و صندوق پروژه مختص زرشک ذیل صندوق حمایتی تعریف کرده ایم که می‌تواند بسیار کمک به جمعیت زرشکار استان کند که ۳۸ هزار خانوار به طور مستقیم و ۵۵ هزار خانوار به صورت غیرمستقیم با محصول زرشک متنعم می‌شوند.

جعفری گفت: احیای واحد‌های راکد که بیش از ۳۰ میلیارد تومان با وجود تسهیلات کمی که در اختیار داشتیم برای این واحد‌ها پرداخت شده تا فعالیت کنند.
وی ضمن قدردانی از تعاون روستایی کشور برای اختصاص ۹۲ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای خریداری توافقی زرشک به استان برای اولین بار افزود: نگاه همه مسوولان و مردم به حوزه زرشک یک نگاه راهبردی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان داشت: امروز یکی از محصولاتی که فقط ایران دارد زرشک است و مسوولان کشورمان ابتدا از این محصول سخن می‌گویند.

جعفری با اشاره به اینکه کارگروه توسعه زرشک ذیل شورای برنامه ریزی استان راه اندازی شده است، بیان کرد: در خصوص اینکه بتوانیم ماندگاری افزایش دهیم، انعقاد تفاهم نامه‌ای را در زمینه مبارزه با آفات با سازمان انرژی اتمی خواهیم داشت.

وی از افتتاح واحد‌های فناورانه در خصوص زرشک خبر داد و تصریح کرد: این موضوع بسیار برایمان ارزشمند بوده و این زنجیره را در تمام روستا‌های استان ادامه خواهیم داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به شناسنامه دار کردن باغات زرشک برای تسهیل در امر صادارت گفت: در این صورت ردیابی و رصد لازم برای محصول زرشک ایجاد می‌شود که در نظام صادارتی یک اصل مهم به شمار می‌رود.

جعفری با بیان اینکه ۸۰۰ بارگاه زرشک در استان ایفای نقش می‌کنند، افزود: همچنین واحد‌ها فرآوری که امروز با افتخار اعلام می‌داریم که از ۹۷ هزار تنی که در خصوص تولید زرشک در خراسان جنوبی داریم ۴۳ درصد از این محصول استان فرآوری می‌شود و جای برای سرمایه گذاری هنوز وجود دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد زرشک استان هنوز می‌تواند در حوزه فرآوری و سرمایه‌گذاری قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حوزه صادرات باید برنامه‌هایی را باید داشته باشیم و هنوز نتوانسته ایم در این حوزه به جایگاه اصلی خود در بحث زرشک برسیم، یادآور شد: امیداست در این حوزه همه بخش‌ها به ما کمک کنند.

جعفری با بیان اینکه چند برنامه را به عنوان رویکرد خود در آینده تدوین می‌کنیم که امیداست به آن برسیم، افزود: ایجاد گمرک تخصصی زرشک، ایجاد بورس زرشک همچنان که بورس زعفران و عناب را داریم، ایجاد پایانه صادارتی زرشک در استان برای قیمت گذاری این محصول در خراسان جنوبی نه در خراسان رضوی و تهران از جمله این رویکرد‌ها است.

وی از کشاورزان زرشکار استان خواست تا خارج از فصل زرشک محصولشان را روانه بازار نکنند و در بسته‌های مطلوب محصولشان را روانه بازار نمایند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: ایجاد شرکت مدیریت صادرات زرشک در استان با کمک زرشکاران می‌تواند موثر واقع شود.

جعفری خاطرنشان کرد: زنجیره ارزش افزوده دو محصول به دستور رئیس جمهور در هر استانی باید راه اندازی شود که زرشک یکی از محصولات زنجیره ارزش افزوده در استان است.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار