معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در خصوص آغاز به کار مجدد پروژه قطار شهری اهواز گفت: تلاش می‌شود که مردم اهواز تا آبان‌ماه ۱۴۰۴ سوار قطار شهری شوند.
کد خبر: ۱۱۳۴۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷ 26 October 2023

حجت‌الله سلیمانی در نشست خبری که شامگاه چهارشنبه (سوم آبان‌ماه) برگزار شد، با اشاره به وضعیت پروژه قطار شهری اهواز اظهار کرد: پروژه قطار شهری اهواز از دهه ۸۰ آغاز شد و تا سال ۹۲ تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از سال ۹۵ به بعد نیز عملا پروژه پیشرفتی نداشت.

وی با بیان اینکه پیمانکار پروژه عزم و اراده‌ای برای تکمیل قطار شهری نداشت، افزود: در دوره مدیریت آقای شاعری (شهردار سابق اهواز) فسخ قرارداد با پیمانکار پروژه اعلام شد و کار به دعوی حقوقی و قضایی رسید.

قول وزارت کشور برای جبران ۱۰ سال عقب‌ماندگی پروژه متروی اهواز

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز گفت: با پیگیری‌های انجام شده و پس از کش و قوس‌های فراوان حکم خلع ید پیمانکار داده شد و تا کمتر از ۱۰ روز آینده کارگاه‌ها به شهرداری اهواز تحویل داده می‌شوند.

سلیمانی بیان کرد: توافقات اولیه با قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) به عنوان پیمانکار جدید انجام شده و بازدیدی از وضعیت پروژه انجام شده است تا به سرعت روند انعقاد با قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار جدید قطار شهری اهواز قرارداد طی شود.

وی گفت: با توجه به رایزنی‌های انجام شده، منابع مالی خوبی برای پروژه قطار شهری اهواز در حال تأمین است. همچنین وزارت کشور قول داده است که ۱۰ سال عقب‌ماندگی این پروژه را جبران کند. تلاش می‌شود که مردم اهواز سوم آبان‌ماه ۱۴۰۳ سوار قطار شهری اهواز شوند.

تلاش برای بهره‌برداری از یک خط اتوبوس BRT تا پایان سال

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز بیان کرد: در دهه گذشته شهرداری اهواز بیش از ۸۰ درصد ناوگان عمومی خود را از دست داده است در حالی که در این مدت کلانشهرهای دیگر ۵۰ درصد ناوگان عمومی خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه BRT از اولویت‌های مدیریت شهری اهواز است، عنوان کرد: شناسایی مسیرها و کریدورهای اتوبوس BRT در سال ۹۱ انجام شد اما عملا اهتمام جدی برای اجرای این پروژه وجود نداشت و تنها در سال ۹۷ طراحی خط یک آن انجام شده است.

سلیمانی گفت: برای اجرای خط یک اتوبوس BRT قرارداد احداث پایانه شهید بندر (چهار شیر) منعقد و کار آغاز شده است. فرآیند انعقاد قراداد ایستگاه‌های بین راهی نیز در حال انجام است.

وی افزود: در مورد احداث پایانه کارگر نیز اختلافی با راه و شهرسازی داریم که در حال پیگیری موضوع هستیم. در این مسیر ۲۷ ایستگاه مشخص شده است که با تکمیل این ایستگاه‌ها، فواصل ایستگاه‌های قطار شهری جبران می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز گفت: تلاش می‌شود تا شب عید یک خط از پروژه BRT به بهره‌برداری برسد. برای بهره‌برداری از این پروژه نیاز نیست همه ایستگاه‌ها راه‌اندازی شوند و با چهار تا شش ایستگاه می‌توان فعالیت این خط را آغاز کرد.

وی بیان کرد: برای اینکه شرایط ایده‌آلی داشته باشیم باید در هر سه دقیقه یک اتوبوس BRT در ایستگاه مسافرگیری کند و تمام تلاشمان را می‌کنیم که این شرایط فراهم شود.

برنامه‌ریزی برای خرید ۲۰۰ اتوبوس و میدل باس

سلیمانی با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی برای خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۰۰ دستگاه میدل باس هستیم، عنوان کرد: در دوره جدید مدیریت شهری دو قرارداد خرید اتوبوس منعقد شد. در مردادماه امسال ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس نقد شد و در مرحله انعقاد قرارداد جدید هستیم. ۵۰۰ میلیارد دیگر نیز ابتدای سال آینده نقد می‌شود تا بتوانیم ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۰۰ دستگاه میدل‌باس به ارزش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خریداری کنیم.

وی در خصوص وضعیت خرابی اتوبوس‌های خریداری شده از شرکت ایران خودرو دیزل، بیان کرد: وزارت کشور قرارداد یکپارچه‌ای برای خرید اتوبوس منعقد کرد و سهم هر شهرداری مشخص شد. اتوبوس‌های شرکت عقاب افشان کیفیت بسیار بهتری نسبت به اتوبوس‌های شرکت ایران خودرو دیزل دارند اما شهرداری اهواز در انتخاب کارخانه‌ها نقشی ندارد.

هزینه سنگین خرید اتوبوس برقی برای اهواز

سلیمانی در خصوص خرید اتوبوس‌های برقی با توجه به وضعیت آلودگی هوا، تصریح کرد: برای خرید اتوبوس برقی به جای اتوبوس ۷ میلیارد تومانی معمولی، باید ۱۵ تا ۱۶ میلیارد تومان هزینه کنیم. واقعیت این است که آنقدر پولدار نیستیم که بتوانیم اتوبوس برقی بخریم و فعلا در بدیهیات مانده‌ایم. باید توجه شود، آلودگی ناشی از حمل و نقل در اهواز آخرین رده در بین کلانشهرها است.

توزیع ون‌های جدید با اولویت مناطق کم‌برخوردار شهر

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اهواز بیان کرد: اقدام دیگر در حوزه حمل و نقل، خرید ۵۰ دستگاه ون تاکسی بود که تاکنون نیمی از ون‌ها وارد اهواز شده است و تا چند روز آینده دستورالعمل بهره‌برداری از آن ابلاغ می‌شود که اولویت در این خصوص، مناطق کم‌برخوردار است.

وی تصریح کرد: توزیع این ون‌ها به گونه‌ای خواهد بود که در ۱۰ خط و در هر خط پنج دستگاه ون داشته باشیم تا خدمات بهتری به مردم ارائه شود.

سلیمانی گفت: شش دستگاه ون برقی نیز خریداری شده که دو دستگاه تحویل داده شده است که بعد از ظهرهای پنجشنبه در بهشت‌آباد خدمات‌دهی خواهند کرد.

وی بیان کرد: در صورت دریافت دیگر ون‌ها نیز در خیابان سلمان فارسی و خیابان امام سرویس‌دهی می‌کنند.

فعال شدن تمام دوربین‌های ثبت سرعت تا دو ماه آینده

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز در حال حاضر ۵۰ درصد دوربین‌های ثبت سرعت در سطح شهر فعال هستند و تا دو ماه آینده ۱۰۰ درصد فعال خواهند شد.

وی افزود: با وجود فعالیت نیمی از این دوربین‌ها، روزانه یک هزار و ۶۰۰ جریمه ثبت سرعت در اهواز ثبت می‌شود.

سلیمانی گفت: ۴۲ درصد این جرایم باید به حساب شهرداری واریز شود اما عدد ناچیزی به حساب شهرداری منتقل می‌شود. رقمی که از محل این جرایم حاصل می‌شود در راستای هوشمندسازی استفاده می‌شود و نمی‌توانیم آن را جای دیگری هزینه کنیم.

وی بیان کرد: یک سامانه هوش مصنوعی نیز خریداری شده است تا دوربین‌ها، دیگر تخلف‌ها را هم ثبت کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با بیان اینکه همه شبکه معابر اهواز پایش خواهند شد، عنوان کرد: برآورد شده است که حدود ۳۰۰ نقطه در اهواز باید اصلاح شوند و این کار باید در مدت چهار سال انجام شود.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار