معاون امور شهری و کلانشهرهای سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به آموزش پدافند غیرعامل در مدارس، گفت: مجموعه اقداماتی که وزارت آموزش و پرورش به خصوص باید انجام دهد، تحت رصد و مراقبت است و دستورالعمل‌ها از سوی این سازمان برای اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل و انتقال آن به دانش‌آموزان ارسال شده و در همه مناطق آموزشی در حال اجرا است.
کد خبر: ۱۱۳۴۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵ 28 October 2023

آرش قندچی در آیین نواختن زنگ هفته پدافند غیرعامل که امروز (۵ آبان‌ماه) در مدرسه دخترانه شاهد بشارت اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در دنیا سرزمینی وجود ندارد که به اندازه ایران ثروت داشته باشد. بر اساس برآوردهای دهه ۷۰ میلادی، ۲۵ درصد ذخایر نفت یعنی یک‌چهارم نفت دنیا در کشور ما است و این در شرایطی است که در آن دوران تنها استان خوزستان ارزیابی شده و فلات مرکزی و شمال در این محاسبات دیده نشده بود. معادن بی‌رقیب طلا، مس، آهن، اورانیم و لیتیوم نیز در کشور ما وجود دارد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: همه این‌ها زمینه علاقه‌مندی استکبار برای تسلط بر این منابع را ایجاد کرده است. مجموعه این مسائل ما را مجبور می‌کند که برای حفاظت از مردم و استفاده از منابع برای توسعه و رفاه ملت بیندیشیم که بخشی از آن در حوزه انسان‌ساخت بر عهده ما است. دو بخش تهدیدات وجود دارد؛ متولی بخش طبیعی تهدیدها، مدیریت بحران است و تمرکز آن در وزارت کشور است و بخشی از تهدیدها نیز در نبردهایی است که با آن در مجموعه پدافند غیرعامل مواجه هستیم.

معاون امور شهری و کلانشهرهای سازمان پدافند غیرعامل کشور عنوان کرد: در یکی دو سال اخیر استکبار برای تسلط بر منابع کشور، مجموعه‌ای از اقدامات و نبردها را علیه ملت به کار برد. جنگ اقتصادی و به تعبیر آن‌ها بستن تمام راه‌های مبادلات تجاری و صنعتی ایران و اگر بتوانند حملات زیستی و حملات رایانشی از مواردی است که اقدام کرده‌اند و در مواردی موفقیت‌هایی داشتند.

وی افزود: موضوعات شناختی نیز از اقدامات و نبردهای علیه ملت است. در موضوعات شناختی دشمن سعی می‌کند به دلیل شناخت نسبی که از مغز انسان و ساختارهای آن دارد، در نظام تصمیم‌گیری ما اخلال ایجاد کند. ما معمولا از محیط پیرامون دریافت‌هایی داریم که در سامانه مغز تبدیل به نتیجه‌گیری می‌شود. اگر به هر دلیل در این فرآیند اخلال ایجاد شود، آن خروجی که باید داشته باشد را نخواهد داشت.

قندچی بیان کرد: در فلسطین اشغالی دو نظر در ارتباط با مردم فلسطین وجود داشت؛ برخی می‌گفتند خود مردم فلسطین باید به جوش آیند و نمی‌شود کسی در آن دخالت کند. در نظام استکبار نیز این مطرح است که این ملت به سازش رسیده است و می‌تواند با رژیم اشغالگر در کنار هم زندگی کنند. ملت فلسطین امروز تصمیم جدی خود را برای مقابله با رژیم صهیونیستی گرفته است. همان دو گروهی که قبلا این نظر را می‌داند می‌گویند این‌ها خود حمله را شروع کردند.

وی افزود: در اتفاقات دیگری در کشور ما فضا به قدری غبارآلود می‌شود و اطلاعات تقطیع شده و یا با حجم زیاد داده می‌شود و موضوعات بی‌ربط وارد ذهن افراد می‌شود که نظام تصمیم‌گیری افراد را به هم می‌ریزد و این مساله اختصاص به دختر و پسر و جوان و مسن ندارد بلکه همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون امور شهری و کلانشهرهای سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین بر ضرورت رعایت بهداشت و جلوگیری از درز اطلاعات زیستی تاکید کرد.

وی بیان کرد: سازمان پدافند غیرعامل به طور طبیعی به عنوان ناظر عالی کمیته دائمی پدافند عمل می‌کند که مرکزیت آن در ستاد فرماندهی معظم کل قوا است؛ به این خاطر، مجموعه اقداماتی که وزارت آموزش و پرورش به خصوص باید انجام دهد، تحت رصد و مراقبت است و دستورالعمل‌ها از سوی این سازمان برای اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل و انتقال آن به دانش‌آموزان ارسال شده و در همه مناطق آموزشی در حال اجرا است.

قندچی گفت: عمده فعالیت‌ها در سطح کشور، وارد کردن موضوعات پدافند غیرعامل در کتاب‌های آموزشی است. عملکرد آموزش و پرورش نسبت به دستگاه‌های دیگر وضعیت مطلوب‌تری دارد. تمام بخش‌های استانی و ادارات‌کل، مکلف به توسعه طرح‌های پدافندی و فرهنگ‌سازی برای دانش‌آموزان شده‌اند و گزارش کار به سازمان پدافند غیرعامل ارسال می‌شود.

وی افزود: سازمان پدافند غیرعامل با شناخت نسبی موضوع، در ارتباط با جنگ شناختی تمام داده‌ها را به مدیران عالی آموزش و پرورش منتقل و برای پیشگیری از بروز اتفاقات در سال‌های آینده، زمینه‌سازی کرده است.

مسعود حمیدی‌نژاد مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان نیر در این مراسم، گفت: در درس دفاعی تکلیفی بر عهده داریم که آن هم آموزش دانش‌آموزان و به تبع آن آموزش به خانواده‌ها از طریق دانش‌آموزان است.

وی افزود: با توجه به تغییر و تحولات مستمر و مداوم در دنیای امروز، آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها نیز باید به‌روز شود و دانش‌آموزان باید بدانند که پدافند غیرعامل، یک مساله نظامی نیست بلکه در مورد ساده‌ترین مسائل پیرامون است و باید خود را آماده مقابله کنند. بنابراین این آموزش‌ها می‌توانند دانش‌آموزان را برای آموزش بهتر و زندگی آرام‌تر آماده کنند.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار