دود معطلی دانشگاه یزد در اجازه احداث جاده گازی به در چشم مردم
در حالی رئیس دانشگاه یزد توضیحاتی در ارتباط با علت طولانی شدن احداث جاده گازی ارائه کرد که دود این مخالفت دانشگاه و معطلی احداث جاده به صورت مستقیم در چشم مردم یزد می‌رود.
کد خبر: ۱۱۳۵۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۳ 31 October 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، یکی از موضوعاتی که در طول سالهای اخیر خبرسازی های زیادی در یزد داشته بحث جاده ای است که به نام جاده گازی شناخته می‌شود و اجرای آن بار ترافیکی بسیاری را از بخش‌های مهم شهر یزد کم می‌کند.

این جاده اما با مشکلی مواجه است و آن عبور از داخل دانشگاه یزد است که با وجود آنکه در طرف تفصیلی شهر یزد به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده اما دانشگاه یزد همچنان با اجرای آن مخالفت کرده و بار ترافیکی که توسط این جاده باید منتقل شود به داخل شهر و میدان اطلسی که الان به صورت چهارراه تبدیل شده هدایت می‌شود.

با توجه به مسائلی که در این رابطه مطرح شد، دانشگاه یزد اقدام به برگزاری نشست خبری کرد و رئیس دانشگاه توضیحاتی در این رابطه ارائه کرده است.

عباس کلانتری در نشست خبری با اشاره به مسائل مربوط به جاده گازی اظهار داشت: طرح تفصیلی شهر یزد چندین بار تغییر کرده و همین مسیری که در شورای عالی شهرسازی و معماری برده شده در دهه 90 تغییر کرد و پس از آنکه دانشگاه علوم پزشکی جلوی طرح قبلی ساختمان ساخت آنها بلوار طراوت را کج کردند و به این مسیر آوردند وگرنه قرار بود که بلوار طراوت در همین قسمت بیرون باشد.

وی با بیان اینکه جاده گازی مربوط به خطوط نفت است گفت: اینجا اصلا جاده نبوده و مسیر عبور نفت است و حریم دارد و بایستی این حریم رعایت می‌شد.

رئیس دانشگاه یزد با بیان اینکه دانشگاه از ابتدا مخالف جاده نبوده گفت: از زمانی که طرح تغیییر کرد و مسیر قرار بود که از وسط دانشگاه برود، همان زمان آقای فلاح‌زاده مخالفت شدید کردند و پس از آن در دولت بعد و در سال 94 دانشگاه با شهرداری و راه و شهرسازی تفاهم نامه‌ای منعقد کردند مشروط بر اینکه سند زمین‌های دانشگاه صادر و دو پل هم زده شود تا ارتباط به دو طرف دانشگاه برقرار شود این جاده احداث شود.

کلانتری عنوان کرد: در همان  صورتجلسه هم تاکید شده که ارتباط بین دو طرف دانشگاه باید به صورت همسطح برقرار شود و در همین راستا شهرداری با پژوهشکده حمل و نقل پایدار دانشگاه یزد قراردادی منعقد کرده و تعدادی از اساتید ما طرحی را ارائه می‌کنند و در سال 99 شهرداری این طرح را نپذیرفت.

وی گفت: بعد از آن هم جلسات متعددی با شهرداری، شورای شهر و راه و شهرسازی داشتیم و با هیئت امنا هم مشورت کردیم و امور حقوقی ما هم تاکید کرد که هیچ یک از زیرساخت‌های دانشگاه نباید در این طرح آسیب ببیند.

رئیس دانشگاه یزد ادامه داد: دانشگاه به این طرح ایراداتی داشت که یکی از آنها نبود پل برای دسترسی دو طرف دانشگاه به همدیگر است، دومین موضوع عدم صدور سند زمین‌های دانشگاه است.

کلانتری خاطرنشان کرد: شرط سوم هم این بود که مجوزهایی به دانشگاه در عوض زمین‌هایی که از دانشگاه در این طرح استفاده می‌شود داده شود که این هم لحاظ نشده است.

توضیحات رئیس دانشگاه یزد در حالی مطرح می شود که زمین‌های آن به صورت قانونی جزو زمین‌های راه و شهرسازی به حساب می‌آید و سند آن به نام دانشگاه نیست؛ از سوی دیگر اجرای مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری لازم الاجراست و نهادها نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند اما دانشگاه در طول سالهای قبل این اجازه را برای اجرای طرح نداده است.

با وجود تمام توضیحاتی که رئیس دانشگاه یزد ارائه داد اما نمی توان قبول کرد که دود مخالفت دانشگاه به چشم مردم یزد برود و شهروندان یزدی مجبور باشند به دلیل این مخالفت هر روز علاوه بر اینکه مسیر خود را برای عبور از این خیابان‌ها طی می‌کنند، زمان بسیاری را هم در ترافیکی سر کنند که به راحتی با عبور از جاده گازی قابل رفع بود.

 در این بین اما سوالی که از مسئولان ارشد استان وجود دارد آن است که اگر مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری لازم الاجرا است و طرح تفصیلی باید در شهر اجرا شود چرا از ابزارهای قانونی برای اجرای این طرح استفاده نکرده و اجازه داده اند مخالفت دانشگاه این طرح مهم را تا این اندازه طولانی کند؟ آیا این امر مصداق کوتاهی در اجرای وظایف نیست؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار