مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس در این باره گفت: برداشت پنبه از ۱۹ هزار و ۳۴۳ هکتار از مزارع این استان در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۶۷ هزار تُن وش پنبه برداشت شود.
کد خبر: ۱۱۳۶۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱ 06 November 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: کشت پنبه از اواسط فروردین ماه در مناطق مختلف کشور آغاز شد و با فرا رسیدن فصل پاییز برداشت این محصول در اولویت کشاورزان قرار گرفت.

 

 

پیش‌بینی برداشت ۳۰۰ هزار تن پنبه در کشور

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی ۳۰مهرماه ۱۴۰۲ اعلام کرد: نزدیک به ۱۲ هزار تن وش پنبه تا پایان مهر ماه از مزارع برداشت شده و پیش‌بینی برداشت این محصول در سال جاری ۳۰۰ هزار تن است.

وی با تأکید بر اهمیت حفظ کیفیت پنبه برای صنایع پنبه‌پاک‌کنی، از کشاورزان خواست استانداردها و دستورالعمل‌های برداشت پنبه را رعایت کنند و به پنبه‌کاران توصیه کرد که در مناطق مرطوب هنگام باران برداشت این محصول را انجام ندهند و از برداشت غوزه نارس پرهیز کنند.

مجری طرح پنبه وزارت جهادکشاورزی همچنین گفت که هنگام حمل و نقل وش پنبه، از پلاستیک و یا نخ‌های پلاستیکی استفاده نشود، زیرا الیاف پنبه مصنوعی با الیاف طبیعی فرق می‌کند و در صورت مخلوط شدن، برای صنایع ریسندگی مشکل‌ساز خواهد بود.

وضعیت کشت پنبه فارس در اردیبهشت‌ماه

کار کاشت پنبه در استان فارس نیز از اواخر اردیبهشت‌ماه درخنج آغاز شده و تا پایان خردادماه در شهرستان های داراب، لارستان، جویم، زرین دشت، فسا، استهبان، سروستان، اوز، جهرم، مهر و لامرد ادامه داشت.

به منظور کشت پنبه در این استان پهناور در سال ۱۴۰۲ تا نیمه دوم اردیبهشت ماه حدود هشت هزار و ۱۰۰تُن انواع کودهای پایه و سرک پنبه تأمین و به شهرستان‌های دارای کشت تخصیص داده شد؛ به همین منظور ۷۶۹ تُن بذور پنبه تولید داخل از ارقام گلستان، ارمغان و ساجدی نیز تهیه و در اختیار پنبه‌کاران مناطق مختلف این استان قرار گرفت.

کشت ۴۰۰ هکتار پنبه در جنوب استان فارس؛ از مُهر تا داراب

بدین ترتیب شهرستان‌های فارس از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون اقدامات قابل توجهی برای کشت محصول پنبه در این استان پهناور انجام داده‌اند.

شهرستان مُهر که در فاصله ۴۲۴ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد از مهمترین مراکز کشت پنبه در استان فارس به‌ شمار می‌رود که کشاورزان این منطقه از دیرباز نسبت به کشت این محصول که از آن به نام طلای سفید یاد می‌شود، اقدام می‌کردند.

مدیر جهاد کشاورزی مهر از کشت ۴۰۰ هکتار پنبه در این شهرستان خبر داد و اعلام کرد که این میزان در بخش‌های وراوی، مرکزی، گله دار و اسیر کشت شده است و پیش‌بینی می‌شود کشاورزان این شهرستان امسال از هر هکتار چهار تن وش پنبه برداشت و به کارخانه‌های پنبه پاک کنی تحویل دهند. اما اقدامات خوب استان فارس در تولید پنبه در سال ۱۴۰۲ به این شهرستان محدود نمی‌شود.

از دیگر شهرستان‌های فارس که پتانسیل بالایی برای کشت این محصول دارد می‌توان به شهرستان داراب اشاره کرد که در فاصله ۲۲۵ کیلومتری مرکز استان فارس واقع شده است.


این شهرستان از ظرفیت خوبی در تولید این محصول بهره می‌برد و در طی سال‌های اخیر توانسته گام‌های ارزشمندی در مسیر تولید پنبه بردارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی پنبه کاران داراب پیش از این در گفت‌وگو با ایرنا به عمده فعالیت‌های انجام شده توسط پنبه‌کاران این شهرستان در سال۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: خرید سه هزار و۱۰۰ تن گندم به ارزش بیش از ۴۵۰ میلیارد ریال، خرید ۳۵۰ تُن جو به ارزش بیش از ۴۶ میلیارد و ۷۰۰میلیون ریال از پیمانکاران بذری، خرید ۱۰ هزار و ۷۰۰ تُن وش پنبه که از نظر مرغوبیت و کیفیت از بهترین وش کشور است از مهمترین فعالیت‌ها در سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شود.

 

ایجاد سایت ۷۰ هکتاری علمی

غلامرضا انصاری افزود: با توجه به بحران آب و هزینه‌های کشت پنبه، شرکت تعاونی پنبه کاران داراب در اقدامی بسیار مهم در سال و ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰توانست بیش از ۴۵۰هکتار از اراضی کشاورزان را کشت تمام مکانیزه کند که تمام هزینه‌های آن از مرحله طراحی، اجرا، کاشت و داشت و برداشت توسط شرکت پرداخت شد و با این اقدام این شرایط فراهم شد که در ۵۰ درصد از هزینه‌های کاشت و ۴۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شود.

وی یادآور شد: همچنین برداشت مکانیزه وش پنبه از ۲۷۰ هکتار از مزارع کشاورزان پنبه کار صورت گرفته که این اقدام هم موجب افزایش کیفیت برداشت،کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان برداشت شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی پنبه کاران داراب به ایجاد سایت ۷۰ هکتاری علمی، تحقیقاتی و کاربردی و کاشت بذور هسته اولیه در داراب اشاره کرد و گفت: ارتقای جایگاه پنبه در استان فارس نیاز به حمایت مسئولان، ارایه راهکار از سوی محققان، همدلی کشاورزان و همکاری دستگاه‌های مختلف دارد.

وضعیت برداشت پنبه فارس در آبان‌ماه

از اوایل آبان‌ماه هم برداشت پنبه به عنوان محصولی کم آب‌بر در استان فارس نیز در دستورکار قرار گرفته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس در این باره گفت: برداشت پنبه از ۱۹ هزار و ۳۴۳ هکتار از مزارع این استان در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۶۷ هزار تُن وش پنبه برداشت شود.

مهدی صادقی افزود: حدود چهار هزار هکتار از مزارع پنبه این استان قابلیت برداشت مکانیزه دارد که در حاضر تنها یک دستگاه کمبیان برداشت و هشت دستگاه غوزه چین در امر برداشت فعال هستند.

وی اضافه کرد: حداقل پنج دستگاه کمباین وش چین پنبه دیگر در استان فارس مورد نیاز است و در حال حاضر ۶مرکز خرید، محصول وش تولیدی کشاورزان را خریداری می‌کنند.

آن طور که مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی می‌گوید این مراکز شامل سه مرکز کارخانجات پنبه پاک‌کنی شهرستان داراب، دو مرکز شهرستان لارستان و یک مرکز در هر کدام از شهرستان های زرین دشت و فسا می‌شود.

صادقی معتقد است کمبود کمباین وش چین برای برداشت مکانیزه و عدم وجود نقدینگی کافی در کارخانجات پنبه پاک‌کنی برای پرداخت به موقع وجوه محصول خریداری شده از کشاورزان از عمده مشکلات موجود پیش‌روی پنبه‌کاران است.


برداشت پنبه در سطح ۵۰۰ هکتار از مزارع استهبان

کشاورزان شهرستان استهبان هم که از شهرستان‌های مستعد استان فارس در تولید این محصول است در شرایط کنونی در حال برداشت این محصول هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان اخیراً از آغاز برداشت پنبه در سطح ۵۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد و متوسط عملکرد پنبه را در مزارع شهرستان سه تُن اعلام کرد.

مهدی اعیان منش افزود: محصول پنبه در منطقه خیر شهرستان کشت و برداشت آن از اوایل آبان ماه آغاز می‌شود و تا نیمه‌های آذر ادامه دارد.

طبق پیش‌بینی این مقام مسئول، قرار است حدود یک هزار و ۵۰۰ تُن وش از این مزارع برداشت شود که بیش از ۹۰درصد ارقام کشت شده شهرستان، رقم گلستان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان اضافه کرد: از مزایای این رقم، مقاومت به شوری، کوتاهتر بودن دوره رشد نسبت به ارقام محلی، مقاومت به بیماری ورتیسیلیوم، برداشت به موقع قبل از فصل سرما است و از مهمترین مزایای وش پنبه شهرستان، کیفیت بالای پنبه تولیدی است.

وی ضمن تقدیر از بهره‌برداران منطقه خیر استهبان گفت: پنبه تولیدی کم‌نظیر شهرستان استهبان، در دیگر شهرستان‌های فارس و استان‌های دیگر از جمله استان قم و اصفهان به فروش می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان بر اهمیت اشتغالزایی در این عرصه تأکید کرد و افزود: با اینکه وش پنبه برداشتی در استهبان از باکیفیت‌ترین وش‌های تولیدی استان فارس است، هنوز هیچ گونه کارخانه پنبه پاک‌کنی در این شهرستان راه‌اندازی نشده؛ این در حالیست که با اجرای این امر، افزون بر ایجاد اشتغال، کشاورزان می‌توانند پنبه خود را با ارزش افزوده بیشتری به فروش برسانند.

 

ارزش افزوده بالای این محصول

بدون شک کشت پنبه در استان فارس نیز به دلیل تأمین نیاز مردم، ارزش افزوده بالایی را برای کشاورزان و استان با خود به همراه خواهد داشت، لذا باید تدابیر لازم برای کشت این محصول در مناطقی که از ظرفیت‌های لازم برخوردار هستند اتخاذ شود تا کشاورزان بیش از پیش کشت محصولات کم‌آب بر را در اولویت قرار دهند.

برچسب ها: برداشت ، پنبه وش ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار