رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: طرح جهش تولید در دیمزارهای گلستان با حضور ۲۱۴ کارشناس بخش خصوصی و ۹۰ کارشناس پهنه مرکز خدمات کشاورزی در استان گلستان در حال اجرا است.
کد خبر: ۱۱۳۶۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۷ 06 November 2023

به گزارش تابناک گلستان، محمد برزعلی اظهارکرد: در راستای حمایت از کشاورزان و محصولات زراعی، ۱۷ طرح «پی‌وی‌اس» یا طرح انتخاب مشارکتی کشاورزان برای گندم در گلستان اجرا شده است که در این طرح، کشاورزان نوع ارقام بذر خود را انتخاب کرده و کشت می‌کند و بعد از برداشت هر نوع بذری که مناسب زمین کشاورزی وی و اقلیم منطقه بود انتخاب و از آن استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: طرح پایلوت تغذیه‌ای برای محصولات زراعی اجرا شده که تاکنون در این راستا، هفت طرح برای گندم، پنج طرح برای جو و چهار طرح برای کلزا اجرا شده است. همچنین طرح‌های میزان کشت برای گندم، جو و کلزا، طرح کشاورز کم نهاده و طرح پنانسیل عملکرد برای محصولات گندم، جو و کلزا اجرا شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان در خصوص توزیع کود بین کشاورزان یادآور شد: از ابتدای امسال تا چهار آبان ماه امسال، ۵۵ هزار تن کود اوره، ۱۷ هزار و ۵۴۷ تن کود فسفاته و ۹ هزار و ۸۸۰ تن کود پتاس در بین کشاورزان عزیز توزیع شده‌است.

برزعلی گفت: برای جلوگیری از هدر رفت زمان، برخی از کشاورزانی که اراضی بسیاری برای کشت محصولات دارند، کود‌ها بصورت فله‌ای انجام می‌شود، البته حتی المقدور کود‌ها با کیسه به کشاورز عرضه می‌شود، اما در صورتی که زمان کشت محدود باشد و فرصت کیسه‌گیری کم باشد بصورت فله‌ای تحویل کشاورز می‌شود.

* اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها

وی خاطرنشان کرد: طرح جهش تولید در دیمزار‌ها با حضور ۲۱۴ کارشناس بخش خصوصی و ۹۰ کارشناس پهنه مرکز خدمات کشاورزی استان گلستان در حال اجرا است و این طرح تاکنون در ۱۶۲ هزار هکتار از اراضی دیم گندم، ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم جو، ۳۰ هزار هکتار اراضی نخود و عدس، ۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم دانه‌های روغنی، ۱۵ هزار هکتار اراضی دیم محصولات علوفه‌ای و ۳ هزار هکتار از اراضی دیم محصولات دارویی اجرا شده‌است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان اجرای کشت مستقیم کشاورزی حفاظتی، اجرای کشت عمود بر جهت شیب زمین در راستای جلوگیری از فرسایش خاک و اجرای طرح حفظ بقایا با هدف حفظ ۳۰ درصد از بقایای خاک اراضی گندم و جو کشت شده را از دیگر برنامه‌های این سازمان برشمرد.

وی افزود: مقدار ۶۰ هزار لیتر مواد بذر مال سهم استان گلستان بود که در اختیار شرکت‌های تولید کننده بذر قرار داده شد تا آن‌ها ابتدا بذر‌ها را به این مواد با هدف تسریع بیشتر در جوانه‌زنی و رشد گیاه و جلوگیری از هرگونه آفات و بیماری‌ها آغشته کرده و سپس در اختیار کشاورزان قرار داده شود.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار