قیومی:
فرماندار تهران با تأکید بر موضوع حریم پایتخت، گفت: حریم شهر تهران در دو سال اخیر به معنای واقعی نگهداری شده است؛ حریم شهر تهران متعلق به آینده است و اگر آن را رها کنیم در کمترین زمان ساخت و ساز صورت می‌گیرد. حفظ حریم تلاش و زمان گذاشتن شهرداری را نشان می‌دهد که قابل تقدیر است.
کد خبر: ۱۱۳۶۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵ 07 November 2023

به گزارش تابناک تهران، احمد قیومی فرماندار تهران در یکصد و نودمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بودجه و مصوبه خوبی که نشان از عمق نگاه اعضا دارد در خصوص حمل و نقل عمومی به تصویب رسید، اظهار کرد: امیدواریم شهرداری تهران بودجه‌ای که برای این حوزه پیش بینی شد، محقق کند و مسائل با درایت ویژه شهردار تهران و معاونین وی پیش برود.

وی با بیان اینکه امیدواریم هفته فرهنگی تهران ثبت ملی شود، تصریح کرد: تلاش‌های زیادی در هفته فرهنگی تهران صورت گرفت که قابل تحسین و ستایش است.

فرماندار تهران با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر امنیت، رقابت، سلامت و مشارکت در انتخابات تأکید داشتند، یادآور شد: هیئت‌های اجرایی در فرمانداری تهران مشغول احراز صلاحیت کاندیداها هستند؛ به نظر می‌رسد باید جلسات جداگانه‌ای با محوریت انتخابات با اعضای شورا داشته باشیم تا آنچه که مقام معظم رهبری از مسئولان پایتخت انتظار دارند، به ظهور و بروز برسد.

وی با تأکید بر اینکه مسائل تهران پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، تصریح کرد: رفع این پیچیدگی‌ها، نگاه جامع و همه جانبه‌ای را می‌طلبد که به همکاری شورا، شهرداری تهران و تمام دستگاه‌های حاکمیتی نیاز دارد. بنده به عنوان نماینده دولت در شهر تهران آمادگی خود را برای افزایش هم‌افزایی بین دستگاه ها اعلام می‌کنم.

قیومی همچنین خاطرنشان کرد: امکان فعالیت در این حوزه بیش از قبل فراهم شده و امیدواریم با استفاده از این فرصت بتوان امور را بهتر از گذشته پیش برد.

فرماندار تهران با تاکید بر گستردگی جغرافیایی و تراکم جمعیتی و حضور خرده فرهنگ‌ها در تهران، اظهار کرد: اجرای طرح‌های فرهنگی و اجتماعی با هدف ایجاد ارزش‌های والای فرهنگی باید در دستور کار باشد. معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تمام تلاش خود را برای جریان سازی در این امر به کار گرفته اما این تلاش ها کفایت نمی‌کند و همه باید کمک کنند تا اقدامات حوزه فرهنگی و اجتماعی خودنمایی کند.

وی ادامه داد: تعدادی از رویدادها اثرگذاری ملی در کشور دارد و باید این برنامه‌ها به صورت جداگانه طراحی و اجرا شود اما آنچه در تهران باید مورد توجه قرار بگیرد، اجرای برنامه‌ها با محوریت محلات و مسائل اجتماعی ویژه آنهاست.

قیومی با تأکید بر اینکه برنامه ریزی در فرمانداری تهران توسط معاونت سیاسی و اجتماعی، تمام دستگاه‌ها را به اجرای برنامه در هفته فرهنگی تهران مکلف کرد، یادآور شد: بیش از یک هزار برنامه در این هفته اجرایی شد که کار ارزشمندی بود. دستگاه‌ها و کل حاکمیت باید ظهور و بروز جدی در این حوزه داشته باشند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تعریف رویدادهای فرهنگی به صورت مستمر در محلات باید مورد توجه باشد و آنچه کارها را پایدار می‌کند، استمرار برنامه‌هایی است که در طول یکدیگر و با نگاه به محلات اجرا می‌شوند.

فرماندار تهران با بیان اینکه اگر سازمان‌های مردم نهاد حضور داشته باشند این برنامه‌ها استمرار خواهد یافت، گفت: مساجد جایگاهی ویژه در محلات به عنوان پایگاه و سنگر دارند. برنامه‌ها باید تمام اقشار را دربرگیرد و از بطن محلات برخیزد. اگر این برنامه‌ها اجرایی شود مسائل در محلات رفع خواهد شد.

وی اضافه کرد: مسائلی که محلات تهران وجود دارد با هم قابل قیاس نیستند و مشارکت دستگاه‌های حاکمیتی در این حوزه مورد اهمیت است و ما در این زمینه برنامه ویژه‌ای داریم.

قیومی با تأکید بر نگاه به ورزش در تهران، اظهار کرد: پایتخت از لحاظ برخورداری از سرانه‌های فرهنگی و ورزشی با کمبود روبه‌روست و همکاری دستگاه‌ها با یکدیگر می‌تواند در پیشبرد امور این حوزه اثرگذار باشد.

فرماندار تهران با بیان اینکه پایتخت قابلیت ویژه‌ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد، یادآور شد: سیاست‌گذاری شورا در این حوزه می‌تواند در اجرای برنامه‌های این بخش اثرگذار و ثمربخش باشد.

وی افزود: تهران با این میزان جمعیت و شرایط خاص در حوزه مدیریت بحران نیاز به توجه ویژه و بیشتری دارد و در این حوزه توجه به تعرض به حرائم گسل‌ها، قنوات، انهار عمومی، مترو و دیگر حرائم باید در دستور کار باشد. در این دوره شاهد کاهش قابل توجهی در این زمینه هستیم اما هنوز دست اندازی‌هایی در حریم وجود دارد که حقوق مکتسبه ایجاد می‌کند.

قیومی با بیان اینکه در حوزه محیط زیست و پسماند، تنها آلودگی ناشی از تردد خودروها را شاهد نیستیم و پسماندسوزی هم به این فضای نامبارک دامن زده است، گفت: کودکان زباله گردی می کنند و عده‌ای این زباله‌ها را از آنها می‌خرند و بخشی از آن سوزانده می شود که آلودگی هوا را به دنبال دارد. ضرورت دارد که در پیشبرد طرح جامع پسماند که در کارگروه پسماند فرمانداری به دنبال آن هستیم، شورا به ما کمک کند.

وی اضافه کرد: بازآفرینی و نوسازی بافت فرسوده اتفاق خوبی است و خوشبختانه تحولی در سازمان نوسازی شهرداری تهران شکل گرفته اما خواستار این هستیم که بسته تشویقی که در ۱۹ بند توسط وزارت راه و شهرسازی و استانداری تهران به شهرداری ابلاغ شد، عملیاتی شود. با این بسته در مواردی به صورت سلیقه‌ای برخورد می‌شود و به آن عمل نمی‌شود اما اگر این بسته کاملاً اجرایی شود، بسیاری از مشکلات حوزه نوسازی بافت فرسوده برطرف خواهد شد.

فرماندار تهران با تأکید بر موضوع حریم پایتخت، تصریح کرد: حریم شهر تهران در دو سال اخیر به معنای واقعی نگهداری شده‌است؛ حریم شهر تهران متعلق به آینده است و اگر آن را رها کنیم در کمترین زمان ساخت‌وساز صورت می‌گیرد. این اقدام تلاش و زمان گذاشتن را نشان می‌دهد که قابل تقدیر است. مسائل حریم پایتخت از عدم تطابق مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی با قانون تقسیمات کشوری ریشه می‌گیرد.

وی ادامه داد: قانون فوق مصوبات و آیین نامه‌هاست؛ در سال ۱۳۸۶ وقتی طرح جامع شهر تهران در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شد ۲۲ شهر و هفت شهرستان را در حریم تهران قرار داد. سه هفته پیش در خدمت شهردار تهران بودیم تا هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد.

قیومی با بیان اینکه نگاه بنده این است که حریم شهر تهران را باید مورد محافظت قرار داد، خاطرنشان کرد: بعضی مواقع به جز حرائم خاص، برای مردم روستاها نیز دغدغه مندی ایجاد کرده‌ایم در حالیکه تکلیف این روستاها مشخص است و در طول دو سال اخیر هیچ گونه دست‌اندازی به حریم روستاهای اطراف تهران انجام نشده و هرگونه ورود به حریم در دوره‌های گذشته صورت گرفته است.

فرماندار تهران همچنین تصریح کرد: بافت بازار تهران از دیگر موضوعات مورد اهمیت است و باید همه به هم در این خصوص کمک کنیم؛ در کمیته خاصی که برای شهرک های صنفی و صنعتی تشکیل داده ایم موارد بررسی و تدبیراندیشی شده و امیدواریم تمام مشاغل پرخطر و آسیب زا در این شهرک ها ساماندهی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار