معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بر اساس سیاست وزارت کشور هر استان باید 2 زنجیره ارزش که بیشترین مزیت را در آن‌ها دارد انتخاب کند، گفت: درحال حاضر این استان به عنوان راهبر زنجیره ارزش بادام در کشور معرفی شده است.
کد خبر: ۱۱۳۷۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸ 09 November 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، محمدکاظم منزوی عصر امروز در جلسه گفتگو دولت و بخش خصوصی که با حضور احمد وحیدی وزیر کشور برگزار شد، گفت: این جلسه جهت بررسی افق زنجیره‌های ارزش در چهارمحال و بختیاری برگزار شده است، طرح تکمیل زنجیره‌های ارزش با همت وزارت کشور آغاز و این انگیزه ایجاد شد که سیاست توسعه اقتصادی استان بر اساس یک حکم جدید پیش برده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مشکلات بسیاری در زمینه توسعه اقتصادی استان وجود دارد، ادامه داد: در بخش صنعت تنها در محور شهرکرد به بن شهرک‌های متقاضی محور ایجاد شده و سایر شهرک‌ها متقاضی محور نیست به همین جهت نیز برخی شهرستان‌های استان از مزیت اشتغال صنعتی بی‌بهره مانده‌اند.

وی افزود: در شهرستان‌های محروم استان مانند اردل، کوهرنگ، لردگان، کیار، فلارد و خانمیرزا منطقی برای ایجاد اشتغال وجود ندارد با اینکه در این شهرستان‌ها فعالیت‌های کشاورزی و دامداری انجام می‌شود، اما تکمیل زنجیره‌های ارزش برای ایجاد اشتغال در چنین شهرستان‌هایی که بیشترین مهاجرت را دارند بهترین گزینه به شمار می‌آید.

منزوی عنوان کرد: با بیان اینکه بر اساس سیاست وزارت کشور هر استان باید ۲ زنجیره ارزش که بیشترین مزیت را در آن‌ها دارد انتخاب کند، گفت: درحال حاضر چهارمحال و بختیاری به عنوان راهبر زنجیره ارزش بادام در کشور معرفی شده است.

وی اضافه کرد: دومین زنجیره ارزشی که با توجه به ظرفیت‌های استان به وزارت کشور معرفی شد زنجیره ارزش ماهیان سردابی است که در این خصوص صندوق نوآوری مطالعات خود را به صورت عام آغاز کرده و بر اساس آن‌ها جایگاه استان مشخص می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه محصولاتی که در چهارمحال و بختیاری قابلیت تکمیل زنجیره ارزش دارند بسیار متنوع هستند، تصریح کرد: این استان دارای رتبه یک تولید بادام آبی، رتبه یک تولید بادام مامایی و رتبه یک صادرات بادام مامایی است همچنین ماهیان سردابی، گیاهان دارویی، عسل، شیر، گوشت، موسیر، قارچ، حبوبات، نمد، فرش، نساجی و فولاد از جمله محصولاتی هستند که ظرفیت تکمیل زنجیره ارزش آن‌ها در استان وجود دارد.

وی یادآور شد: با توجه به باغات متمرکز در شهرستان‌های سامان و بن همچنین بر اساس مطالعات عمیقی که در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری صورت گرفت ایستگاه تحقیقاتی بادام تکمیل و انجمن بادام به عنوان یک بخش خصوصی رشد پیدا کرد.

منزوی بیان کرد: منطق زنجیره ارزش بر اساس شناسایی مزیت‌های نسبی، مزیت‌های بالقوه و مراقبت از توسعه پایدار شکل گرفت بنابراین می‌تواند در ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در استان‌های محروم بسیار موثر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار