مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: تا کنون ۵۰ درصد از اعتبارات پایدارسازی و درجاسازی روستای افسرآباد شهرستان اردل اختصاص داده شده است.
کد خبر: ۱۱۳۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹ 09 November 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، خسرو کیانی گفت: تا کنون ۵۰ درصد اعتبارات پایدارسازی و درجاسازی روستای افسرآباد شهرستان اردل اختصاص داده شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری در خصوص آخرین وضعیت روستای افسرآباد شهرستان اردل تأکید کرد: مشکل رانش در این روستا از سال ۱۳۷۲ به‌علت پدیده انسانی به‌ویژه ناپایداری تپه شنی واقع در این روستا رخ داد.

وی افزود: برداشت‌های بی‌رویه، اجرای طرح‌های عمرانی، احداث مزرعه‌های پرورش ماهی، تغییر مسیر رودخانه، فعل و انفعال‌های غیرکارشناسی و غیرفنی در بستر رودخانه و زیر دست تپه شنی و عدم حفاظت و نظارت دستگاه‌های متولی و شرایط آب و هوای و اقلیمی باعث ناپایداری این تپه شد.

کیانی تصریح کرد: در سیل سال ۱۳۹۸ مسئله ناپایداری روستای افسرآباد تشدید شد و به چند متری خانه‌های مسکونی رسید که اهالی در خطر جدی قرار گرفتند.

وی یادآور شد: در همین راستا مسؤولان استانی و شهرستانی و اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری پیگیری‌های لازم را برای ایمن‌سازی محل انجام داده و با تلاش مسؤولان ملی و استانی و بازدید‌های میدانی این مهم در دولت سیزدهم به نتیجه رسید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: به‌همین منظور در سال ۱۴۰۰ اعتباری برای مطالعات پایدارسازی روستای افسرآباد شهرستان اردل اختصاص یافت که مشاور طرح پایدارسازی و درجاسازی را ارائه کرد.

وی گفت: در این راستا هیات دولت برای رفع مشکلات مرتبط با رانش زمین در روستای افسرآباد شهرستان اردل ۷۰۰ میلیارد ریال مصوب کرد.

کیانی افزود: از این مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مابقی به‌صورت اعتبار هزینه طرح ابلاغ شد.

وی به بررسی ۲ طرح شامل پایدارسازی و درجاسازی یا جابجایی برای رفع مشکل روستای افسرآباد شهرستان اردل اشاره و تصریح کرد: بر اساس مطالعات مشاور طرح پایدارسازی و درجاسازی عملیاتی شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در همین راستا قرار شد ۲۰ خانه مسکونی در محدوده اجرای طرح روستای افسرآباد جابجا و ۳۰ واحد مسکونی دیگر که خساراتی را متحمل شدند تعمیر و مقاوم‌سازی شود.

وی اضافه کرد: در این راستا پس از ابلاغ ۵۰ درصد اعتبارات مصوب هیات دولت از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مرحله نخست پایدارسازی و درجاسازی روستای افسرآباد آغاز و پس از سپری شدن فرآیند قانونی و انتخاب پیمانکار با هدف اصلی رفع خطر و ایمن‌سازی روستا آغاز شد.

کیانی یادآور شد: مرحله دوم این طرح شامل مهندسی رودخانه و مرحله سوم شامل اقدامات روبنایی و معماری مانند اجرای پارک گردشگری مُشرف بر رودخانه افسرآباد متناسب با ابلاغ ۵۰ درصد اعتبار بعدی از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: مرحله نخست این طرح با هدف حفظ جان اهالی و تثبیت و اصلاح شیب تپه ریزشی هم‌اکنون در مرحله اجرا قرار دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این در حالی است که پایدارسازی و درجاسازی روستای افسرآباد شهرستان اردل هم‌اکنون با نظارت و تأیید مشاور طرح در حال انجام و پیگیری است.

وی یادآور شد: پیگیری‌ها برای ابلاغ ۵۰ درصد باقی‌مانده اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مصوب هیأت دولت به منظور پایدارسازی و درجاسازی روستای افسرآباد در حال انجام است تا بتوان فاز‌های بعدی شامل مهندسی رودخانه را نیز عملیاتی کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار