امروز ۲۱ آبان یادآور حادثه قهری زلزله ۷.۳ ریشتری سال ۹۶ کرمانشاه است، شبی که مردمان غرب استان غافلگیر اَخم زمین شدند و با آوار شدن خانه‌هایشان، آسمان سقف آن‌ها شد.
کد خبر: ۱۱۳۷۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱ 12 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از  ایرنا، امروز ۶ سال از زلزله ویرانگر سال ۹۶ غرب کرمانشاه می‌گذرد، روزی که در اذهان ملت ایران به عنوان یک حادثه تلخ به یادگار مانده است و هنوز هم جای زخم عمیق آن در دل بازماندگان زلزله درد می‌کند.

شب ۲۱ آبان سال ۹۶ هیچکس نمی‌دانست که چه شبی در انتظار مردمان غرب کرمانشاه است و شباهنگام در هیاهوی سکوتی وهم انگیز ناگهان زمین به غرش درآمد و غرب کرمانشاه با تکانه‌های یک زلزله ویرانگر با غم مترادف گشت.

ساکنان شهر‌ها و روستا‌های غرب کرمانشاه سراسیمه به سویی دویدند، برخی حتی فرصت خارج شدن از خانه هایشان را نیافتند و سقف بر سرشان آوار شد، عمق فاجعه بسیار بالا بود، یکی زیر آوار بود یکی جیغ می‌زد یکی در تاریکی شب که برق‌ها قطع شده بود دنبال عزیزش می‌گشت و یکی فروریختن منزلش را به نظاره نشسته بود، یکی شیون سر می‌داد و غمگین‌تر از همه جیغ و داد افرادی بود که پس از دقایقی صدایشان زیر خروار‌ها آوار خفه شد، عجب محشری برپا بود که اشک غم و هجر از دست دادن اعضای خانواده جان‌های بسیاری را به سختی گداخت.

۶ سالگی زلزله/ شبی که آسمان، سقف مرزنشینان غرب کرمانشاه شد

از آن شب مهیب ۶ سال می‌گذرد، هنوز هم تکان‌های زمین را زیرپا حس می‌کنم و هر بار که زلزله می‌شود تداعی کننده شب مرگبار ۲۱ آبان است، هربار دلم می‌لرزد و هربار هم فکرش درونم را ویران می‌کند.

اگر از آن همه تلخی و سیاهی بگذریم از میان خروار‌ها خروار آوار و ویرانی، ققنوس امید بازهم برای مردمانی سرود که یکبار در جنگ هشت ساله ویرانی منازل و از دست دادن عزیزانشان را با تمام وجود لمس کرده بودند تا بتوانند بازهم درپس این حادثه تلخ سرپا بایستند و زندگی را از نو شروع کنند.

مرزنشینان غرب کرمانشاه و کو‌های ستبر مقاومت که صبر و تحملشان زبانزد خاص و عام است امروز با گذشت ۶ سال از زلزله ویرانگر ۲۱ آبان سال ۹۶ همچنان منتظر روز‌های خوبند تا با روحیه مقاوم و حمایت دولت بتوانند ویرانی ناشی از آن حادثه تلخ را که همچنان در سیمای شهر‌های این مناطق وجود دارد پاک کرده و همت خود را برای سازندگی به کار گرفته و دست در دست دولت مردان برای فردایی بهتر و آبادتر بیندیشند.

در حادثه مرگبار و ویرانگر زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان که در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه رخ داد ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای کرمانشاه دچار خسارت جدی شد.

طبق آمار اعلام شده از سوی مسوولان وقت این حادثه در مجموع ۱۵ هزار میلیارد ریال به زیرساخت‌های استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و ۱۰۷ هزار خانه شهری و روستایی خسارت جزیی یا کلی دید.

عمق خسارت وارده به سرپل ذهاب جدایی از دیگر مناطق زلزله زده بود به گونه‌ای که فردای پس از زلزله تمام ایران یکصدا سرپل ذهاب شد و حتی شهرستان‌های قصرشیرین، گیلانغرب و دالاهو که خود در زلزله آسیب فراوانی دیدند برای یاری و همدردی و کمک و آوار برداری ویرانی‌ها به سرپل ذهاب آمدند.

هنوز هم سرپل ذهابی‌ها از بزرگترین ترافیک فردای زلزله در کمک رسانی و ارسال محموله‌های کمک به این منطقه حکایت می‌کنند که درد و غم را بر آن‌ها آسان کرد و باور کردند که تنها نیستند و دل‌های ایرانیان برای آن‌ها می‌تپد.

این روز‌ها تداعی روز‌های همدلی، همراهی و ایثار مردمان ایران زمین است که آمدند تا کمی از آلام و درد مادران و پدران داغدیده و برادران و خواهرانی که با مرگ عزیزانشان یک روزه موهایشان سپید و پیر شد، بکاهند و به بیاد بیاوریم که ما یک خانواده ایم و خانه بزرگ ما ایران است.

سرپل ذهاب پس از حادثه زلزله سال ۹۶ تسلیم نشد و بزرگترین سفیدی امید آن روز‌ها در میان سیاهی حادثه تلخ زلزله، حضور رهبر معظم انقلاب در مناطق زلزله زده بود که باعث شد، بار دیگر سرپل ذهاب و دیگر مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه سرپا بایستد.

اگرچه چهره امروز سرپل ذهاب با ۶ سال پیش بسیار متفاوت است، اما هنوز هم نیازمند نگاه خاص و مساعدت است.

۶ سالگی زلزله/ شبی که آسمان، سقف مرزنشینان غرب کرمانشاه شد

تخریب و آسیب دیدگی ۳۵ هزار واحد مسکونی در زلزله
فرماندار سرپل ذهاب در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در جریان زلزله آبان سال ۹۶ این شهرستان ۳۵ هزار واحد مسکونی شامل ۱۸ هزار واحد تعمیری و ۱۷ هزار واحد تخریبی در شهر و روستا آسیب دید.

صدرالله بابلی با گرامیداشت یاد جانباختگان زلزله ویرانگر ۲۱ آبان سال ۹۶ افزود: با حضور رهبر معظم انقلاب امید در دل مردم زلزله زده زنده شد و اقدامات خوبی در شهرستان انجام گرفت، تمام واحد‌های تعمیری شهر و روستا شامل ۱۲ هزار و ۴۰۰ خانه شهری و پنج هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی روستایی تعمیراتشان پایان یافت و مالکان در این واحد‌ها استقرار یافتند.

وی اظهار کرد: همچنین ۹ هزار و ۳۰۰ واحد شهری و هشت هزار و ۴۰۰ واحد روستایی که به طور کامل تخریب شد، بازسازی شدند.

پرداخت ۱۰ هزار و ۸۰۰میلیارد ریال تسهیلات و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض
فرماندار سرپل ذهاب در ادامه گفت: برای بازسازی مجموع ۳۵ هزار و ۷۰۰ واحد تخریبی و تعمیری شهری و روستایی بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به زلزله زدگان این شهرستان پرداخت شد.

بابلی ادامه داد: هم اکنون ۸۵ پرونده تسهیلات ساخت و ساز بافت فرسوده سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی مناطق روستایی در بانک‌ها در دست اقدام است و تاکنون بازسازی ۹۵ درصد از واحد‌های مسکونی شهرستان به اتمام رسیده و پنج درصد باقی مانده از کسانی بودند که مشکلات حقوقی داشتند که هم اکنون می‌توانند به صورت خود مالکی از منابع ساخت و ساز پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی استفاده کرده و واحد مسکونی خود را بسازند.

۶ سالگی زلزله/ شبی که آسمان، سقف مرزنشینان غرب کرمانشاه شد

بسته شدن ردیف اعتبار واحد‌های فرهنگی، اداری و ورزشی دلیل ناتمام ماندن بازسازی

فرماندار سرپل ذهاب در ادامه سخنانش گفت: بازسازی تعداد ۲۰ واحد اداری، فرهنگی، ورزشی و کتابخانه‌های عمومی و ۳۰ باب مسجد روستایی و شهری در شهرستان هنوز انجام نشده است و هم اکنون نیز به علت اعلام پایان بازسازی در دولت قبل اعتبار بازسازی ردیف ۱۲ بسته شده است.

وی افزود: براساس برآورد‌های انجام شده ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی این ۵۰ واحد اداری، فرهنگی و مذهبی و زیر ساخت‌های شهرستان مورد نیاز است که پیگیری تامین آن به صورت ویژه در دستور کار استاندار کرمانشاه است و امیدواریم با تأمین اعتبار برای همیشه پرونده ساخت و ساز مناطق زلزله زده سرپل ذهاب بسته شود.
وی با یادآوری زلزله خیز بودن استان کرمانشاه از مردم منطقه بویژه در غرب استان خواست تا خانه‌های خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

بابلی به طرح تعیین تکلیف تسهیلات زلزله در سفر رییس جمهور به کرمانشاه اشاره کرد و گفت: تسهیلات زلزله در دولت قبل برای ۲ سال امهال شد و برای ۲ سال تمدید مجدد هنوز موافقتی نشده است و با در نظر گرفتن جرایم و معوقات بانکی زلزله زدگان نیازمند رسیدگی جدی است.

درباره زلزله آبان ۱۳۹۶

ساعت ۲۱:۴۸:۱۶ روز یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر استان کرمانشاه را بشدت لرزاند. کانون زمین لرزه ۱۱ کیلومتری بخش ازگله در شهرستان ثلاث باباجانی، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب و ۳۱ کیلومتری شهرستان قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بود.

شدت این زمین لرزه به اندازه‌ای بود که غرب کشور تا بخش‌هایی از استان تهران را هم لرزاند و حتی چند کشور همسایه غربی ایران آن را احساس کردند، اما به واسطه هم مرزی کرمانشاه و عراق شدت لرزه‌ها در استان‌های شرقی عراق هم خسارت‌هایی به بار آورد.

این زلزله از نظر بزرگی در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بود بطوریکه در آن ۱۰ شهرستان استان و هزار و ۹۳۲ روستا و جمعیتی در حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از هموطنان (بیش از ۱۰۰ هزار خانوار) را درگیر کرد.

این زلزله بین ۴۰ تا ۵۰ ثانیه طول کشید و علت اصلی ویرانی‌های گسترده هم همین موضوع بود؛ در مرکز استان کرمانشاه گرچه شدت و مدت تکان‌ها زیاد بود و مردم را بشدت هراسان و سردرگم کرد، اما خسارت قابل توجهی بجا نگذاشت؛ جز ترک‌های جزئی در دیوار بسیاری از خانه‌ها و فروریختن دیوار تعدادی از ساختمان‌ها همین موضوع سبب شد که تصور اولیه از پیامد‌های زلزله خوش بینانه باشد، اما با طلوع آفتاب ۲۲ آبان اوج فاجعه و انبوه کشته ها، زخمی‌ها و خسارت‌های مالی فراوان خود را نشان داد.

این حادثه در مجموع ۶۲۱ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت و بر اساس آخرین ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از ۱۰۷ هزار خانه، حدود ۲۳ هزار واحد صنفی، خدماتی، صنعتی و دامی و در مجموع ۱۳۰ هزار و ۸۷۹ واحد شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

مجموع خسارت این زلزله به واحد‌های مسکونی، عمومی و بخش تولید و کسب و کار استان کرمانشاه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شد؛ همچنین در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۱۳۹۷ در ۲۳ کیلومتری سرپل ذهاب هم ۷۷۱ نفر مصدوم شدند و بیش از چهار هزار خانه خسارت دید.

سرپل ذهاب در ۱۰۰ کیلومتری غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد که به دلیل اینکه مردم شهرستان‌های گیلانغرب، قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو و بخشی از خدمات خود را از این شهرستان تامین می‌کنند، جمعیت شناور سرپل ذهاب تا روزانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر هم می‌رسد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار