مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه به دلیل نداشتن کتابخانه مرکزی برخی کتاب‌ها در استان به تاراج رفته و جمع‌آوری نشده است، گفت: برای تکمیل کتابخانه مرکزی اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است که این میزان تامین اعتبار از عهده استان خارج است.
کد خبر: ۱۱۳۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷ 12 November 2023

به گزارش تاناک زنجان، محمدرضا رضاخانی مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت هفته کتاب برگزار شد با بیان اینکه هفته کتاب بهانه‌ای است تا مردم بیشتر با مقوله کتاب و همچنین از ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی آشنا شوند، اظهار داشت: در هفته کتاب بیش از ۵۵۰ برنامه در ۱۰۲ باب کتابخانه‌های عمومی استان زنجان برگزار می‌شود.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه طی چند سال گذشته رویکرد کتابخانه‌ها تغییریافته و از حالت سنتی درآمده است، گفت: امروزه کتابخانه‌ها به یک باشگاه اجتماعی تبدیل شده است و دیگر نگاه سنتی به کتابخانه باید پاک شود.

وی به تشریح برنامه‌های هفته کتاب پرداخت و ادامه داد: معرفی کتاب، مسابقه کتاب، کارگاه‌های آموزشی، محافل ادبی و جلسات مشاوره و نقد کتاب و... از جمله برنامه‌های است که برای هفته کتاب تدوین و اجرا می‌شود.



تکمیل کتابخانه مرکزی به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
رضاخانی با اشاره به پروژه نیمه‌کاره کتابخانه مرکزی زنجان گفت: متأسفانه به دلیل نداشتن کتابخانه مرکزی تجمیع خدمات را مشاهده نمی‌کنیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر کتابخانه مرکزی زنجان پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد دارد، گفت: برای تکمیل این کتابخانه اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است که این میزان تأمین اعتبار از عهده استان خارج و از مرکز باید به پروژه تزریق بشود.



افتتاح نخستین کتابخانه مستقل مادر و کودک
وی از افتتاح کتابخانه تخصصی کودکان و نوجوانان با عنوان «هدهد سفید» که در کتابخانه سید افضل موسوی طراحی شده است خبر داد و گفت: نخستین کتابخانه مستقل مادر و کودک با خدمات ویژه مادران و کودکان نیز افتتاح خواهد شد.

رضاخانی با اشاره به پروژه بازسازی و طراحی جدید کتابخانه سهروردی که یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های زنجان محسوب می‌شود، افزود: طبق قولی که پیمانکار این پروژه داده است امیدواریم تا آخر سال‌تحویل داده شود.



راه‌اندازی نخستین کلینیک تخصصی خواندن در کتابخانه سهروردی
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه با اتمام طرح بازسازی کتابخانه سهروردی نخستین کلینیک تخصصی خواندن نیز در این کتابخانه افتتاح می‌شود، ادامه داد: امیدواریم کتابخانه زیتون در شهرستان طارم هم در ایام‌الله دهه فجر افتتاح و در اختیار کتاب دوستان گذاشته شود ضمن اینکه یک کتابخانه سیار در سال گذشته در طارم راه‌اندازی شد که بین ۷ تا ۱۰ روستا را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه باز طراحی چندین کتابخانه در سطح استان در دستور کار این نهاد است، بیان داشت: از سال گذشته تاکنون ۳ کتابخانه در مناطق محروم زنجان افتتاح شده است.

رضاخانی با بیان این مطلب که طبق پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده برای سال جاری در نظر داریم در مناطق حاشیه زنجان کتابخانه سیار راه‌اندازی کنیم، یادآور شد: یک کتابخانه سیار در شهرستان ابهر راه‌اندازی و تا ۳۰ روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان از وجود فعالیت ۳۶ کتابخانه روستایی در روستا‌های استان خبر داد و افزود: کتابخانه یک مرکز سفید اجتماعی است و برای هیچ گروه سنی محدودیت ندارد و ما باید برای رسیدن به نقطه مطلوب با برنامه‌ریزی منسجم حرکت کنیم.

برخی کتاب‌ها در استان به تاراج رفته است
وی ضمن انتقاد از تخصیص کم بودجه به حوزه فرهنگی به‌ویژه برای کتابخانه‌ها گفت: کتابخانه مرکزی زنجان مورد مطالبه جدی رسانه‌ها از مسئولان باشد، چرا که به دلیل نداشتن کتابخانه مرکزی برخی کتاب‌ها در استان به تاراج رفته و جمع‌آوری نشده است.

رضاخانی با بیان اینکه کتابخانه‌ها بزرگ‌ترین شبکه خدمات‌رسان پایدار هستند، بیان داشت: در مجموع کتابخانه‌های استان ۶۸ هزار ۵۰۰ عضو فعال دارد.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار