سرپرست شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه گفت که قاچاق سوخت در مرز پرویزخان این استان با برنامه ریزی قبلی افراد ذی نفع صورت می‌گیرد و نیازمند رسیدگی جدی است.
کد خبر: ۱۱۳۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷ 14 November 2023

پبه گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا یمان بهرامی ایرنا اظهار کرد، قاچاق کنونی در پایانه پرویزخان واقع در مرز شهرستان قصرشیرین برای استان کرمانشاه و حتی کشور زیان بار است و از آنجا که با برنامه‌ریزی قبلی صورت می‌گیرد؛ احتمال دارد سازمان‌یافته باشد.

وی قاچاق سوخت را یکی از اصلی‌ترین چالش‌های استان کرمانشاه عنوان و اظهار کرد: متاسفانه این آسیب از مدتی قبل در کرمانشاه همچون دیگر استان‌های مرزی رشد پیدا کرده است و به تبع آن با کمبود فرآورده در برخی جایگاه‌های سوخت استان مواجهیم.

وی در خصوص اظهارات اخیر دادستان قصرشیرین مبنی بر دستگیری چند نفر از کاکنان شرکت نفت این شهرستان در مرز پرویزخان به اتهام فساد مالی گفت: دستگیر شدگان کارمند نبوده و رابطه استخدامی با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ندارند، آن‌ها نیرو‌های پیمانکار هستند و پرونده مربوطه در مرحله اولیه تحقیقات در دست بررسی است.

اظهارات این مسوول در حالی بیان می‌شود که علی رستمی دادستان قصرشیرین طی گفتگو با ایرنا تصریح کرد: دستگیرشدگان به اتهام فساد مالی در مرز پرویزخان کارکنان شرکت نفت هستند و پس از تکمیل پرونده و روشن شدن دیگر جزئیات، موضوع اطلاع رسانی می‌شود.

در همین پیوند رییس انجمن صنفی جایگاه داران عرضه سوخت کرمانشاه گفت: این استان شاید معبر قاچاق باشد، ولی مبدا نیست؛ متاسفانه در برخورد با پدیده قاچاق سوخت راهبرد مشخصی در کشور دیده نمی‌شود.

همایون صالحی افزود: نهاد‌های متولی مبارزه با قاچاق سوخت مشخص هستند و باید با اجرای قانون این مشکل را حل کنند هر چند سهمیه‌بندی و چند نرخی بودن فرآورده‌های نفتی فسادزا است و همین عامل اصلی منجر به افزایش قاچاق در کشور شده است.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد؛ مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد؛ این مرز قطب اقتصادی غرب کشور و از مرز‌های فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالا‌های غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالا‌های صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهر‌های کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرز‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار