کد خبر: ۱۱۳۸۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴ 19 November 2023

اهمیت گوشت مرغ در تامین پروتئین مورد نیاز مردم ایران بسیار زیاد است به گونه‌ای که هیچیک از مواد پروتئینی دیگر مانند گوشت قرمز دام‌های سبک و سنگین یا غذا‌های دریایی و یا سایر ماکیان مانند بوقلمون نمی‌توانند خلاء مرغ را در زمان‌های کمبود پر کنند.

به همین دلیل مرغ در ایران و بسیاری از کشور‌های جهان یک کالای معمولی نبوده و یک کالای راهبردی در امنیت غذایی محسوب می‌شود. این مسئله باعث شده است در سطح کشور و استان‌ها و در استان گلستان اهمیت تامین، تولید و توزیع صحیح مرغ همواره یک دغدغه باشد.

یکی از مشکلات اصلی در زنجیره تامین و توزیع مرغ، نفوذ واسطه‌های غیر ضرور در زنجیره سنتی توزیع است. متاسفانه قدرت این واسطه‌ها به قدری زیاد است که طرح‌های مختلف تنظیم بازار مرغ را زمان‌های حساس و مناسبت‌های پرمصرف به شکست کشانده اند. در آذر ماه سال ۱۴۰۱ با حضور وزیر سابق جهاد کشاورزی توافقنامه پیاده سازی سامانه ستکاوا در استان گلستان به امضاء ذینفعان و تشکل‌های مرتبط رسیده است.

این سامانه که در بعضی از استان‌ها مانند زنجان و... با موفقیت اجرا شده است و در حال حاضر به صورت کامل در سطح استان استقرار یافته است هنوز در استان گلستان به اهداف مورد نظر نائل نشده است اگر چه مسئولین استان تلاش‌های قابل توجهی را در این زمینه انجام داده اند، اما این سامانه به صورت کامل پیاده سازی نشده است. سوال این است که چرا؟ بی شک مسئولین مربوطه در سطح استان باید در این امر مداقه کنند.

شرط موفقیت سامانه همکاری اصناف با هدایت و نظارت جهاد جهت خرید مستقیم گوشت مرغ واحد‌های صنفی از کشتارگاه‌ها است. بدیهی است واسطه‌هایی که به عنوان مباشرین و یا هر عنوان دیگر در این حلقه نفوذ کرده‌اند و البته مسئولین مربوط در کشتارگاه‌ها، اتحادیه‌ها و حتی سازمان‌های دولتی آن‌ها را می‌شناسند موافق این اقدام نیستند، اما آن‌ها از مسئولین استان موفق ترند. این امر باعث شده است تا این سامانه نتواند به هدف نهایی خود که شفاف سازی زنجیره و توزیع صحیح، عادلانه و یکسان سازی قیمت‌ها است برسد.

امید است مسئولین استان گلستان مانند یکسال گذشته بر حمایت از سامانه تاکید نموده و اجازه ندهند به دلیل مسائل غیر واقعی رویکرد فناورانه و دانش پایه در پیاه سازی زنجیره تامین و توزیع کالا‌های اساسی در استان گلستان ناموفق باشد. حکمرانی داده محور در زنجیره تامین و توزیع محصولات اساسی باید در سرلوحه کار مسئولین جهاد کشاورزی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار