رئیس مرکز پایش آلودگی هوای اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی از نصب هفتمین ایستگاه سنجش آلودگی هوای این استان، در شهرستان دلیجان خبرداد.
کد خبر: ۱۱۳۸۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹ 19 November 2023

به گزارش تابناک مرکزی،علیرضا محرابیان افزود: این ایستگاه توان سنجش 3 پارامتر دی‌اکسیدگرگرد، ازون و ذرات معلق را دارد و آنها را ارزیابی می‌کند. در این راستا نیاز است که ظرفیت سنجش منواکسیدکربن نیز با افزایش سنسورهای دستگاه، فراهم شود.

وی ادامه داد: بر اساس جهت وزش باد غالب و موقعیت فرمانداری که ساختمان‌های بلند اطراف آن وجود ندارد، این منطقه برای استقرار در نظر گرفته شد. همچنین با توجه به اینکه طبق بررسی‌ها، بیشترین حجم آلودگی صنعتی و آلودگی ناشی از ترافیک در مرکز شهر دلیجان وجود دارد، این جانمایی مورد تأیید است.

رئیس مرکز پایش آلودگی هوای اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اظهار داشت: برای ایجاد و اتصال ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرستان دلیجان، میزان ۸۰ میلیارد ریال اعتبارات مالی هزینه شده است.

محرابیان به چگونگی تأمین این میزان اعتبارات اشاره داشته و تصریح کرد: بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای راه‌اندازی این ایستگاه از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری و بخشی نیز از محل منابع ملی سازمان حفاظت محیط‌زیست تأمین شده است.

وی بیان داشت: شهرستان دلیجان یکی از شهرهای صنعتی استان مرکزی و قطب‌های تولید ایزوگام در کشور محسوب می‌شود. فعالیت این واحدها با آلاینده‌هایی از جمله ترکیبات نفتی همراه است. بر این اساس همواره درخواست استقرار ایستگاه سنجش آلودگی هوا از سوی این شهرستان دلیجان وجود داشته است.

رئیس مرکز پایش آلودگی هوای اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی تأکید کرد: از مجموع 7 ایستگاه سنجش آلودگی هوای در این استان، 4 ایستگاه در شهرستان اراک، یک ایستگاه در شهرستان ساوه، یک ایستگاه در شهرستان دلیجان و یک ایستگاه در شهرستان شازند است.

محرابیان ابراز داشت: هنوز در برخی از شهرها نیازمند استقرار دستگاه سنجش آلودگی هوا یا بروزرسانی و نوسازی تجهیزات موجود هستیم. ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای فعلی در شهر اراک بیش از 15 سال قدمت دارند. در این راستا نیاز است شهرداری در راستای نوسازی و خرید این ایستگاه‌ها هرچه سریعتر اقدام کند.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبه شورای شهر اراک و همچنین طبق مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی، شهرداری اراک موظف است 5 ایستگاه سنجش آلودگی هوا برای این شهر خریداری و نصب کند، اما هنوز اقدام خاصی انجام نداده است. در حالی که باید تا پایان سال گذشته این مصوبات اجرایی می‌شد.

رئیس مرکز پایش آلودگی هوای اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی در این رابطه گفت: چندین مرتبه مناقصه برای جذب پیمانکار انجام شده است و حتی در مناقصه آخر که هفته گذشته انجام شد، اما شهرداری اراک بدون دلیل قانع‌کننده شرکت‌های حاضر در مناقصه را رد کرد.

محرابیان افزود: با وجود اینکه 120 میلیارد ریال توسط شورای اسلامی شهر اراک برای خرید حداقل یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا اختصاص یافته، اما متأسفانه هنوز اقدامی از سوی شهرداری اراک در این خصوص انجام نشده است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار