مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از ثبت مراسم عروسی چنشت در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۹۲۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴ 21 November 2023

به‌گزارش تابناک خراسان جنوبی، هادی شاهوردی، مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی امروز به رسانه‌ها اعلام کرد: گواهینامه مراسم عروسی چنشت در تقویم رویداد‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ٢٠٢٠٩۵٠٢ به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد.

وی افزود: روستای چنشت در ۶۰ کیلومتری بیرجند به علت قرارگرفتن در میان ۴ رودخانه و نیز کوهستانی بودن آن، دارای باغات و مزارع بسیاری است که ازاین حیث به سرزمین رنگارنگ ایران معروف است. این روستا به علت جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی از روستا‌های هدف گردشگری استان است که ارتفاع آن از سطح دریا برابر ٢١۵٠ متر است.

وی ادامه داد: بافت مسکونی روستا، آرامگاه یا مزار سید حامد علوی و فرزندانش، غار چنشت و چهل چاه از‌جمله آثار تاریخی این روستای شگفت‌انگیز است. روستای چنشت به نسبت سایر روستا‌های خراسان جنوبی کمتر دچار تحولات و تغییرات فرهنگی شده و فرهنگ روستایی آن محفوظ‌مانده است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: مردم روستای چنشت به‌ویژه زنان و دختران اغلب از پوشاک محلی و سنتی استفاده می‌کنند و دختران چنشتی از لباس‌های بلندی مانند دامن پاچین دار، قبای بلند، روسری و سربند و شلیته‌های خراسانی استفاده می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و دامداری است و زنان این روستا به صنایع‌دستی علاقه و اشتغال دارند و برخی از مردم به شغل قالی‌بافی و فرش‌بافی نیز اشتغال دارند و در ایام بهار و تابستان مردم به جمع‌آوری دارو‌های گیاهی در کوهستان‌های اطراف مشغول هستند.

شاه‌وردی ادامه داد: بخشی از فرهنگ کهن این روستا مربوط به برگزاری عروسی سنتی آن است که با توجه به منحصربه‌فرد بودن، به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان به‌منظور جذب گردشگران داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: اوج برگزاری این مراسم بعد از ایام اربعین حسینی و و اتمام ماه‌های محرم و صفر است و در طول سال نیز بیشتر در روستا جشن‌ها و اعیاد مذهبی برگزار می‌شود.

شاه‌وردی بیان کرد: بهترین زمان سفر به چنشت بهار، تابستان و اوایل پاییز می‌باشد و علاقه‌مندان برای حضور در مراسم عروسی می‌توانند به‌وسیله تور‌های مجاز از طریق دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان اقدام کنند.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار