نشست علمی باستان شناسی منطقه زاگرس با حضور اساتید برجسته این حوزه در کرمانشاه برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۴۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶ 18 October 2015
نشست علمی باستان شناسی منطقه زاگرس با حضور اساتید برجسته این حوزه در کرمانشاه برگزار شد.

نشست علمی باستان شناسی منطقه زاگرس پیش از ظهر یکشنبه با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه و گروه باستان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در محل هتل پارسیان این شهر برگزار شد.

پروفسور الکساندر توروتس، پروفسور یوشیهیرو نیشیاکی و علیرضا مرادی بیستونی در این نشست بخشی از پژوهش های باستانشناسی در حوزه زاگرس را ارائه کرده و به بررسی آن پرداختند.

در نشست مذکور پروفسور الکساندر تورتوس موضوع «پژوهشی درباره جایابی مکان های باستانی پیرامون کرمانشاه، بر اساس تجزیه و تحلیل ششمین لشگر کشی سارگون دوم آشوری»، پروفسور یوشیهیرو نیشیاکی «نوسنگی زاگرس؛ از نگاه کاوش های محوطه تل السکر در شمال سوریه» و علیرضا مرادی بیستونی «چرا مجموعه تاریخی تاق بستان ساماندهی شد؟ ضرورت ها و دست آوردهای آن» را ارائه دادند و در مورد آن به بحث و بررسی پرداختند.

اعلام نتایج کاوش های غار تاریخی «راز آور»

در این نشست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از کاوش هایی در غار تاریخی «راز آور» کرمانشاه خبر داد و گفت: نتایج کاوش های مذکور به زودی منتشر خواهد شد.

علی فعله گری  استان کرمانشاه را یک استان مهم و دارای موقعیت ممتاز از نظر باستان شناسی در کشور دانست و تصریح کرد: حدود یک دهه به علت کمبود منابع مالی عملیات باستان شناسی در استان کرمانشاه متوقف شده بود اما از اواخر سال ۹۲ مجددا از سر گرفته شده و این موضوع به عنوان یکی از اولویت های اصلی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در دستور قرار گرفت.

لزوم تخصیص اعتبارات بیشتر به حوزه میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه به رایزنی این اداره کل برای جذب اعتبارات مناسب در حوزه میراث فرهنگی  در سال ۹۳ اشاره کرد  و افزود: طی سال های اخیر در مجموعه تاریخی طاقبستان و شکارگاه خسرو پرویز کاوش و پژوهش های خوبی انجام شده که از آن جمله می توان به پژوهش های صورت گرفته درمورد غار «راز آور» اشاره کرد که نتایج آن به زودی منتشر خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به ارزش تاریخی استان کرمانشاه و اهمیت آن از نظر آثار باستانی، ضرورت دارد اعتبارات بیشتری در این زمینه اختصاص داده شود.

فعله گری با اشاره به شعار «تحول» استاندار جدید کرمانشاه در آغاز فعالیتش از تلاش اداره کل میراث فرهنگی استان برای ایجاد تحول در حوزه گردشگری استان خبرداد و تصریح کرد: باید گردشگری محور توسعه استان قرار گیرد و اداره کل میراث فرهنگی در جهت فراهم کردن زیرساخت های لازم در این زمینه تلاش خواهد کرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار