کشاورزان معتقدند بیمه آنطور که باید، آنها را حمایت نمی‌کند و در مواقع سیل و سرمازدگی عملا در کنارشان نیست.
کد خبر: ۱۱۴۱۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱ 03 December 2023

به گزارش تابناک کرمان - چندین نفر از کشاورزان باغین از خبرگزاری فارس خواستند تا به ماجرای بیمه‌های کشاورزی ورود و مطالبه آنها را به گوش مسؤولان امر برساند.

 آنها معتقدند بیمه آنطور که باید کشاورزان را حمایت نمی‌کند و در مواقع سیل و سرمازدگی عملا در کنارشان نیست.

۲۲ محصول باغی کرمان بیمه می‌شوند

 در همین راستا معاون خدمات بیمه بانک کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: دولت حق بیمه ۶۵ تا ۷۰ درصدی را متعهد است، با توجه به اهمیت موضوع ردیف بودجه‌ای به این امر اختصاص یافت و دولت طبق این بودجه خسارت‌ها و غرامت‌هایی را به مردم پرداخت می‌کند.

 جواد احمدزاده عنوان کرد: از ۴۱ بلایای طبیعی ۳۱ مورد آن در کشور ایران وجود دارد، کرمان نیز در زمینه استان‌های بلاخیز است و ما هر ساله با ادعای خسارت از سوی بیمه‌‌گذاران مواجه هستیم.

تعهدات بیمه پاسخگوی خسارت‌های وارده به کل کشاورزان نیست

وی به محصولات باغی کرمان و بیمه آنها پرداخت و خاطرنشان کرد: ۲۲ محصول باغی کرمان بیمه می‌شوند که بیشترین سهم آن محصول پسته است، خسارت‌های پرداختی در راستای پیش‌بینی تعهدات بیمه بوده اما پاسخگوی خسارت‌های وارده به کل کشاورزان کشور نیست.

 وی بیان کرد: پوشش بیمه‌ای دولت همان هزینه تولید است و این تعرفه تعهدات بیمه هر ساله توسط جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود.

 معاون خدمات بیمه بانک کشاورزی استان کرمان اضافه کرد: بسته به تولید هر باغ و میزان سهم بیمه بین کشاورز و دولت با استفاده از شاخص، ضریب خطر تعیین می‌شود و برآورد میزان بیمه طبق نظر کارشناسان مربوطه در طی چندین مرحله صورت می‌گیرد و درصد بیمه و غرامت از طریق سامانه‌ جامع بیمه کشاورزی مشخص و سپس به سوی بانک کشاورزی برای پرداخت ارجاع داده می‌شود.

وی در خصوص طرح تهاتر بیمه نیز اذعان کرد: با توجه به این که فرجه‌های بیمه‌گیری مثل پسته از اول مهرماه آغاز و در طی چندین مرحله نیز این مهلت پرداخت تمدید می‌شود، در این فرصت از آنجایی که کشاورز غرامتی دریافت نکرده و از طرفی مجبور به پرداخت حق بیمه نیز بوده پس گزینه تهاتر در سامانه بیمه ایجاد شده‌ تا بر این اساس با توافق خود بیمه‌گر به صورت سیستمی حق بیمه سالانه او از محل غرامت سال قبل که برآورد شده تأمین اعتبار شود، تا بدین شکل بیمه او پرداخت و بیمه نامه جدید صادر شود و به محض تامین اعتبار از سوی دولت طلب کشاورز از طریق شعب بانک کشاورزی پرداخت می‌شود.

وی گفت: سال گذشته سومین سال متوالی خسارت ناشی از سرما در محصول پسته بود و خسارت سنگینی به کشاورزان وارد شد در کل استان کرمان ۸۸۰ میلیارد تومان غرامت بیمه به محصولات باغی و دامی و زراعی بوده که از این مقدار ۷۵۰ میلیارد تومان سهم پسته بوده که معادل ۱۵ درصد غرامت پرداختی به کشاورزان در کل کشور است، به عبارتی ۱۳ درصد حق بیمه دریافت و ۱۵ درصد غرامت پرداخت کردیم.

 به گزارش فارس: آفت و سرمازدگی محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان طی سال‌های اخیر از دید مسؤولان کم بوده که حالا خبر می‌رسد برخی از آنها خسارات سیل و گاها هزینه سیل‌بندها را هم روی دوش این قشر زحمت‌کش می‌اندازند.

یکی از کشاورزان کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان از خاطرات تلخ سیل چندی پیش سخن گفت و اظهار داشت: حدود ۱۰ ماشین کودِ ما را آب برد، این خسارت خیلی قابل توجه بود و می‌توانست کمر یک کشاورز خرد را بشکند.

 وی اضافه کرد: حالا هم می‌گویند برای جلوگیری از خسارات سیل، باید حدود 80 سانتی متر را لایه‌برداری کنیم، ما کشاورزان این هزینه را از کجا آورده‌ایم؟ ملک خودمان را هم بفروشیم، نمی‌توانیم آن را تامین کنیم.

 این کشاورز کرمانی از نقش بیمه در این زمینه سخن به میان آورد و با بیان اینکه بیمه خسارات محصولات ما را یا نمی‌دهد، یا آنقدر کم هست که قابل بیان نیست، گفت: در زمینه سیل نیز جواب مثبتی به ما نداده است، چندین بار مراجعه کردیم، به ما گفتند شما فقط پسته‌های خود را بیمه کرده‌اید.

وی اضافه کرد: زمانی که سیل آمد، از بیمه آمدند، خودمان ماموران بیمه را سر زمین آوردیم، بازدید کردند و رفتند، ولی دیگر هیچ خبری از آنها نشد.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار