استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرمایه گذار چینی برای اجرای راه آهن یاسوج-اقلید اعلام آمادگی کرد.
کد خبر: ۱۱۴۳۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱ 12 December 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد  کهگیلویه وبویراحمد، سیدعلی احمدزاده روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری استانداری اظهار داشت: هم اینک با سرمایه گذارانی از کشور چین برای عملیاتی کردن پروژه مهم راه آهن یاسوج به اقلید این طرح زیرساختی وارد مذاکره شده ایم.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم راه آهن اقلید و یاسوج را از روی کاغذ به مرحله اجرا در می‌آورد، افزود: جزو استان‌هایی بودیم که در رده راه آهن نبودیم، اما به مطالبه‌ای مبدل شد که رئیس جمهور در سفر به استان دستور رسیدگی داد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این خط ریلی از یاسوج به دهدشت و گچساران و سپس به راه آهن خوزستان و بوشهر متصل می‌شود. سال هاست که اتصال به شبکه ریلی کشور مطالبه و آرزوی دیرینه اصلی مردم کهگیلویه و بویراحمد است تا ضمن توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال، استان را از بن بست ارتباطی خارج کند و حمل بار با مقدار زیاد و در زمان کوتاه و هزینه کمتر انجام شود.
استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می‌شود و دارای قابلیت‌های بی نظیری است، اما محروم از حتی یک متر خط ریلی است.
راه‌آهن اقلید - یاسوج بطول ۱۷۶ کیلومتر از جمله مهم‌ترین طرح‌های در حال احداث این استان در حوزه حمل و نقل است که در صورت بهره‌برداری از آن روند توسعه استان شتاب می‌گیرد.
احداث راه آهن اقلید - یاسوج در سفر اول دولت نهم (سال ۸۹) به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب، ولی به دلایل مختلف از جمله نداشتن توجیه اقتصادی اجرایی نشد تا اینکه در اواخر سال ۱۳۹۳ کلنگ زنی شد و هر سال اعتبارات قطره چکانی به آن تزریق شده است.
بر اساس اطلاعات و طراحی طرح راه آهن یاسوج - اقلید حدود ۱۷ دهنه تونل با ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر طول به همراه هفت ایستگاه در این راه آهن پیش بینی شده است.
بر اساس قرارداد اولیه در آن زمان و در دولت گذشته اجرای قطعه اول راه آهن یاسوج - اقلید که به طول ۲۲ کیلومتر است رقمی افزون بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل و بهره برداری آن برآورد شده بود.
همچنین پیش بینی شده بود که سالانه حدود چهار میلیون تن بار و بیش از ۴۰۰ هزار نفر مسافر با این راه آهن جابه جا شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار