مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی از انتخاب 2 روستای هدف گردشگری استان در بین 20 روستای برتر کشور براساس شاخص‌های ملی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۳۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۷ 16 December 2023

به گزارش تابناک خراسان‌جنوبی ، هادی شاهوردی، مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در طرح ارزیابی و رتبه‌بندی روستا‌های هدف گردشگری، دو روستای هدف گردشگری افبن و نایبند خراسان جنوبی در بین ۲۰ روستای برتر کشور براساس شاخص‌های ملی قرار گرفت.

وی افزود: در طرح ارزیابی و رتبه‌بندی، روستا‌های هدف گردشگری بر اساس معیار‌های جاذبه، زیرساخت، زنجیره و پایداری مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی گفت: خراسان جنوبی ۱۴ روستای هدف گردشگری دارد که براساس شاخص‌های ملی ۲ روستا جز ۲۰ روستای برتر کشور قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اضافه کرد: روستای افین بزرگترین باغ زرشکی جهان، خاستگاه یاقوت سرخ ایران زمین، پایتخت زرشک ایران و جهان، مهد زرشک خراسان جنوبی و روستایی با قدمتی بیش از هفت هزار سال است.

به گفته شاه‌وردی افین چندین اثر تاریخی از جمله مسجد جامع، قلعه، بافت تاریخی، کاروانسرا، آسیاب‌ها، برج‌ها، حوض‌ها و مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی را در خود گنجانده که به دلیل قرار گرفتن در حاشیه ارتفاعات و همجواری با درختچه‌های زرشک مجموعه بی‌نظیری از جاذبه‌ها را با خود به همراه دارد.

وی ادامه داد: روستای نایبند در شمال غرب کویر لوت ایران، در مسیر شهرستان طبس به کرمان در مکانی سرسبز و در ارتفاعات کوهی نه چندان بلند واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان این که بی‌شک «نای بند» یکی از منحصر به فردترین روستا‌های ایران و چه بسا جهان است افزود: روستایی که به لطف آب‌های معدنی گرم و سرد و قنات‌های فراوان، قرن‌هاست با زمین‌های سرسبز و نخلستان‌های زیبا در دل کویری بی‌انت‌ها خودنمایی می‌کند.

به گفته شاه‌وردی وجود نخلستان، باغ مرکبات و کشتزار‌های گندم و جو سبب شده مردم منطقه در همه فصول سال مشغول به کشاورزی و باغداری هستند.

همچنین مورخان آغاز زندگی در روستای «نای بند» را بیش از هزار سال تخمین زده‌اند.

برچسب ها: خراسان‌جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار