معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی استان کرمانشاه از صادرات سه میلیارد تومان صنایع دستی استان به خارج ازکشور طی نیمه اول امسال خبرداد وگفت: گیوه بیشترین صادرات را داشته است.
کد خبر: ۱۱۴۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶ 19 October 2015
معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی استان کرمانشاه از صادرات سه میلیارد تومان صنایع دستی استان به خارج ازکشور طی نیمه اول امسال خبرداد وگفت: گیوه بیشترین صادرات را داشته است.

نصرت الله سپهر در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت صادرات صنایع دستی استان کرمانشاه و آمار صادرات این صنایع طی مدت سپری شده از امسال گفت: خوشبختانه چون صنایع دستی کرمانشاه از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است صادرات خوبی نیز دارد و سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تومان صادرات گیوه از مبادی رسمی استان و براساس اظهارنامه های گمرکی به خارج از کشور صادر شده است.

وی افزود: البته رقمی دو سه برابر مبلغ مذکور از طریق مرزهای ایلام، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی و هم‌چنین به صورت چمدانی از کشور خارج و یا صادر شده است که رقمی بیش از ۶۰میلیارد تومان بوده است و تمام آن تولیدات استان کرمانشاه و صنعتگران این حوزه در استان است.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، با بیان اینکه هزاران صنعتگر استان در حوزه صنایع دستی فعالیت می کنند گفت: صنعتگران استان علاوه بر تولید گیوه، در تولید سازهای سنتی و صنایع فلزی نیز فعالیت های خوبی دارند و استان از ظرفیت های خوبی نیز در این زمینه برخوردار است.

صادرات صنایع دستی استان کرمانشاه بیش از آمار صادرات اعلام شده رسمی است

وی یادآور شد: بسیاری از تولیدات صنایع دستی استان در بخش های تولیدات فلزی چون چاقو، سازهای سنتی و سبدهای بافته شده به صورت چمدانی از استان خارج می شود که آمار آن در قالب صادرات رسمی نیامده است، بنابراین صادرات استان کرمانشاه در حوزه صنایع دستی بیش از آمار اعلامی از مبادی رسمی است.

سپهر افزود: البته سال گذشته دو تا سه کامیون سبد بافته شده از چوب ارغوان از طریق داریان به شوشمی در عراق صادر شده که به آمار صنایع دستی صادر شده که عمدتا گیوه بود اضافه شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر موارد مذکور استان کرمانشاه در زمینه های دیگرصنایع دستی نیز چون تولید لباس های محلی، گیوه رویه رنگی و... و. فعالیت دارد و اغلب تولیدات در این حوزه در قالب چمدانی از کشور خارج می شوند.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: در استان  بالای سه هزار نفر بافنده گیوه رویه رنگی که جز تولیدات و صنایع دستی مطرح استان کرمانشاه محسوب می شود داریم.

وی صادرات رسمی صنایع دستی استان طی نیمه اول امسال را حدود سه میلیارد تومان اعلام کرد که عمده آن نیز گیوه زیرپارچه ای هورامی، گیوه رویه رنگی و انواع گیوه ها  بوده است.

صاردات گلیم و گبه استان از طریق مرزهای دیگر کشور صورت می گیرد

سپهر در خصوص صادرات دیگر صنایع دستی استان نیز گفت: از استان کرمانشاه تنها صادرات گیوه صورت گرفته و صنایع دیگری چون گلیم و گبه از طریق مبادی رسمی دیگری در کشور صورت می گیرد و تولیدکنندگان انبوه آن در استان، از طریق استان های دیگر اقدام به صادرات کالای خود می کنند.

وی بیشترین صادرات استان کرمانشاه ر ا به کشور عراق دانست و یادآور شد: همانگونه که ذکر شد، صادرات رسمی ما در استان گیوه است که از طریق استان تنها به کشور عراق صادر می شود، اما ممکن است از کشور عراق به کشورهای دیگر نیز صادر شود.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، افزود: البته صادرات صنایع دستی استان و البته گیوه از طریق سایر استان ها به کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز صورت می گیرد.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار مهر در خصوص اقدامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ارتقا آمار صادرات صنایع دستی گفت: سازمان مرکزی در این مورد، حمایت های ویژه ای را در دستور کار قرار داده است که از آن جمله می توان به تجلیل از صادر کنندگان نمونه، اعطای تسهیلات به صادر کنندگان این حوزه، برگزاری دوره های آموزشی و تخصصی برای صادرکنندگان، دعوت از صادرکنندگان برای حضور در جلسات تخصصی مرتبط با این موضوع  و مرتفع کردن مشکلات آنها در حوزه صادرات اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار