کد خبر: ۱۱۴۴۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲ 24 December 2023

مطابق آخرین بررسی سایت‌های رزرو بازی اتاق فرار و همچنین گزارش‌های به‌دست‌آمده از سوی مجموعه‌داران اتاق فرار، در پاییز ۱۴۰۲ میزان استقبال مردم از اتاق فرارهای تهران نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش داشته است. در نتیجه با توجه به رشد این صنعت، راه‌اندازی اتاق فرار در حال حاضر تبدیل به یک کسب‌و‌کار پردرآمد شده است.

اما سوالی که ذهن اکثر افراد را پس‌از شنیدن این آمار به خود مشغول می‌کند این است که چه عواملی رخ داده که باعث استقبال مردم تا این حد از اتاق فرار های تهران شده است؟

افزایش 60 درصدی استقبال از اتاق فرارهای تهران

اتاق فرار چیست؟

پیش‌از بررسی دلایل محبوبیت این بازی، بهتر است که به‌طور مختصر بگوییم اتاق فرار یا اسکیپ روم (escaperoom) چیست؟ اسکیپ روم یک بازی گروهی و مهیج محسوب می‌شود که مبنا و خمیرمایۀ آن حل معما و پشت‌سر گذاشتن چالش است. برای اینکه پلیرها بتوانند از اتاق‌ها خارج شوند، دقت به سرنخ‌ها، داشتن نقشۀ ذهنی و برنامه‌ریزی درست و اصولی بسیار مهم است. در واقع افراد براساس موارد ذکرشده باید یک مسئله را حل کنند یا خود را از وضعیت نا‌مناسب نجات دهند.

دلایل استقبال مردم از اتاق فرارهای تهران

این بازی هیجان‌آور چند سالی است که به یک تفریح دوست‌داشتنی در بین افراد تبدیل شده و گروه‌های سنی مختلف از کودک تا بزرگسال طرف‌دار آن هستند. شهر تهران به‌دلیل داشتن مراکز تفریحی زیاد و گوناگون، قطب اتاق فرار در ایران به حساب می‌آید. همان‌طور که در ابتدای این مطلب هم بیان کردیم، میزان استقبال مردم از اتاق فرارهای تهران نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد بیشتر شده است. موارد نام‌برده‌شده در ادامه از دلایل اصلی محبوبیت این بازی به ‌حساب می‌آیند:

۱- افزایش تعداد اتاق‌ها

اولین اتاق فرار ایران، در شهر تهران بزرگ و در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد. طبق آمار، در پاییز ۱۴۰۲ بیش از 800 اتاق فرار از مجموعه‌های مختلف در سراسر کشور فعالیت دارد. در واقع می‌توان گفت گسترش و افزایش تعداد اتاق فرار در سطح شهر تهران و سایر شهرها از‌جمله دلایلی بوده که باعث استقبال مردم از این بازی هیجان‌انگیز شده است.

۲- پراکندگی اتاق فرارهای مختلف در تمام نقاط شهر تهران

اگر شهر تهران را به پنج ناحیۀ شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تقسیم‌ کنیم؛ در تمام این نواحی چندین اتاق فرار جذاب وجود دارد. در نتیجه شهروندان تهرانی و مسافران، ساکن هر ناحیه‌ای که باشند، به یکی از اتاق‌های این بازی جذاب و هیجان‌انگیز قرابت دارند. پس دسترسی راحت به اتاق فرار در سراسر شهر از جمله علت‌هایی است که باعث افزایش چشمگیر استقبال عامۀ مردم از این بازی شده است.

افزایش 60 درصدی استقبال از اتاق فرارهای تهران

۳- تنوع ژانر و سبک اتاق فرار

اتاق فرار در ژانر و با سبک‌های مختلف اجرا می‌شود تا پاسخ‌گوی سلیقۀ همۀ افراد باشد. به عبارتی افراد با هر سلیقه یا علاقه‌ای می‌توانند در این بازی شرکت کنند و از آن لذت ببرند. در نتیجه تنوع سناریو، ژانر، سبک‌ و تم اتاق فرار ازجمله دلایلی دیگری است که سبب افزایش محبوبیت اتاق فرارهای تهران شده است.

ازجمله ژانرهای پرطرف‌دار اتاق فرار عبارت‌اند از:

  • ترسناک
  • هیجانی
  • دلهره‌آور
  • اکشن
  • علمی-‌تخیلی
  • کارآگاهی-‌جنایی
  • کمدی
  • فانتزی (سورئال)
  • وهم‌آلود

ازجمله سبک و تم‌های محبوب اتاق فرار عبارت‌اند از:

  • جن و روح
  • زامبی
  • اسلشری
  • ماجراجویی
  • تئاتر تعاملی
  • حفظ بقا
  • دزدی

۴- هیجان‌انگیز بودن اسکیپ روم

درحال‌حاضر به‌دلیل مشکلات متعددی که در زندگی افراد وجود دارد، بسیاری از مردم از روزمرگی زندگی‌شان گله‌مند هستند. طبق نظرات افرادی که بازی اتاق فرار را انجام داده‌اند، هیجان و شادی اولین حسی بوده که پس‌‍از اتمام این بازی داشته‌اند. دلیل آن هم این است که افراد حین حل کردن معماها و چالش‌ها احساساتی همچون دلهره، هیجان، نشاط را تجربه می‌کنند. در نتیجه آدرنالین خون و دوپامین مغز آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و پس‌از بازی احساس خوبی دارند.

افزایش 60 درصدی استقبال از اتاق فرارهای تهران

بازی اتاق فرار یا اسکیپ روم را از کجا می‌توان رزرو کرد؟

حال‌که به‌طور مختصر با اتاق فرار و دلایلی که سبب افزایش استقبال چشمگیر از اتاق فرار های تهران شد، آشنا شده‌اید؛ قطعا شما هم مشتاق هستید این بازی را تجربه کنید. اما از کجا باید یک اتاق فرار خوب و هیجان‌آور را پیدا کرد؟ برای پیدا کردن اسکیپ روم‌های پرطرفدار کافی است که به سایت اسکیپ زوم (Escapezoom.ir) که مرجع رزرو اتاق فرار در تهران و سایر شهرهای ایران بوده، بروید. در این سایت ژانر اتاق فرار، زمان بازی، سناریو، تیزر، آدرس و تمام اطلاعاتی که متقاضیان باید بدانند، درج شده است. علاوه بر آن، شماره تلفن 02191307900 جهت مشاوره انتخاب و رزرو بازی، پاسخگوی سوالات بازیکنان است.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار