نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی از قول سازمان ایمیدرو برای سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی در کرمانشاه در حوزه نیروگاه و تولید خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۴۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲ 24 December 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرآنلاین محمد رشیدی اظهار کرد: در حالی‌ که در کرمانشاه برای اجرای برخی ‌پروژ‌ه‌ها حتی چند دهه چشم انتظاری مرسوم است، اما با پیگیری‌های انجام شده نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی کرمانشاه با سرمایه‌گذاری چند میلیون یورو در زمان چند ماه به نتیجه رسید.

وی افزود: اوایل امسال بود که وعده ساخت یک نیروگاه ۵٠٠ مگاواتی به کرمانشاه داده شد، نیروگاهی که در شرایط ناترازی برق کشور و تنگنای جدی که برای صنایع ایجاد شده، یک تحول عظیم به شمار می‌رود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: احداث این نیروگاه می‌تواند پایانی برای ساعت‌ها خاموشی صنایع و رونق تولید و اشتغال در منطقه باشد؛ فروردین‌ ماه امسال و در جمع خبرنگاران موضوع احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی رسانه‌ای شد.

وی از پیگیری هایی که برای انجام این کار ویژه در شهرستان کرمانشاه داشته یاد کرد و گفت: برای تحقق پروژه احداث نیروگاه در کرمانشاه پیگیری‌هایی را طی ۱۰ ماه داشتیم و حدود ۲۰ جلسه برای دریافت موافقت برگزار شد.

رشیدی خاطرنشان کرد: این نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی به عنوان یک زیرساخت بزرگ انرژی احداث می‌شود که کارهای مقدماتی آن انجام شده و این نیروگاه علاوه بر اینکه می تواند به اشتغال‌زایی در استان کمک کند، سبب حضور جدی‌تر صنایع فولادی در استان خواهد شد.

وی تاکید کرد: این نیروگاه از نوع سیکل ترکیبی است که کم‌ترین آلودگی زیست‌محیطی را دارد و جزء نیروگاه‌های به روز دنیا محسوب می‌شود.

رشیدی بیان کرد: پیگیری‌ها برای تحقق این وعده همچنان ادامه داشت و کمتر از یک ماه بعد یعنی در اردیبهشت ماه نشستی با حضور مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در استانداری کرمانشاه و با حضور استاندار برگزار شد تا پروژه عظیم نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی چکش کاری نهایی شود، پروژه‌ای که استاندار کرمانشاه نیز صراحتا حمایت جدی از آن را اعلام کرد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در این نشست، برق را نیاز کنونی کل کشور و کرمانشاه دانست و گفت: این استان بهترین گزینه برای احداث نیروگاه در غرب کشور بود که نهایی کردن این موضوع یازده ماه زمان برد و جلسات و پیگیری‌های فراوانی صورت گرفت.

وی افزود: اگر چه احداث نیروگاه‌ها از نظر اقتصادی چندان مقرون به صرفه نیست، اما به عنوان یک زیرساخت مهم خصوصا برای بخش صنعت ضروری است.

رشیدی تاکید کرد: پیگیری‌های لازم برای اخذ مجوزها و تخصیص آب و گاز این نیروگاه انجام خواهد شد و درخواست می‌کنیم مدیرعامل شرکت این نیروگاه یک فرد بومی کرمانشاه باشد.

وی اذعان کرد: پیگیری‌ها همچنان ادامه داشت تا در نهایت عملیات اجرایی احداث نیروگاه برق ۵۰۰ مگاواتی پویای کرمانشاه با حضور معاون وزیر صمت و جمعی از مسئولین استانی ۲۲ آذرماه آغاز شد؛ این پروژه در زمینی به مساحت ۴۵ هکتار و در محل شهرک صنعتی زاگرس کرمانشاه آغاز شد.

رشیدی عنوان کرد: سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای ساخت این نیروگاه ۲۶۰ میلیون یورو (۱۲۰ میلیون یورو برای بخش گاز و ۱۴۰ میلیون یورو برای بخش بخار) بود و مقرر شده ظرف مدت ۳۶ ماه به بهره‌برداری برسد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: این نیروگاه گام بزرگی برای کمک به اشتغال کرمانشاه نیز هست، زیرا در زمان ساخت این نیروگاه ۷۰۰ نفر و در زمان بهره برداری برای یک هزار و ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد که کمک بزرگی به معضل بیکاری کرمانشاه است.

وی افزود: همچنین نیروگاه در تامین انرژی پایدار مورد نیاز طرح‌های صنعتی و معدنی استان‌های غربی و جنوب غربی کشور نقش موثری خواهد داشت.

رشیدی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری ایمیدرو در کرمانشاه که محقق شد تنها به این نیروگاه محدود نمی‌شود، بلکه نیروگاه تنها بخشی از سرمایه‌گذاری چند میلیون یورویی در کرمانشاه است.

وی ادامه داد: طبق قراری که با سازمان ایمیدور داشته‌ایم، مقرر شده این سازمان ۳۰۰ میلیون یورو در کرمانشاه در ٢ حوزه نیروگاهی و تولیدی سرمایه گذاری داشته باشد.

رشیدی با بیان اینکه حضور سازمان ایمیدرو در کرمانشاه برکاتی برای این استان به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: علاوه بر آن یک رایزنی اولیه با این سازمان داشتیم تا در بحث تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب کرمانشاه و استفاده از پساب آن برای مجموعه‌های صنعتی استان ورود داشته باشد که این امر هم به لحاظ صرفه‌جویی در مصرف آب و هم زیست‌محیطی اهمیت فراوانی دارد.

وی در ادامه گفت: قطعا حضور و سرمایه‌گذاری سازمان‌های بزرگ صنعتی و تولیدی در استان محرومی مانند کرمانشاه می‌تواند یک فرصت بزرگ برای استان باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: احداث پروژه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در کرمانشاه می‌تواند بعد صادراتی هم داشته باشد.

وی در پایان گفت: از عظمت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی کرمانشاه همین بس که بدانیم در حال حاضر مجموع ظرفیت نیروگاه‌های منطقه غرب شامل کرمانشاه، کردستان و ایلام که در تمام چند دهه گذشته احداث شدند کمتر از چهار هزار مگاوات است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار