مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان گفت: در زمان حاضر، یک هزار و ۹۰۰ کلاس درس در دست ساخت داریم که این اداره کل به تنهایی قادر به تجهیز همه این کلاس‌ها نیست.
کد خبر: ۱۱۴۵۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹ 26 December 2023

تابناک خوزستان: محمد سعیدی پور اظهار کرد: در حوزه نوسازی مدارس، مأموریت‌های مختلفی از جمله احداث مدارس، تکمیل مدارس نیمه تمام، توسعه مدارس، ایمنی و مقاوم سازی مدارس را داریم که در حال پیگیری آنها هستیم.

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان در سال‌های ۹۹ و ۴۰۰ درگیر بحران ویروس کرونا بود، تصریح کرد: این مساله یکی از مشکلات جدی در استان بود که بسیاری از موضوعات در جریان آن معطل ماند، خصوصاً در بحث آموزش و تجهیزات، کار گسترده‌ای صورت نگرفت و به دلیل نوع آموزش که به صورت مجازی بود عملاً تجهیزات و توزیع در این ۲ سال به صورت کامل صورت نگرفت.

وی افزود: پس از ۲ سال تعطیلی مدارس، زمانی که آموزش حضوری شد، هم از قبل کمبودهایی داشتیم و هم اینکه امکانات موجود مستهلک شد که نیاز به تعمیر، بازسازی و نوسازی داشتند؛ بنابراین یک وقفه تجهیزاتی به وجود آمد.

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان گفت: خوزستان به صورت کلی مشکلات سخت افزاری و تجهیزاتی از قبیل سیستم سرمایشی، وسایل الکترونیکی مثل کامپیوتر، کپی و پرینتر دارد، البته منابع استان هم منابع محدودی است.

سعیدی پور با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک هزار و ۹۰۰ کلاس در حال ساخت داریم، تصریح کرد: همه این پروژه‌ها به امکانات، زیرساخت و تجهیزات نیاز دارند؛ ضمن اینکه قریب به پنج هزار مدرسه در خوزستان در حال خدمت رسانی و آموزش هستند؛ بنابراین همه اینها نیاز به امکانات دارند که نوسازی مدارس به تنهایی قادر نیست آنها را تجهیز، تعمیر، بهسازی و ایمن سازی کند.

وی ادامه داد: سالانه تقریباً بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان می‌توانیم در حوزه تجهیزات مدارس از منابع استانی و ملی به خوزستان خدمت کنیم که این با نقطه مطلوب ما بسیار فاصله دارد و اگر بخواهیم به صورت میانگین در نظر بگیریم سالانه مبلغی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات در حوزه تجهیزات نیاز داریم تا بتوانیم مشکلات استان را در زمینه‌هایی مثل سیستم سرمایشی، میز و نیمکت و ادوات الکترونیکی به صورت سالیانه مرتفع کنیم.

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان عنوان کرد: محدودیت منابع موجب شده تا در یک سری از مدارس کمبودهایی داشته باشیم و نتوانیم برخی از درخواست‌های معلمان و مدیران را اجابت کنیم اما در مساله عدالت هیچ تعارفی نداریم در برقراری عدالت نیز کوتاهی نمی‌کنیم. البته در بحث توزیع منابع و تجهیزات حتماً سال‌های گذشته و توزیع در شهرستان‌ها مرور می‌کنیم.

سعیدی‌پور گفت: در دولت سیزدهم یعنی در ۲ سال اخیر به کمبودهای موجود دقت کردیم. با توجه به توزیع‌هایی که در گذشته انجام شده، تأکیدات وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان، توزیع تجهیزات بر اساس سرانه، شاخص محرومیت، نیاز رشد جمعیتی و نگاه‌های عدالت خواهانه انجام شده است.

وی با اشاره به آمار یک ساله اخیر در حوزه توزیع اقلام گفت: در این دوره رشد تجهیزاتی داشته‌ایم که کاملاً مشخص است به طور مثال در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان خرید تجهیزاتی در حوزه چند کالایی داشته‌ایم که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۲۱۲ میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی یک رشد ۱۰۰ درصدی اتفاق افتاده است.

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان اظهار کرد: برای رفع چالش‌ها، کمبودها و دغدغه‌هایی که داریم از ظرفیت خیران، مسئولیت‌های اجتماعی مثل نفت، پتروشیمی، بانک‌ها، کارآفرینان و صاحبان مشاغل بزرگ استفاده و محرومیت‌ها را معرفی می‌کنیم به طور مثال در بندر امام و ماهشهر به رغم اینکه بیشترین پتروشیمی‌ها در آنجا حاکم است اما بیشترین فقر آموزشی را داریم.

سعیدی‌پور اضافه کرد: در شهرستان‌های مذکور به شدت مشکلات تجهیزات، نیمکت، کامپیوتر و سیستم سرمایشی وجود دارد؛ بنابراین نشان می‌دهد که همیشه داشتن سرمایه دلیل بر توزیع عدالت در منطقه نیست؛ به همین دلیل باید به عدالت گسترده و فراگیر نگاه کنیم.

وی با اشاره به دور دوم سفر رئیس جمهور گفت: در این سفر مبلغی قریب به یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبارات از محل مسئولیت‌های اجتماعی نفت، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و فروش املاک مازاد آموزش و پرورش اختصاص داده شد که ظرفیت خیلی خوبی برای جبران کمبودها و دغدغه‌های مطرح شده است. برای تخصیص این مبلغ در حال مکاتبه با سازمان برنامه و بودجه و وزارت هستیم و البته تأمین این پول یک برنامه ۲ ساله است که منابع آن در حال تأمین شدن است.

منبع/مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار