مدیرکل دفتر امور غلات وزارت جهاد کشاورزی:
مدیرکل دفتر امور غلات وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۷۰ تا ۸۰ میلیون تُن خوراک دام و طیور در کشور وارداتی است که برای مدیریت تامین خوراک دام باید تدابیری اندیشیده شود.
کد خبر: ۱۱۴۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶ 27 December 2023

به گزارش تابناک مرکزی،فرامک عزیزکریمی روز چهارشنبه در کارگروه آموزشی اصلاح الگوی تولید علوفه و ارتقای بهره‌وری آب و خاک در اراک، افزود: این محصولات آب‌بر هستند و باید فکری برای جایگزینی آنها انجام شود.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی افزود: ۲ و هفت درصد زیرکشت معادل ۱۶۰ هزار هکتار کشت محصولات علوفه‌ای داریم که با تولید ۷۴۷ هزار تُن، ۴ و ۹ دهم درصد کل تولیدات زراعی محصولات دیم را شامل می‌شود.

عزیز کریمی گفت: ۶۳ درصد از تولید علوفه دیم برای یونجه و شبدر برسیم است و پتانسیل عظیمی در توسعه محصولات علوفه‌ای دیم و همچنین ایجاد تنوع در این محصولات شاهد هستیم.

وی افزود: ۸۰ درصد دیمزارهای کشور مختص کشت گندم و جو است که می‌طلبد برای تداوم کشت جایگزین در این اراضی تدابیری اندیشیده شود.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: کشت جو در دیمزارها ۱۰ تُن ماده خشک در هکتار را تولید می‌کند و این در حالی است که این میزان تولید خشک در کشت چغندر ۱۵ تن است، بنابراین چغندر علوفه‌ای ظرفیت مناسب برای جایگزینی این محصولات در دیمزارها را دارد.

عزیزکریمی گفت: با توجه به اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تُن خوراک دام و طیور در کشور جو و ذرت جو و کنجاله وارداتی است برای کاهش هزینه و مدیریت تأمین خوراک دام باید تدابیری اندیشیده شود.

وی در خصوص میزان بارندگی استان مرکزی گفت: برای امسال ۳۰ میلیمتر باران در استان مرکزی ثبت شده که نسبت به بلند مدت ۶۲ درصد و نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته است این بیانگر آن است که باید تصمیمات جدی برای بهره وری بهتر صورت بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار