آبشوران (ئاوشوران) رودخانه‌ قدیمی کرمانشاه یک ظرفیت طبیعی برای جذب گردشگر است اما به دلیل فقدان متولی دچار آلودگی شده و اکنون به معضل بهداشتی برای ساکنان حاشیه آن بدل شده است.
کد خبر: ۱۱۴۶۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸ 31 December 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا شماری از شهروندان کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفتند، معضلاتی مانند بوی بد آب و تبدیل شدن کانال رودخانه به سطل زباله بزرگ آنها را آزار می دهد؛ موضوعی که اگر چه دستگاه‌های ذیربط آن را تایید می کنند اما هر یک با شانه خالی کردن از بار تعهد آن؛ موضوع را به دیگری احاله می دهند.

آبشوران رودخانه‌ای است که در دشت کرمانشاه جریان دارد و از درون این شهر می‌گذرد؛ شاخه اصلی این رود از سراب قنبر در جنوب غرب کرمانشاه سرچشمه گرفته و پس از یکی شدن با شاخه‌ای دیگر از درون بافت قدیمی شهر و محله آبشوران گذشته و به سوی شمال شرقی جریان می‌یابد تا در نهایت به رود قره‌سو بریزد.

حسن مرادی شهروند کرمانشاهی می گوید؛ بدون شک هر شهروند که با گوشی تلفن همراه سروکار دارد حداقل یک بار در دنیای مجازی ظرفیت گوناگون گردشگری در سایر کشورها را دیده است؛ ظرفیت هایی که هر کدام بستری برای درآمد زایی محسوب می شوند.

به گفته وی یکی از این ظرفیت ها رود یا کانال های آبی است که از درون شهرها می گذرند؛ کانال آبی استکهلم در کشور سوئد، کانال آلاپوژا در هند، کانال آبی پاناما، هوی ان در چین و کانال اُتاوا در کانادا تنها بخشی از کانال های مشهور در دنیا هستند که توانسته اند سالانه گردشگران زیادی را به کشورهای خود جذب کنند.

بسیاری از گردشگران برای بازدید از این کانال ها و محیط اطراف آن گاهی هزاران کیلومتر را طی می کنند تا به مقصد برسند، از بحث رونق کسب و کار در شهری که بگذریم هر انسانی به فکر فرو می رود که چه عواملی باعث می شود گردشگران برای بازدید از یک کانال مسیرهای طولانی را سپری کنند.

به اعتقاد وی؛ اولین عامل را می توان مدیریت درست و دقیق شهری دانست؛ مدیریتی که با پشتوانه علمی بستری برای گردشگری در منطقه و شهر را به وجود می آورد و باعث رونق اقتصادی منطقه و در نتیجه پویایی شهر می شود.

از نگاه وی و شمار دیگری از شهروندان کرمانشاه رود آبشوران دقیقا ظرفیتی مشابه را دارد و شاید اگر مسیر گذر آن از دل شهر را بتوان گسترش داد و فضای مناسب برای حضور گردشگران فراهم کرد چه بسا از دیگر رودهای دنیا زیباتر شود.

محمد بلوری دیگر شهروند کرمانشاه نیز گفت: بوی بدی که امروزه از آبشوران به مشام می رسد به دلیل سر ریز شدن فاضلاب شهرک صادقیه و دیگر پس ماندهای شهری در آن است، البته ریختن انواع زباله ها باعث تشدید آلودگی است؛ از زباله های خانگی و تَر تا زباله های خشک و سنگین مانند مبل و وسایل خانگی!

در محله دلگشا و تقریبا جایی که آبشوران وارد شهر می شود پیرمردی که در جوار این رودخانه مغازه خیاطی داشت، ضمن ابراز گلایه از بوی بد رودخانه و بی توجهی به این معضل گفت: سالهاست که در این محله زندگی می کنم، از روز اول این بوی بد از رودخانه می آمد و وقتی که علت را جویا شدم فهمیدم که فاضلاب شهرک صادقیه (کچل آباد) در آن می ریزد.

وی ادامه داد: بسیاری از همسایگان ما به دلیل همین بوی بد محله را ترک و به نقاط دیگر شهر نقل مکان کردند اما برخی دیگر از سر ناچاری ماندگار شده اند.

یکی دیگر از اهالی به گفت و گوی ما وارد شد و گفت: نه مردم نه مسئولان فکری به حال این مشکل نمی کنند؛ مردم با ریختن زباله در کانال و مسئولان هم با بیخیالی این کانال را فراموش کرده اند و کسی به فکر آن نیست.

وی افزود: بعضی از شب ها صدای سگ و گربه هایی که در داخل کانال های رودخانه گیر افتاده اند به گوش می رسد و بعضی مواقع نیز لاشه حیوانات مرده دیده می شود؛ در اینجا موش هایی به بزرگی بچه گربه دیده می شود که در میان زباله ها به دنبال غذا می گردند.

پیرمرد ادامه داد: سال گذشته بچه یکی از همسایه ها که پنج سال سن داشت در اطراف کانال در حال بازی با دیگر کودکان بود که توسط یک موش بزرگ مورد حمله قرار گرفت؛ جای گاز روی دستش ماند و پدرش برای کارهای درمانی مجبور شد وی را به تهران ببرد.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات رودخانه و اطراف آن نبود سطل زباله است و می توان گفت این مشکل دلیل اصلی ریختن زباله توسط شهروندان به درون آب است؛ در محله «دلگشا» و جوار رودخانه آبشوران تنها ۲ عدد سطل زباله وجود دارد و برای ریختن زباله ها باید از کنار کانال عبور کنیم و بعد از ۷-۸ دقیقه پیاده روی به آنجا برسیم اما بسیاری از ساکنان حوصله طی کردن این مسیر را نداشته و زباله ها را در کانال می ریزند.

پاسکاری شهرداری در قبول نکردن مسئولیت آبشوران

خبرنگار ایرنا برای پیگیری موضوع با شهرداری کرمانشاه تماس گرفت و پس از چند تماس تلفنی با قسمت های مختلف این نهاد در نهایت با این پاسخ مواجه شد که مسوولیت رودخانه آبشوران با شهرداری نیست و بر عهده آب منطقه ای است.

در ادامه طی تماس تلفنی با شرکت آب منطقه ای کرمانشاه رضا بیگوند «مجری طرح آبشوران» به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس قانون متولی لایروبی و ساماندهی رودخانه های درون شهری شهرداری است؛ سال ۱۳۹۱ کار ساماندهی رودخانه آبشوران به شرکت آب منطقه ای محول شد اما به دلیل مسائل و مشکلات مالی این طرح تا به امروز از پیشرفت فیزیکی آنچنان مقبولی برخوردار نبوده است.

وی با بیان اینکه متولی ساماندهی سرریز شدن فاضلاب شهری به درون رودخانه شرکت آب و فاضلاب است، ادامه داد: بر اساس رسالت شرکت آب و فاضلاب این شرکت مکلف به جمع آوری فاضلاب های شهری است و نباید اجازه ورود فاضلاب به درون رودخانه ها را دهد.

مجری طرح آبشوران افزود: آب منطقه ای به غلط وارد ساماندهی رودخانه آبشوران شده است زیرا کار ساماندهی رودخانه های درون شهری بر عهده شهرداری است و می توان گفت شهرداری صاحب شهر است.

بیگوند با بیان اینکه شهرداری تریبون در اختیار دارد و برای باز کردن مشکلات از سر خود در بین مردم جا انداخته که کار ساماندهی رودخانه آبشوران با شرکت آب منطقه است، ادامه داد: در شهرداری به هر مراجعه کننده ای که برای بیان مشکلات رودخانه آبشوران به آنجا می رود گفته می شود که مسوولیت با آب منطقه ای است، البته این مشکل صرفا به کرمانشاه ختم نمی شود در بیشتر شهرداری ها برای سهولت کار خود علاقه ای به درگیر شدن با عموم مردم برای ساماندهی امور را ندارند.

وی گفت: مسوولیت لایروبی و ساماندهی رودخانه های برون شهری با شرکت آب منطقه ای و درون شهری با شهرداری است؛ تمام مجوزهای لازم از گسترش کانال و عریض کردن آن گرفته تا بستن خیابان با شهرداری است و به شرکت آب منطقه ای مربوط نمی شود.

خبرنگار ایرنا در تماس تلفنی با اداره کل محیط زیست استان نیز پیگیر مسئله آلودگی رودخانه آبشوران شد و در پاسخ مسوولان این اداره همانند شرکت آب منطقه ای گفتند که متولی رودخانه های درون شهر شهرداری است و به ارگان های دیگر مربوط نمی شود.

این در حالیست که متولی پیگیری هرگونه تخریب محیط، آلودگی و نظایر آن قانونا با اداره محیط زیست است.

دادسرای کرمانشاه نیز در این زمینه با حمایت از انعکاس مسائل و مشکلات مردم وعده داد موضوع آبشوران رسیدگی می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار